وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 27 بهمن 1393 ساعت 13:53   |   کد مطلب: 12951
ايجاد كمربند سبز از رشد قارچ‌گونه مناطق حاشيه‌اي جلوگيري مي‌كند
عضو شوراي اسلامي شهر همدان گفت: ايجاد كمربند سبز از رشد قارچ‌گونه و بدون ضوابط مناطق حاشيه‌اي جلوگيري مي‌كند.

به گزارش نافع، ابراهیم مولوی در گفتگویی اظهار داشت: كمربند سبز ضمن اينكه به حفظ محيط زيست شهر و جلوگيري از تخريب باغات حاشيه شهر و اراضي مرغوب و حاصلخيز كمك مي‌كند، اين امر حفظ محدوده و حد و حدود موقعيت شهر را از اراضي و فضاهاي خارج از آن نيز مشخص مي‌كند.

وی افزود: جدا کردن محدوده خدماتي با حريم شهر، جلوگيري از گسترش بي‌رويه و بدون برنامه‌ريزي شهر و ساخت و سازهاي غيرمجاز و جدا شدن همه تمامي ساخت و سازها و محدوده‌هاي شهر به وسيله يك ديوار يا حائل سبزي از جمله كاربردهاي ايجاد كمربند سبز است.

مولوی با اشاره به مصوبه طرح تفصيلي شهر همدان  در سال 83 در زمينه ايجاد كمربند سبز اظهار كرد: در كنار اين مصوبه، مصوبه باغات كه مورد تأييد كميسيون ماده 5 استان و شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران قرار گرفت حدود 1500 هكتار از فضاي توسعه‌اي شهر همدان به عنوان فضاي حفاظت باغات فريز شد كه بر اساس آن هرگونه ساخت و ساز و احداث بنا و تغيير كاربري در داخل اين محدوده ممنوع شد.

وی با انتقاد از تأخير در اجراي طرح ايجاد كمربندي سبز در شهر همدان اضافه كرد: امروز در تمامي دنيا در بحث صنعت گردشگري شهري يكي از نكاتي كه مورد اقبال، توجه و پذيرش گردشگران شهري قرار مي‌گيرد فضاهاي بكر

مدير دبيرخانه شهر سبز همدان ادامه داد: در تمامي طرح‌هاي نوين شهري و شهرسازي كه امروز در كشورهاي توسعه يافته ملاك عمل است موضوع كمربند سبز مورد توجه بوده و رعايت مي‌شود و اكثريت صاحبنظران طراحي و برنامه‌ريزي شهري و شهرسازي به ديواره‌هاي سبز و كمربند سبز اعتقاد دارند.

ابراهيم مولوي ادامه داد: با توجه به خشكسالي‌هايي كه در مرحله وقوع است و پيشروي بيابان‌ها، صحراها و بحث ايجاد آلودگي هوا و ريزگردهايي كه از كشورهاي همسايه وارد شده و يا از طريق تالاب‌هايي كه در كشور در حال خشك شدن هستند، ايجاد كمربند سبز يكي از راهكارهاي اصلي مقابله با اين مشكلات و جلوگيري از تخريب و فرسايش زمين و خاك، ايجاد پوشش گياهي و درختكاري با توجه به اقليم و نوع خاك و نوع پوشش گياهي است.

این مسئول در ادامه اجراي كامل طرح كمربندي سبز شهر همدان را نيازمند مشاركت و همكاري سازمان‌ها و دستگاه‌هاي اجرايي از جمله ميراث فرهنگي، اداره كل منابع طبيعي، جهاد كشاورزي، اداره جنگل‌كاري، راه و شهرسازي، استانداري و محيط زيست با مديريت شهري دانست و اضافه كرد: در راستاي گسترش فرهنگ حفاظت از فضاهاي سبز و درختان دانشگاه‌ها و مراكز علمي و آموزشي و آموزش و پرورش نيز مي‌توانند بسيار تأثيرگذار باشند.

مولوي اظهار کرد: در كنار سازمان‌ها و ارگان‌ها، اهالي رسانه و خبرنگاران در حوزه‌هاي مرتبط به عنوان چشمان بيدار جامعه كه درخواست‌ها و مطالبات مردم را به گوش مسؤولان مي‌رسانند يا انعكاس مي‌دهند نيز مي‌توانند در اين زمينه راهگشا و كمك‌رسان باشند.

وي با اشاره به نزديك شدن روز درختكاري در اسفند ماه سال جاري اظهار كرد: در راستاي ايجاد كمربند سبز همدان مي‌توان با الگوگيري از ديگر شهرها به يادبود هشت هزار شهيد والامقام و ده‌ها هزار نفر از ايثارگران و نيز در راستاي پيروي از منويات و تأكيدات مقام معظم رهبري با كاشت تعدادي نهال و درخت در ايجاد اين طرح اقدام كرد.

عضو شوراي اسلامي شهر همدان همچنين به انتخاب همدان به عنوان اولين آزمونه شهر سبز پايدار خاورميانه اشاره كرد و افزود: مواردي همچون اقليم، آب و هوا، خاك مرغوب و حاصلخيز همدان پتانسيل‌ها و توانمندي‌هاي بالقوه‌اي است كه مي‌شود در قالب شهر سبز پايدار هم ايجاد كمربند سبز را به منصه ظهور رساند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما