وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 25 مهر 1394 ساعت 09:08   |   کد مطلب: 16749
با برگزاری مراسم عزاداری در باغ موزه دفاع مقدس همدان می‌توان نوجوانان را با مکتب عاشورا و سال‌های دفاع مقدس آشنا کرد.

به گزارش نافع به نقل از فارس، ماه عزاداری سید و سالار شهیدان فرا رسیده و به همین مناسبت اقشار مختلف مردم در نقاط مختلف استان با راه‌اندازی مراسم روضه و عزاداری به سوگ ثارالله نشسته‌اند.

دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان دارای هیئات مذهبی متعددی است که برخی از این هیئت‌ها سابقه‌ای چندین ساله دارند و حتی برخی از آنها از زمان رژیم ستمشاهی فعال بودند.

همین هیئت‌ها نیروهای انقلابی و مخلص بسیاری را پرورش دادند که در مبارزات علیه رژیم طاغوت و در سال‌های دفاع مقدس جان شیرین خود را برای اسلام و کیان جمهوری اسلامی ایران تقدیم کردند.

هر سال با آغاز ماه محرم هیئت‌های بسیاری نیز در خانه‎ها و محلات مختلف راه‌اندازی می‌شود و جوانان و نوجوانان عاشق اباعبدالله (ع) در این هیئت‌ها به عزاداری می‌پردازند.

در خصوص این گونه هیئت‌های مذهبی و عزاداری‌های خانگی که با حضور نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود، بسیاری از پیرغلامان و پیشکسوتان و مداحان بر این مهم تاکید دارند که مداحان جوان و نوجوان در نوحه‌سرایی دقت لازم را داشته باشند تا خدای ناکرده با انتخاب برخی اشعار نامناسب به بیراهه نروند.

علما و روحانیون نیز بر این امر تاکید موکد دارند که عزاداری‌ها دچار خرافه نشود و در عزاداری سید و سالار شهیدان دقت لازم صورت گیرد.

آیت‌الله محمدی نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز توصیه اکید به رعایت اصول عزاداری حسینی دارد و همواره در سخنرانی‌های خود تأکید می‌کند مبادا هیئت‎های عزاداری دچار خرافه شوند.

سیاه پوشیدن و سیاهپوش کردن خیابان‌ها و کوچه‌ها نشانه‌ای بر این مصیبت بزرگ است و مدام یادآوری می‌کند که عزادار هستیم.

البته نباید فراموش کرد لباس عزا و عزادار بودن رسم و رسوم و قواعدی دارد، یکی از نکات مهم در ماه محرم امسال و عزاداری بر مصیبت کربلا وجود شبکه‌های مجازی است که برخی افراد ناخواسته و ندانسته در دام جنگ نرم دشمن افتاده‌اند و پیام‌های نامناسبی را رد و بدل می‌کنند.

یک کارشناس ارشد روانشناسی اجتماعی گفت: نوجوانان دارای انرژی و شور و شوق هستند و این انرژی در ماه محرم به انواع مختلفی بروز پیدا می‌کند.

مهدی کیمیایی با اشاره به اینکه نوجوانان علاقه و عشق زیادی به حضرت اباعبدالله (ع) دارند، بیان کرد: با برگزاری مراسم‌ مختلف در مکان‌های آموزشی و در محلات و سخنرانی شخصیت‌های مختلف می‌توان مکتب عاشورا را به معنای واقعی برای نوجوانان تشریح کرد.

وی افزود: با ایجاد بستر و شرایط لازم می‌توان نوجوانان و جوانان را از آسیب‌های اجتماعی دور کرد که در ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) این زمینه و فرصت برای رشد فکری و پرورش روح نوجوانان فراهم است.

این کارشناس ارشد روانشناسی اجتماعی بیان دقیق فلسفه و چرایی عاشورا را از نیازهای جامعه به ویژه در بین نسل جوان دانست و گفت: برای آشنایی دقیق نوجوانان و جوانان با امام حسین (ع) و شناساندن مکتب عاشورا، معلمان و روحانیون می‌توانند کتاب‌های مختلفی را معرفی کنند و رسانه‌های جمعی نیز در این باره بسیار موثر است.

وی با اشاره به حضور گسترده جوانان و نوجوانان در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سرلشکر شهید حاج حسین همدانی خاطرنشان کرد: از زمان اعلام خبر شهادت سرلشکر حسین همدانی نوجوانان و جوانان بسیاری که حتی شهید همدانی را نمی‌شناختند از این خبر متاثر شدند و رفته رفته با شناخت شخصیت این شهید بزرگوار در روز تشییع، شاهد اشک‌ بر شهادت ایشان بودیم.

کیمیایی اضافه کرد: اخلاص و عملکرد شهید همدانی و وصیت‎نامه تاثیرگذار ایشان موجب شد این شهید بزرگ در قلب نوجوانان و جوانان جای گیرد.

وی با بیان اینکه نوجوانان عاشق مکتب عاشورا هستند، گفت: آنها به خوبی می‌دانند که امثال شهید همدانی محصول مکتب عاشورا هستند.

این کارشناس اجتماعی تاثیر زندگی و شهادت شخصیت‎هایی چون شهید همدانی را در ذهن و قلب نوجوانان بسیار دانست و تاکید کرد: در ایام ماه محرم می‌توان با برنامه‌ریزی های لازم در عزاداری‌ها و هیئت‎ها نوجوانان را با شهدای استان همدان آشنا کرد.

وی افزود: هیئت‌های مذهبی می‌توانند با دعوت از ایثارگران و پیشکسوتان ایثار و شهادت فضایی را فراهم کنند تا نوجوانان با سال‌های ایثار و حماسه بیشتر اشنا شوند، چراکه بیان زندگی شهدا تاثیر بسیاری بر روح و جان و فکر نوجوانان دارد.

کیمیایی دفاع مقدس را ادامه نهضت عاشورا دانست و گفت: در ایام محرم می‌توان از ظرفیت باغ موزه دفاع مقدس که شهید حاج حسین همدانی برای ایجاد آن زحمات بسیاری را متحمل شد برای ایجاد روشنگری استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: نوجوانان و جوانان همدان دارای قلب و روحی پرشور هستند و در ایام محرم آمادگی فراگیری فرهنگ عاشورایی و ولایی را دارند پس باید نسبت به این امر توجه کرد.

این کارشناس اجتماعی نوشتن نام امام حسین و اهل بیت (ع) و شعارهای عاشورایی بر شیشه ماشین‌ها و گل‌پاشی ماشین از سوی نوجوانان را نشانه شور و علاقه این قشر دانست و بیان کرد: برای این قشر باید برنامه‌ریزی لازم از سوی مسئولان و متولیان فرهنگی صورت گیرد تا در دام جنگ نرم دشمنان گرفتار نشوند.

وی اظهار کرد: نهادهای متولی و علما و بزرگان هیئت‌ها باید شکل صحیح عزاداری را به نوجوانان انتقال دهند، چراکه این مهم موجب می‌شود که نوجوانان دچار برخی از خرافه‌ها نشوند.

ایام عزاداری سالار و سید شهیدان فرصتی است برای پالایش روح و درک بیشتر فلسفه عاشورا و در این میان انتظار می‌رود که مسئولان و دستگاه های متولی و البته بزرگان هیئت‌ها توجهی بیشتر به قشر نوجوان و جوان جامعه داشته باشند.

پایان پیام/م

دیدگاه شما