وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 1 ارديبهشت 1394 ساعت 09:38   |   کد مطلب: 14010
فرهنگ ماندگارترین وجه زندگی بشر است و در تعریف آن باید گفت : « فرهنگ عبارت است از : مجموعه ای از معارف ، اعتقادات ، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت .»

به گزارش نافع،فرهنگ دژ حیات یک ملت است که بر فراز قله ی هستی یک ملت بنا می شود ، فرهنگ ماندگارترین وجه زندگی بشر است و در تعریف آن باید گفت : « فرهنگ عبارت است از : مجموعه ای از معارف ، اعتقادات ، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت .»

 استحاله در لغت به معنای، دگرگون شدن، تغییر حال گشتن از جایی به جای دیگر، تغییر حالت مثل تبدیل آب مایع به بخار آب و... است .

براین اساس فرهنگ ملّی و مذهبی هر کشور زیر بنای اعتقادات و موضعگیرهای اجتماعی ، سیاسی حاکمان آن کشور است . بنابراین مبارزه و تهاجم فرهنگی علیه یک نظام ، اگر چه مدت زمان طولانی تری را نیاز دارد ، اما اساسی ترین و مؤثرترین راه مبارزه می باشد . تغییر تدریجی فرهنگ هر ملت که به ناچار موجب تغییر سیاست های حکومت آن کشور نیز خواهد شد و نهایتاً منجر به تغییر حکومت نیز خواهد گردید .که اصطلاحا این تغییرو دگرگونی تدریجی را استحاله فرهنگی گویند. چرا که از یک سو این تهاجم کمتر حساسیت سردمداران حکومت ها را بر می انگیزد و از سوی دیگر ، این مبارزه با پوشش های مناسب و با روندی آرام انجام می شود . حال اگر دشمن بتواند در دژ حیاتی یک ملت یعنی فرهنگ یک کشور رخنه کند و یا به هر دلیل ، برج و باروی آن به تصرف معیارها و ارزش های مورد نظر آنان درآید ، بی شک آن ملت خودآگاه یا ناخودآگاه حیاتش همان گونه که صاحبان معیارهای بیگانه اراده کنند ، رقم خواهد خورد .که برای نمونه مواردی را ذکر می کنیم

در اسناد برخی از گروهک ها آمده است :

« اگر ویژگی های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی را از آن بگیرند ، حکومتی می شود مانند هر دار و دسته مسلح دیگر که روی یک کشور افتاده اند و آن را تا سر حد مرگ می دوشند و سرانجام ، هم آن را از بین می برند و هم خود را ، پیکار فرهنگی در واقع نفی جوهره و ماهیت نظام جمهوری اسلامی است .»[1]

دشمنان نظام اسلامی در تلاش بی وقفه ی خود برای استحاله فرهنگی انقلاب علاوه بر این که سعی دارند کانون بیداری اسلامی را مهار کنند ، به نوعی نیز می خواهند تفکرات اُمانیستی را جایگزین نمایند .

هانتینگتون نظریه پرداز آمریکایی در تئوری رویارویی تمدن ها می گوید : « تقابل اصلی آینده جوامع بشری برخورد فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی است .»[2]

لذا به نظر می رسد استراتژیست های غرب ضمن پذیرش این نظریه ، تلاش می کنند با استحاله فرهنگی انقلاب اسلامی ، عملاً این رویارویی را به نفع خود رقم بزنند .

در بیان این موضوع که چرا دشمنان نظام به دنبال استحاله فرهنگی هستند باید گفت ، روش های فرهنگی براساس ذات و ماهیت خود ، اصطلاحاً آرام و خزنده هستند و حساسیت برانگیز نمی باشند و مهمتر از همه درک سازماندهی پنهان طراحان آن به راحتی امکان پذیر نیست و بعضاً نیز بسیار دشوار می باشد ، لذا این ویزگی ها باعث می شود در عمل ، ضریب موفقیت استفاده از آن قابل توجه باشد .

در یکی از نشریات ضد انقلاب آمده است : « یکی از راه های مؤثر ضعیف کردن رژیم ، سست کردن اعتقاد کسانی است که هنوز تحت تأثیر تبلیغات [ روحانیت] قرار دارند ... باید ... تخم تردید را در دل های کسانی که هنوز باقیمانده اعتقادی دارند کاشت.»[3]

اظهارات دشمنان انقلاب اسلامی و اهداف و مقاصد شوم آنها مبنی بر استحاله فرهنگی انقلاب ، این نکات را گوشزد می کند :

1-دشمنان زخم خورده این انقلاب هیچگاه از اقدام علیه جمهوری اسلامی باز نخواهند ایستاد و همواره در تلاش و توطئه می باشند .

2-عناصر مؤمن و انقلابی خصوصاً دانشجویان می باید با دغدغه ی خاطر ، راهکارهای دشمنان را شناسایی نموده و با آن مقابله کنند و به تعبیر دیگر خواص طرفدار حق می باید عوام را متوجه خطر توطئه دشمنان کنند.

3-درنگ ، غفلت ، تسامح و تساهل در مقابل این راهکار دشمن ، فردایی دردناک را در فرا روی انقلاب قرار خواهد داد .

4- دشمنان اسلام در آستانه حضور نسل سوم انقلاب در صحنه های اجتماعی و سیاسی متوجه فضای داخلی کشور شده اند .

 [1] راهنمای پیکار ، ص 19

[2] هویت ، ص 26

[3] راهنمای پیکار ،ص19

محمد علی لیالی

استحاله فرهنگی,تهاجم فرهنگی,ماهواره,

دیدگاه شما