وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 06:08   |   کد مطلب: 15545
نماینده ولی فقیه در استان همدان و رییس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت:در این بنیاد منادی عظمت مقام شیخ الرییس در جهان هستیم.

به گزارش نافع، آیت الله غیاث الدین طه محمدی روز شنبه در آیین بازدید گروهی اطبای سنتی ازبکستان از آرامگاه بوعلی سینا افزود:آمار کتاب های بوعلی سینا به صدها جلد در فنون مختلف مانند طب، فلسفه، عرفان، طبیعیات و سایر زمینه ها می رسد.

وی اظهار داشت:حدود 70 تا 80 مورد از کتاب های این دانشمند بزرگ در حمله افغان ها به ایران از بین رفته است.

محمدی ادامه داد:در ماه مبارک رمضان در سفری به آلمان، 130 رساله از این دانشمند توانا در کتابی جمع آوری و به زبان لاتین ترجمه شد.

وی ادامه داد:امام خمینی(ره)شخصیت ابوعلی سینا را در تاریخ بی نظیر عنوان کرد که این توصیف به حق بوده و نظیر ایشان دربین مردم عادی وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد:روستای محل تولد ایشان در روستای افشانه در شهر بخارا قرار دارد و در برابر فرهنگستان طب سنتی جمهوری ازبکستان تندیس بزرگی از بوعلی سینا جانمایی شده است که ما خواستار ارایه این هنر در همدان نیز هستیم چرا که تندیس موجود در آراگاه ایشان بسیار قدیمی و در شان این آرامگاه نیست.

وی عنوان کرد:هیچ کجای دنیا به اندازه ایران،عظمت این دانشمند بزرگ را به جهانیان نشان نداده است.

رییس فرهنگستان طب سنتی جمهوری ازبکستان نیز در این آیین گفت:در شهر بخارا موزه بزرگی از آثار بوعلی سینا،دانشگاه هایی به نام بوعلی سینا و تندیس بزرگی از ایشان وجود دارد.

دکتر محمدهمرایوف بیان کرد:آمادگی هر گونه همکاری با بنیاد بوعلی سینا را داریم و اشتراکات فرهنگی خوبی نیز در این حوزه وجود دارد.

آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا بنای یادبود فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان واقع شده است.

تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه به نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی ،کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بو علی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه بوعلی نیز در معرض دید گذاشته شده است که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.

مکمل این بنا بوستانی به شکل نیم دایره با فضای سبز است و نیز تندیس ابوعلی سینا در حالی که کتابی در دست دارد در ضلع شرقی میدان نصب شده است.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/ح

دیدگاه شما