وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 4 اسفند 1393 ساعت 11:53   |   کد مطلب: 13105
در زندگی برخی از زوج های جوان امروزی آنقدر که فضای مجازی جای خود را در درون خانه باز کرده است دیگر زمانی برای گفتگوی زوجین باقی نمانده است.

به گزارش نافع، یار سومی که عجیب جای خود را در دل خانواده ها باز کرده است، به طوری که خانم خانه با گوشی همراه خود سیر و سفری به فضای مجازی دارد که گویی یادش رفته است همسر او گرسنه و نیاز به غذا دارد و بالعکس، آقا هم آنقدر سرگرم چک کردن لایک های خود است که انگار این فضا برای او دلچسب تر از همنشینی با همسرش است، حال اگر فرزندی هم در این میان باشد او هم سرگرم بازی های خشن اینترنتی است و این است قصه ورود غریبه ای آشنا در زندگی این روزهای ما...

با ورود مهمانی ناخوانده همچون وایبر، چت، لاین، تانگو، واتس آپ، تلگرام فیس بوک و... متأسفانه کانون برخی خانواده ها آن گرمی سابق را ندارند و فضای سرد حاکم بر خانه، محبت و عشق و علاقه ها را کمرنگ کرده است، انگار این یار سوم بدجوری جای خودش را در درون خانه ها باز کرده و همدم هر یک از زوجین شده است، البته این یار سوم نه تنها زیاد به نفع خانواده ها نبوده است، بلکه متأسفانه موجبات طلاق و درگیری زن و شوهرهای جوان را به وجود آورده است، به طوری که می گویند درصد بالایی از طلاق ها مربوط به فضای مجازی معرفی شده که در جای خود آمار تأسف باری است...!

 

به همین منظور با زهرا زرین مراد یکی از کارشناسان روانشناسی و مشاور خانواده مصاحبه ای را در مورد فضای اینترنتی ترتیب داده ایم که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

غریبه آشنا فضای خانواده ها را متشنج کرده است

این مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار نافع اظهار داشت: امروزه وجود ماهواره ها و به خصوص فضای اینترنتی از قبیل وایبر، چت، لاین، تانگو، واتس آپ، تلگرام فیس بوک و... موجب شده تا رابطه زوجین شکل دیگری به خود بگیرد و همواره کانون خانواده فضای متشنجی را تجربه کند.

زهرا زرین مراد افزود: البته به خودی خود وجود تکنولوژی همیشه برای بشر مضر نبوده و منفعت هایی هم به دنبال داشته است، اما انگار این نوع تکنولوژی زیاد به نفع خانواده ها نبوده است و علاوه بر این که کانون گرم خانواده ها را سرد کرده، بر روی رفتار و گفتار و ذهن افراد هم تأثیر منفی گذاشته و به نوعی آنها را پرخاشگر و بی حوصله  کرده است.

وی ادامه داد: رفتن به فضای مجازی و تفریط در آن موجب می شود که کاربر به نوعی اعتیاد رایانه ای پیدا کند و حتی یک لحظه هم نتواند از فضای مجازی جدا شود و این موجب می شود که به مرور زمان فرد عادت به چت پیدا کند و اگر بنا به دلائلی بخواهد که کمتر به فضای مجازی برود دچار افسردگی شود، چرا که علاقه مفرط به فضای مجازی و جدا شدن از این فضا ناخودآگاه فرد را دچار بیماری افسردگی می کند.

این کارشناس روانشناسی به مواردی که در این زمینه برای مشاوره به وی مراجعه کرده اند اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه از این قبیل گزارش ها بسیار زیاد است که در این مدت افزایش پیدا کرده و قربانی هایی نیز داشته است.

خانم زرین مراد اضافه کرد: همین هفته پیش بود خانمی به بنده مراجعه کردند و اظهار داشتند که دچار مرض وبگردی شده اند و ساعت های زیادی از وقت خود را صرف چت و رفتن به فیس بوک و وایبر می کند، این خانم با وجود اینکه متأهل و شاغل است اما بیشتر وقت خود را در اینترنت گوشی خود می گذراند و به گفته خودش آرامش خاصی دارد.

وقتی از او سوال کردم که چرا بیشتر وقت خود را در اینترنت می گذراند، گفت: رابطه عاطفی خوبی با همسرم ندارم، او بسیار سرد مزاج است و وقتی از سر کار می آید پای ماهواره می نشیند و خیلی با من و پسرم صحبت نمی کند و من هم مجبورم از این طریق آرامش را در خودم به وجود بیاورم.

خانم زرین مراد در ادامه دردسرهای آقای تازه داماد را یکی دیگر از اتفاقات جالب کاری خود بیان کرد و یادآور شد: موردی داشتم که آقای تازه داماد بعد از یک هفته زندگی مشترک راهی دادگاه خانواده شده است.

وی ابراز داشت: داستان از این قرار بود که این آقا داماد در طول یک هفته زندگی مشترک مدام در حال چت کردن با خانم های جوان بوده است که از شانس بد آقا داماد، یک روز عروس خانم ناخواسته پای لپ تاپ همسرش می نشیند و متوجه پیغام های ارسالی و دریافتی همسرش می شود و بدون در نظر گرفتن کمی صبر و گذشت سر از دادگاه خانواده در می آورد و درخواست طلاق می دهد و حالا آقا داماد برای مشاوره و رفع این مشکل به ما مراجعه کرده بود.

این مشاور خانواده در ادامه با اشاره به اثرات مخرب استفاده از فضاهای مجازی اذعان داشت: جدای از ورود این مشکل در زندگی زوج های جوان، این روزها خیلی از آشنایی ها در شبکه های مجازی اتفاق می افتد و طرفین پس از مدتی ارتباط در شبکه های مجازی با هم قرار ملاقات می گذارند و بعضی  از این قرار ملاقات ها هم سرنوشت خوبی پیدا نمی کنند.

زهرا زرین مراد افزود: چه خوب است که کمی عاقلانه به این موضوع فکر کنیم و با تایپ کردن یکسری الفاظ در فضای مجازی زندگی مان را نپاشیم.

وی تصریح کرد: بهتر است وقت بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهیم و اگر خدای ناکرده به این کار آلوده شدیم از همین الان تصمیم به ترک بگیریم و اگر هم خطایی از همسرمان دیده ایم برای دوام زندگی خود از او بگذریم و البته از او با جدیت تمام  بخواهیم که رفتار غلطش را ترک کند.

 

بیاییم از فضای مجازی نکات مثبت را دریافت کنیم و برای همدیگر بخوانیم، فضای مجازی همیشه بار منفی ندارد و می شود با راهکارهای ساده ای این فضا را به فضای مثبت و عشق تبدیل کرد، حتی می توان به شکل گسترده تر از این فضا به عنوان ابزاري براي اشاعه ايران اسلامي هم استفاده كرد‎ و ابزاري كه از دنياي غرب آورده می شود را بر ضد خود آنها استفاده كرد‎.

به امید روزهایی که زوج ها با هم چت کنند و برای همدیگر لایک بفرستند...

 

گزارش از فرشته درهم فروش

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما