وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 12:43   |   کد مطلب: 15154
کاهش انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر بین المللی
رئیس دانشگاه بوعلی سینا همدان تاکید کرد: کاهش انتشار مقالات علمی ایرانی در مجلات معتبر علمی یکی از دلایل اصلی کاهش رتبه علمی و کند شدن شتاب رشد علمی کشور است.

به گزارش نافع،  دکتر منصور غلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در دیدار مقام معظم رهبری با اساتید دانشگاه ها مباحث مختلفی مطرح شد که نشان‌دهنده دقت نظر و توجه ویژه رهبری به حوزه دانشگاه بود.

وی ادامه داد: یکی از مسایلی که به عنوان یک دغدغه در این دیدار مطرح شد بحث کاهش شتاب رشد علمی در یکسال اخیر بود که چرا که میزان شتاب رشد علمی در سال گذشته به نسبت 15 سال اخیر رشد قابل توجهی نداشته است.

وی یادآور شد: شتاب رشد علمی دارای شاخص‌های مختلفی است که می‌توان به ارائه مقالات علمی در مجلات معتبرخارجی، برگزاری همایش‌های علمی بین‌المللی، کارهای تحقیقاتی مشترک با کشورهای دیگر و... اشاره کرد که می‌توان گفت که به دلیل روابط ناعادلانه‌ای که به دلیل وجود تحریم‌ها ایجاد شده ارائه این شاخص‌ها در کشور با محدویت‌هایی مواجه شده است.

وی اضافه کرد: این کاهش در انتشار مقالات علمی بیش از سایر فاکتورها به چشم می‌خورد که البته دانشگاه بوعلی سینا همدان در این موضوع استثنا دارد چراکه میزان انتشار مقالات علمی  این دانشگاه در سال 2014 با رشد 30درصدی همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر وجود تحریم‌ها و تاثیر آن بر تعاملات علمی بین المللی می‌توان به جلوگیری از انتشار مقالات در مجلات علمی که با پرداخت مبلغ صورت می گیرد اشاره کرد که تاثیر زیادی در بررسی جایگاه علمی کشور دارد.

رئیس دانشگاه بوعلی همدان در خصوص ارتباط کاهش شتاب رشد علمی با فضای سیاسی دانشگاه‌ها و تغییر و تحولات سیاسی بیان داشت: فضای سیاسی در دانشگاه ارتباط چندانی با کاهش شتاب رشد علمی ندارد چراکه این مسائل زودگذر و مقطعی است و تمامی اعضای هیات علمی و دانشجویان درگیر فعالیتهای سیاسی نیستند.

وی افزود: کاهش بودجه تحقیقات و پژوهش و همچنین کاهش تشویق‌های مادی که از سوی دانشگاه‌ها صورت می‌گرفت نیز در کاهش انگیزه برای محققان و پژوهشگران بی تاثیر نبوده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما