وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 29 دى 1393 ساعت 21:57   |   کد مطلب: 12269
حَبَقّوق (به زبان عبری: חֲבַקּוּק، به معنی «در آغوش می‌گیرد») از پیامبران بنی‌اسرائیل است که حدود ۷۰۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده‌است.

به گزارش نافع، در حدود سال ۵۹۰ قبل از میلاد، بخت‌النصر پادشاه کلده به اورشلیم حمله کرد و گروهی از یهودیان را به قتل رساند و نزدیک به بیست هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابل پایتخت کلده که نزدیک بغداد فعلی قرار داشت انتقال داد. حیقوق نبی در بین این زندانیان بود و مدت طولانی در زندان به سر برد. در سال ۵۴۸ قبل از میلاد، کورش بزرگ پادشاه ایران به کلده حمله کرد و در جنگی لشکریان کلده را شکست داد و بابل را تصرف کرد و طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر نمود. پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، حبقوق پیامبر به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان یا رودآور ساکن شد. در تویسرکان طی قرون متمتدی چندین‌بار بازسازی شده‌است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود. وزیارتگاه مسلمانان وسایر ادیان است.

حضرت حیقوق نبی(ع) به خاطر پیش بینی هایش بسیار مشهور بوده وهست و شاید پیش بینی هایش معجزه اوست. از جمله پیش بینی های این پیامبر که در اسفار عتیق آمده است مبعث رسول اکرم (ص) است که امام رضا (ع) نیز در مناظره معروفش در زمان مامون به این پیش گویی اشاره کرده است. و در ضمن در دعای ام داوود نیز نام حضرت حیقوق(ع) نیز ذکر شده است. حال که مدعیان حقوق بشر به نیک ترین بشر کره زمین توهین می کنند جا دارد با توجه بیشتر به این پیامبر الهی که در تویسرکان آرامگاه دارد مدعیان حقوق بشر را به این نکته جلب کنیم:

از بحارالانوار چنین نقل است که: دراحتجاجات حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با رأس الجالوت (بزرگ یهود) و جاثلیق (بزرگ و رئیس نصاری) و ارباب ملل درمجلس مأمون نیز تأکیدی بر این بشارتهاست. زیرا آن حضرت به رأس الجالوت فرمود: آیا حیقوق نبی را می شناسی؟ گفت: آری، همانا من درحق او عارفم.
حضرت رضا فرمود: او گفته است و کتاب شما هم به این گفته ناطق است که خداوند از کوه «فاران»(فاران همان کوه نور است به زبان عبری) بیان را آورد و آسمانها از تسبیح احمد و امتش پرشد، سوارانش در دریا جنگ می کنند همان طوری که درخشکی جنگ خواهندکرد و بعد از خرابی بیت المقدس کتابی جدید خواهدآورد یعنی قرآن، آیا این را می شناسی و به آن ایمان داری؟
رأس الجالوت گفت: این مطلب را حیقوق نبی(ع) گفته است و من آن را انکارنمی کنم.

(ارسال توسط علی صدیق تویسرکانی)

انتهای پیام/ح

 

دیدگاه شما