وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 16 تير 1394 ساعت 08:01   |   کد مطلب: 15146
دانشگاه‌ها نقش اساسی در کاهش و افزایش رشد علمی کشور دارند
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه‌ها نقش اساسی و تعیین کننده‌ای در کاهش و افزایش رشد علمی کشور دارند که در نهایت موجب به دست آوردن جایگاه و قدرت علمی کشور می‌شود.

ابراهیم کارخانه‌ای  در گفتگو با خبرنگار نافع، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کاهش شتاب رشد علمی در کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری پایه‌گذار نهضت علمی در کشور هستند و باتوجه به ژرف‌نگری که ایشان در حوزه‌های مختلف دارند مجموعه نظام را در راستای سیاست‌های کلی همواره به بهترین شکل ممکن هدایت می‌کنند.

وی اضافه کرد: مطرح‌کردن مساله جنبش نرم افزاری و نهضت علمی در دهه هفتاد از جمله حرکت‌های اساسی در راستای رشد و پیشرفت علمی در کشور بود که در این راستا نشست‌ها و هم اندیشی با اساتید علمی کشورصورت گرفت  که در نهایت موجب رسیدن ایران به جایگاه مطلوبی از لحاظ علمی شد و در واقع می‌توان گفت ایشان عملا شرایطی را به وجود آورند تا رشد علمی کشور شتاب و سرعت گیرد.

وی ادامه داد: فضای عمومی دانشگاه‌ها در دهه گذشته به گونه‌ای بود که موتور حرکت توسعه علمی کشور را سرعت ببخشید تا جایی که در طول یک دهه گذشته جایگاه علمی ایران تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ایشان با اساتید دانشگاه ها در خصوص کاهش شتاب رشد علمی در کشور  یادآور شد: در آخرین آمارها بعضی از کشورها از کشورمان پیشی گرفته‌اند و رتبه علمی ایران را از رتبه ۱۵ علمی دنیا به رتبه ۱۷ رسانده‌اند که این مساله از دغدغه‌های مهم علمی در کشور شده است که باید مورد توجه واقع شود.

وی ادامه داد: از آنجا که امروزه کشوری که دارای قدرت علمی بالاتری باشد از قدرت چانه‌زنی بالاتری نیز برخوردار است و می‌توان گفت قدرت علمی نقش تعیین‌کننده‌ای در جایگاه کشور‌ها دارد از اینرو کاهش رشد علمی نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

کارخانه‌ای یادآور شد: باید تمامی ساز و کارها و ظرفیت‌ها، توان و ابزارها را در جهت رشد علمی به کار گرفته شود و از اینرو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید تلاششان را برای شتاب گرفتن روند رشد علمی و دستیابی به جایگاه والای ایران اسلامی داشته و با شناسایی و رفع موانع و مشکلات بستر های مناسب را در این راستا فراهم سازند.

وی با اشاره به اینکه مسائل سیاسی در دانشگاه ها نباید مانعی بر سرعت علمی کشور شود بیان کرد: فضای دانشگاه‌ها باید به سمت تحقیقات و پژوهش علمی هدایت شود و دانشگاه باید تمام توان و ظرفیتش را برای اینکه یک محیط علمی مناسب ایجاد کند به کار گیرد چرا که وظیفه و رسالت اصلی دانشگاه توسعه و پیشرفت علمی است و اگر دانشگاه و دانشگاهیان دچار سیاست زدگی شوند عملا از وظیفه اصلی خود که توسعه و پیشرفت علمی کشور است غافل شده‌اند البته این به آن معنی نیست که دانشگاه نباید در صحنه سیاست حضور داشته باشد بلکه حضور دانشگاه و دانشگاهیان در میدان سیاست امری ضروری و واضح است اما آنچه در این زمینه باید مورد توجه واقع شود این است که ورود به عرصه و میدان سیاست دانشگاه را از هدف و رسالت اصلی خود دور نکند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما