وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 4 بهمن 1393 ساعت 13:29   |   کد مطلب: 12362
آمارهایی که رنگ و بوی واقعیت ندارد/مردم همچنان منتظر بهبود وضعیت اقتصادی هستند/عدد واقعی "ضریب جینی" چند است
کاملا مشخص است که دولت یازدهم در جهت نشان دادن بهبود اوضاع اقتصادی بر استفاده از آمارهای خوشبینانه تأکید جدی دارد. چرا که قبل از این هم ارائه آمار بدون مصداق را از مدیران این دولت حتی شخص رئیس جمهور به کررات دیده ایم.

به گزارش نافع، در جدیدترین مصاحبه با رئیس مرکز آمار اعلام شد ضریب جینی در سال 92 به عدد 36 صدم واحد رسیده است. وی افزود: با توجه به اینکه ضریب جینی در سال 88 به عدد 41 صدم رسیده بود، نشان می دهد در سال 92 این ضریب کاهش 5 صدم واحدی داشته است.

در حالی رئیس مرکز آمار این خبر را منتشر می کند که با یک بررسی اجمالی مشخص می گردد آمار ارائه شده از جانب ایشان، آمار سال گذشته بوده است. به طوری که طبق اعلام همین مرکز، ضریب جینی در سال 91، با 5 صدم درصد کاهش میزان 36 صدم اعلام شده بود.

از آنجایی که ضریب جینی نشان دهنده نحوه توزیع درآمد در کشور است و نسبت دهک های پر درآمد به دهک های کم درآمد را در کشور نشان می دهد، اعلام این ضریب از نگاه کارشناسان و تحلیل گران بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل در دست آنان به شمار می رود.

توضیح بیشتر آنکه این ضریب عددی بین صفر تا یک را نشان می دهد که هرچه به صفر نزدیک تر باشد به معنی آن است که فاصله طبقاتی و شکاف بین قشر مرفه و قشر آسیب پذیر جامعه کاهش داشته است و سیاست های دولت در جهت دستیابی به برابری های اجتماعی نتایج مثبت داشته است.

حال اینکه رئیس مرکز آمار برای ارائه چنین آمار مهمی از آمار سال گذشته استفاد می کند چند نکته حائز اهمیت می شود:

ـ کاملا مشخص است که دولت یازدهم در جهت نشان دادن بهبود اوضاع اقتصادی بر استفاده از آمارهای خوشبینانه تأکید جدی دارد. چرا که قبل از این هم ارائه آمار بدون مصداق را از مدیران این دولت حتی شخص رئیس جمهور به کررات دیده ایم. آمارکاهش بیکاری، آمار کاهش تورم، اعلام نرخ رشد اقتصادی و... نمونه هایی از آمارهایی است که دولت یازدهم ارائه داده است و بلافاصله با انتقادهای تندکارشناسان مواجه شده است. به طوری تحلیل گران مصرانه بر غیر واقعی بودن این آمارها تأکید کرده اند.

ـ همان طور که قبلاً هم اشاره شد ارائه آمار ها ابزاری برای تحلیل و بررسی اوضاع اقتصادی کشور است. مسلما اگر این آمار به اشتباه و اعلام شود تصویر درستی هم از وضعیت فعلی جامعه بدست نخواهد آمد و هم سیاست گذاری های مسئولان برای بهبود اوضاع فعلی و تصمیم گیری های آینده با مشکل جدی مواجه خواهد شد. بنابر این استفاده از ارائه آمار به هر قیمتی چه با ارائه آمار غیر واقعی یا حتی ارائه آمار سال گذشته به جای سال جاری، برای نشان دادن وضعیت خوب اقتصادی، حتما  اول از همه یه ضرر خود دولت خواهد بود.

ـ نکته دیگر آنکه آمار ها صرف اعلام عدد و رقم هیچ ارزش و اعتباری نخواهند داشت. بلکه گزارش دهی از سیاست ها و تصمیمات اجرا شده ای که آمارها از آنها ناشی می شود مهم و قابل ارزیابی خواهد بود. بر همین مبنا لازم است دقت و مطالبه شود که مدیران و مسئولان فقط اعلام عدد و رقم صرف نداشته و از نتیجه بخش بودن تصمیمات خود با مردم سخن بگویند.

ـ اینکه ضریب جینی در سال 92 ، 5 صدم واحد کاهش داشته است به عقیده بسیاری از تحلیل گران نتیجه اجرای  طرح هدفمندی یارانه ها و اعطای یارانه نقدی به همه خانوارها بوده است. اما با فرض اینکه این رقم در سال 92 ثابت مانده باشد به این معنی خواهد بود که در سال 92 دولت و سایر سازمان ها و نهاد های مرتبط در جهت کاهش شکاف و اختلاف درآمدی هیچ اقدام مؤثری نداشته اند و این برای مسئولان نظام اسلامی که دایه دار برقراری عدالت است مصداق عینی کم کاری خواهد بود.

انتهای پیام/ ح

دیدگاه شما