وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1393 ساعت 10:54   |   کد مطلب: 12502
توکل، تلاش ، پشتكار و برنامه ريزي؛ كليد رسيدن به اهداف
در جمهوری اسلامی ایران زن به عنوان محور اصلی آرامش خانواده مطرح است،در نگاه رهبر معظم انقلاب اگر نقش آرامش دهنده زن و امنیت بخش مرد با هم هماهنگ باشد، محبت و علاقه بین آن ها ایجاد خواهد شد.

انقلاب اسلامی با بهره گیری از تعالیم نورانی اسلام،جایگاه و نقش والایی برای زنان در نظر گرفته است.در جمهوری اسلامی ایران زنان از یک طرف توانمندی های خودشان را در عرصه های مختلف اجتماع به اثبات می رسانند و از طرف دیگر از فضای خانه وتربیت فرزند ونقش همسری و مادری خود نیز فاصله نمی گیرند.

مسئله زن در جامعه در دو عرصه خانواده و جامعه تبیین می شود. این نگاه به مسائل زنان که نشأت گفته از دین مبین اسلام است سبب ارتقاء توانمندی های بانوان و پیشرفت جامعه شده است.

اسلام برای زنان جایگاهی انسانی قائل شده است از این منظر زن دارای کرامت است و به عنوان سنگ بنای خانواده و جامعه محسوب می شود.

خانم مریخ پور از جمله هنرمندان موفق استان همدان است که توکل، تلاش ، پشتكار و برنامه ريزي را از جمله عوامل موفقیت خودش در زندگی می داند،ما با ایشان در خصوص فعالیت های هنری اش گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه  در ادامه می آید.وی موفق به کسب مقام دوم طراحی المان شهری  در نخستین جشنواره  فرهنگ شهروندی شدند.

لطفا خودتان را معرفی کنید.

زهرا مریخ پورهستم و درسال 1364 متولد شدم ، 29 سال سن دارم  در سال 82 در رشته طراحی  صنعتی  دانشگاه  تهران پزیرفته شدم و اکنون 4 سال است که ازدواج کرده ام .

تحصیلات خود را از کی و در کجا آغاز کردید؟

و تحصیلاتم  دانشگاهی ام را از سال 82 در دانشگاه صنعتی تهران  آغاز کردم وپس ازآن در سال 88 موفق شدم در مقطع کارشناسی ارشد رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران پذیرفته شوم ،همزمان درهمان سال توانستم تحصیلات خودم را در رشته مجسمه سازی  دانشگاه تهران ادامه دهم .

دلیل شمابرای انتخاب  همزمان  رشته مجسمه سازی با تحصیلات تان در رشته طراحی صنعتی چه بود؟

به دلایل اشتراکات این دو رشته در زمینه ی طراحی و ساخت خلاقانه تصمیم به تحصیل در هر دو رشته گرفتم از دیدگاه من طراحی صنعتی نگاه منطقی و مهندسی و مجسمه سازی نگاهی آزادانه  به هنر دارد که همین تفاوت نوع نگاه به هنر از دلایل علاقمندی من به این دو رشته بوده است.

به نظر شما هنر تا چه اندازه میتواند در زندگی افراد موثر باشد ؟

با توجه به تحقیقات متعددی که در زمینه  تاثیرات فردی و اجتماعی هنرها در جوامع  انجام گرفته است می توانم به نقش موثر هنر ها در بهبود سلامت جسمانی و روانی، کاهش اضطراب،افزایش فرصت ها برای لذت بردن، افزایش سرمایه های فرهنگی، ارتقا تصویر ذهنی و اجتماعی و ترویج تفکر مردم اشاره کنم.

در خصوص طراحی و المان شهری برایمان توضیح دهید :

  المان عنصری است که فکر و اندیشه و تامل انسان را در برخورد با خود می طلبد، در حرکت انسان مکث و تامل ایجاد میکند و همین ویژگی باعث ماندگاری آن میشود، چرا که آنچه موجب درگیری ذهن شود در اذهان باقی میماند.

یکی دیگر از ویژگیهایش ایجاد یک فضای زیبا و یک اتمسفر هنری در سطح شهر ها می باشد که قسمتهای مختلف شهرها را ازحالت یکنواختی و تکراری شدن خارج مینماید و به محیط شهری و یا کالبد شهری روح زندگی میدمد و مهمترازهمه اینها به محیط های شهری مقیاس زیستی و انسانی می بخشد. درالمان شهری هنر از زاویه  دید شخصی فراتر می رود و میتوان گفت هنر می شود برای همه...

خانوادتان تا چه حد در پیشبرد اهدافتان به شما کمک می‌کنند؟ انسان در بسیاری از مواقع با مشکلاتی روبه رو می شود واگر واقعا خانواده ای مستحکم پشت سر فرد نباشد در برابر این مشکلات می شکند و خانواده ی من این نقش را به بهترین شیوه ی ممکن ایفا کردندو با ایجاد شرایطي آرام از من حمایت و پشتیبانی کردند. و با وجودی که پدرم پزشک است هیچ گاه مانع فعالیت من در زمینه هنر نشد و با حمايتها باعث دلگرمي و انگيزه  برای ادامه راهم شد . از خانواده خود سپاسگزارم. برايشان آرزوي موفقيت و سلامتي دارم.

خانم مریخ  پور پیشنهاد شمابه جوانان در خصوص ازدواج چیست؟

ازدواج یک  پروسه طبیعی از زندگی هر فردی است  که نباید خیلی  سخت به آن نگاه کرد  و در واقع  هر زمانی که انسان فکر کند  همراه زندگی اش را برای ادامه راه پیدا کرده است  باید ازواج کند.

به نظر شما ویژگی‌های یک بانوی نمونه چه می‌تواند باشد؟

زن در دیدگاه اسلام موجودی مستقل، با اراده، انتخابگر و دارای شخصیت حقیقی و حقوقی است. اما بنده به لحاظ  هنری خیلی تفاوتی نمیبینم  بین هنرمند های   زن و مرد ، از این نظر که هردو  شایسته این هستند  که بخواهند  در اجتماع کار کنند  با حقوق  مساوی ، هرچند که به نظر من نوع نگرش خانم ها به هنر بسیار متفاوت تر و ظریفانه تر است نسبت به آقایان وآن هم به دلیل روحیات خاص و هنرمندانه  زنان است گویی که هنر ذاتی است برای بانوان .

 نظر شما در خصوص فعالیت های اجتماعی  بانوان در جامعه چیست ؟

به عقیده بنده زنان میتوانند در صحنه اجتماع حضور داشته باشند  البته با برنامه ریزی دقیق ، زن  نباید آنچنان خودش را غرق درکار و اموراجتماعی کند که از وظیفه اصلی  خودش که همان خانواده و تربیت فرزند است  باز بماند و بایدهمیشه تعادل بین کار و خانواده را حفظ کند.

چه توصیه‌ای به زنان و دختران دارید؟

توصیه ام به بانوان این است که همیشه سعی کنند  در زندگی برای خودشان جایگاهی داشته باشند  چه به لحاظ فردی و خانوادگی و چه به لحاظ کاری و حرفه ای ،

عوامل موفقیت خودتان را در چه می بینید ؟

توکل بر خدا، پشتیبانی خانواده  و داشتن انگيزه قوي مهمترين عامل در موفقيت خود میدانم بود وعشق وعلاقه ای که به هنر داشتم باعث شد  با تمام وجود  تلاش کنم واین راه را ادامه دهم .

 و سخن آخر :

امیدوارم با حمایت معنوی و مادی هر چه بیشتر مسیولان استان همدان از هنر و هنرمندان ، شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش هنر در پایتخت هنر و تمدن ایران زمین  باشیم . و براي تمام كساني كه در راه آباداني و پيشرفت ايران تلاش مي كنند آرزوي موفقيت دارم.

منبع:شبنم ها

دیدگاه شما