وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 3 مرداد 1394 ساعت 10:48   |   کد مطلب: 15396
 اولین واکسن مالاریا در جهان تایید شد؛ سالانه نیم میلیون نفر قربانی
سازمان پزشکی اروپا اولین واکسن مالاریا در جهان را تایید کرد.

به گزارش نافع، با به تایید رسیدن اولین واکسن مالاریای جهان نخستین مانع قانونی بر سر راه استفاده از این واکسن برای مبارزه با انگلی که سالانه جان نیم میلیون نفر را می گیرد، برداشته شد.

این واکسن که RTS.S نامیده می شود در سراسر جهان موثر نیست و توانایی آن برای محافظت از عفونت مالاریا پس از یکسال محو می شود.اما زمانی که استفاده از این واکسن با تلاش های فعلی مانند استفاده از پشه بند ترکیب می شود، محققان تصور می کنند که می تواند در کاهش موارد ابتلا به مالاریا و مرگ و میر موثر باشد.

مالاریا از طریق نیش پشه های حامل انگل مالاریا به نام پلاسمودیا ( plasmodia) منتقل می شود.

اندرو وایای مدیر اجرایی شرکت GlaxoSmithKline که این واکسن را ابداع کرد، می گوید: در حالیکه واکسن RTS.S به خودی خود جواب کاملی به مالاریا نیست اما استفاده از این واکسن به همراه مداخله هایی که اکنون برای پیشگیری از ابتلا به مالاریا استفاده می شود مانند استفاده از پشه بند و حشره کش ها ترکیب بسیار موثری در کنترل ابتلا به مالاریا در کودکان جوامع آفریقایی محسوب می شود.

محققان با دشوار خواندن ابداع واکسن علیه مالاریا می گویند، این اولین واکسنی است که یک انگل را هدف قرار می دهد.این واکسن از تکثیر پلاسمودیا در کبد پیشگیری می کند.

محققان در یک آزمایش بالاینی این واکسن را بر روی بیش از 16 هزار کودک در هشت کشور آفریقایی امتحان کردند. در 18 ماه اول بعد از استفاده از سه دوز این واکسن موارد ابتلا به مالاریا در نیمی از کودکان پنج تا 17 ساله کاهش یافت و در کودکان 5 تا 12 هفته ای 27 درصد کاهش نشان داد.

این واکسن ابتدا باید به تایید سازمان پزشکی اروپا می رسید تا سازمان بهداشت جهانی موارد استفاده از آن را در نظر بگیرد.

انتظار می ورد که سازمان بهداشت جهانی توصیه های خود در مورد استفاده از این دارو را در ماه نوامبر صادر کند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما