وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 31 خرداد 1394 ساعت 10:26   |   کد مطلب: 14900
تكميل گنبد تالار قرآن همدان با طرح پيشنهادي رئيس سابق دانشگاه اسپانيا
عضو شوراي اسلامي شهر همدان از ارائه طرح پيشنهادي دكتر خاوير پنيا، رئيس سابق دانشگاه معماري بارسلون اسپانيا براي تكميل گنبد تالار بزرگ قرآن خبر داد.

به گزارش نافع، ابراهيم مولوي با اعلام اين خبر افزود: در راستاي تبليغ شهر همدان به عنوان اولين آزمونه شهرهاي سبز كشورهاي جهان اسلام و استفاده از نمادهاي سبز دوستدار محيط زيست و جذب بهينه گردشگر در پايتخت تاريخ و تمدن ايران زمين، اخيراً طرح پيشنهادي توسط دكتر خاوير پنيا، رئيس سابق دانشگاه معماري بارسلون اسپانيا و دفتر فني مهندسي، اكسپيرال براي تكميل گنبد تالار قرآن ارائه شده است.

مولوي با اشاره به اينكه براي احداث تالار قرآن دهها ميليارد از جيب مردم توسط دوره‌هاي دوم و سوم شوراي اسلامي شهر و شهرداري همدان هزينه شده است، گفت: اخيراً نيز مؤسسه سازنده گنبد تالار قرآن به صورت كتبي اعلام كرده است كه به دليل عدم پوشش، گنبد در معرض عوامل اقليمي (بارندگي، يخ زدگي و آفتاب) طي ساليان زياد آسيب فراوان ديده كه نياز به جمع‌آوري سازه و نصب مجدد آن است.

وي با بيان اينكه جمع‌آوري سازه و نصب دوباره آن موجب تحميل هزينه‌هاي مجدد ميلياردي به مردم و مديريت شهري همدان در اين وضعيت و شرايط بد اقتصادي است، افزود: بر اين اساس نظريه‌هاي علمي ارائه شده توسط دكتر خاوير پنيا محقق اسپانيايي و دفتر فني مهندسي اكسپيرال مي‌تواند در اين راستا راهگشا بوده و از دوباره كاري‌هاي سليقه‌اي جلوگيري كند ضمن اينكه به حل اين مشكل و معضل مديريت شهر كمك قابل توجهي خواهد نمود.

 

اين عضو شوراي اسلامي شهر همدان ويژگي‌هاي خاص طرح ارائه شده براي تكميل تالار قرآن را به شرح زير بيان كرد:

 

1. پوسته پوششي تالار قرآن به مثابه سر پرنده عمل كرده و با نصب ساندويچ پنل‌هاي سازگار و هماهنگ با بادهاي غالب همدان، فشار كمتري به سازه اصلي منتقل نموده، به طوري كه كمترين حد اصطكاك را ايجاد نمايد.

 

2. از تمامي حجم كروي شكل سازه اجرا شده 60 درصد پوشيده و 40 درصد باقي مانده به عنوان چشم‌انداز طبيعي و لنداسكيپ در نظر گرفته شود.

 

3. تعبيه و طراحي رمپ‌هاي مارپيچ شكل تا بالاي گنبد جهت استفاده بازديدكنندگان و گردشگران از چشم‌انداز طبيعي شهر و همچنين نصب تابلوها، آثار هنري و قرآني هماهنگ با كاربري تالار در داخل جداره رمپ‌ها و استفاده از آن به عنوان يك موزه.

 

4. با اين طرح پيشنهادي و استفاده از روش پلان معكوس به پايداري، تعادل و استحكام سازه اجرا شده كمك شده و از آسيب‌ديدگي‌هاي ديگر جلوگيري خواهد شد.

 

5. ايجاد پوسته دوم يا گنبد داخلي به جهت كنترل عوامل سرمايشي و گرمايشي با عنايت به اقليم خاص كوهستاني شهر همدان، كه اين پوسته دوم به عنوان يك عرقچين و كاتاليزور عمل مي‌كند.

 

6. استفاده بهينه از گياهان و درختچه‌هاي سازگار با اقليم همدان در بدنه خارجي بنا، رنگ‌هاي شاد، نورپردازي و... جهت تبديل اين سازه زمخت به نمادي زيبا و سبز و سازگار با محيط زيست در راستاي شهر سبز پايدار همدان.

 

 

مولوي در پايان اظهار كرد: اميد است با تصميم‌گيري درست و مناسب هر چه سريعتر در راستاي تعيين تكليف گنبد تالار قرآن اقدام شود.

انتهای پیام/ح

          

دیدگاه شما