به گزارش نافع به نقل از شبنم ها، خانواده درجامعه به عنوان اولین ومهمترین نهاد اجتماعی در تربیت و پرورش منابع انسانی باید تقویت شود تا زمینه توسعه اقتصادی درکشورفراهم گردد.زنان درخانواده میتوانند درجریان بهره وری وتولیدملی سهم به سزایی داشته باشند.پس اگر به قول بزرگان مدیریت اقتصادی خانواده را یکی از وظایف زنان بدانیم دراین زمینه فرهنگ سازی مطلوب ونهادینه کردن مجموعه ای از ارزش ها ومعیارهای فرهنگی متناسب با نقش زنان دراقتصاد ملی جامعه امری ضروری واجتناب ناپذیراست
امام خمینی (رحمه الله) اقتصاد را به عنوان یک ابزار به حساب میآورند ودرارتباط با نقش تربیتی و اقتصادی بانوان به اشتغال بانوان درکنار آقایان تاکید داشتند وفرمودنند :«ما مفتخریم که بانوان و زنان درصحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهترازآنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند.»
همانگونه که مقام معظم رهبر(حفظ الله ) در دیداربا دانشجویان فرمودند:«اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که برای یک ملت ،حتی درشریط فشاروتحریم زمینه رشد وشکوفایی را فراهم کند»که دراین راستا نقش خانواده ها به عنوان هسته اصلی نظام اجتماعی و به ویژه زنان دراجرایی شدن آن بسیارحائزاهمیت میباشد که درصورت نهادینه شدن این ارکان دربین مردم شاهد اثرات مثبت آن مثل:کاهش وابستگی ها،مقابله با تحریم های اقتصادی،ایجاد اشتغال،ایجادخلاقیت و نوآوری و... درسطح جامعه خواهیم بود .
تاکنون مفهوم اقتصاد مقاومتی درادبیات علمی بکار گرفته نشد.اما میتوان آن را ازفرمایشات مقام معظم رهبری(حفظ الله) و کارشناسان اقتصادی استخراج کرد.تعریف اقتصاد مقاومتی،محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی راهکارهای ضروری ومهم و مکررازطریق رسانه ها مطرح شده است که ازبین راهکارها میتوان به اصطلاح الگوی مصرف و پرهیزازاسراف و حمایت ازتولید ملی به عنوان شاخص ترین آنها اشاره کرد.
بسیاری از کالاها هستند که بود و نبودشان تاثیرچندانی درزندگی ندارنداما تبلیغات و چشم و هم چشمی ها باعث می شوند تا نیاز کاذب در مصرف کننده به وجود آید.زنان میتوانند با جلوگیری از تجمل گرایی واسراف،جامعه راازافتادن در این ورطه نجات دهند .
حمایت تولید ملی رکن اصلی پیشرفت اقتصاد یک کشورمحسوب میشود .نهادینه شدن حمایت از تولید ملی درخانواده ها نیازمند برنامه ریزی دقیق است ودراین زمینه باید تلاش شودکه محصولات داخلی باکیفیت مطلوب تولید شوندوپاسخگوی نیازهای جامعه باشند.
زنان درجامعه باید بدانندکه مصرف کالاهای داخلی باعث کاهش بیکاری،اشتغال زایی ومهمترازهمه باعث پویایی اقتصاد کشورمیشود .
باتوجه به اظهارنظربسیاری ازکارشناسان ومتخصصان وظایف بانوان ومادران خانه دار،دختران دانشجو و بانوان شاغل در اقتصاد مقاومتی حائزاهمیت است که در اینجامی توان به چند نقش مهم بانوان اشاره نمود :
1- مدیریت بهینه مصرف و تناسب سازی خواست های مصرفی اعضای خانواه با اولویت ها وضرورت های تعیین شده .
2- انتقال صحیح ارزش های قناعت محور،صرفه جو، تعادل مصرفی و...به فرزندان در قالب برنامه های آموزش فرزندی و تربیتی .
3-مشارکت در مدیریت اقتصادی بهینه خانواده با همکاری روانی ومعنوی با همسرخویش بوسیله هماهنگی در دخل و خرج خانواده .
فاطمه ستاری نوید
دیدگاه شما