وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 24 دى 1393 ساعت 08:15   |   کد مطلب: 12143
کبودراهنگ در آبیاری بارانی رتبه اول کشوری را دارد/ ظرفیتهای کشاورزی کبودراهنگ مغفول مانده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ گفت: این شهرستان با تجهیز 75 درصد از اراضی آبی خود به آبیاری بارانی رتبه اول کشوری را دارد.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ، مصطفی نویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ در نشست بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان که در شهرداری این شهر برگزار شد، گفت: شهرستان کبودراهنگ بیش از 31 هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی دارد.
وی اظهار داشت: تاکنون 22 هزار و 500 هکتار، معادل 75 درصد از این اراضی، مجهز به سیستم آبیاری بارانی شده است.
مصطفی نویدی اضافه کرد: متوسط آبیاری بارانی در اراضی آبی کشور 15 درصد است که این میزان در استان همدان 45 درصد و در شهرستان کبودراهنگ 75 درصد است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ کل وسعت این شهرستان را حدود 4 هزار کیلومتر مربع عنوان کرد و گفت: شهرستان کبودراهنگ با 19/5 درصد مساحت استان همدان وسیع ترین شهرستان استان همدان است.
وی میزان کل اراضی کشاورزی این شهرستان را 270 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: در این شهرستان سالانه چیزی متوسط 135 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت می رود.
نویدی تشکیل مجتمع های گلخانه ای را از برنامه‌های پیش روی خود عنوان کرد و گفت: احداث مجتمع گلخانه‌ای زمینه اشتغالزایی و بهره برداری از بهترین نوع کشاورزی را فراهم می کند.
وی با اشاره به دمای بالای هوای کبودراهنگ در فصل تابستان گفت: با وجود این مسئله در بحث گلخانه ها موفق ترین و بزرگترین گلخانه های استان و کشور در این شهرستان قرار گرفته است .
ظرفیتهای کشاورزی کبودراهنگ مغفول مانده است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به نقش و اهمیت کشاورزی در توسعه اقتصادی این شهرستان برلزوم استفاده بهینه از ظرفیت های مغفول مانده کشاورزی شهرستان تاکید کرد.
مصطفی نویدی اظهار داشت: شهرستان کبودراهنگ از ظرفیتهای بالایی در تولید محصولات کشاورزی برخوردار است.
مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ این شهرستان را یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور عنوان کرد و گفت: باید ضمن توجه بیشتر به ظرفیت‌های کشاورزی شهرستان از آنها بهتر استفاده شود.
وی از فعالیت بیش از 19هزار بهره بردار کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: شهرستان کبودراهنگ یکی از مهمترین قطب‌ های کشاورزی در کشور است.
این مقام مسئول. به میزان تولید محصول استراتژیک گندم در این شهرستان اشاره کرد و گفت: شهرستان کبودراهنگ رتبه نخست تولید گندم استان همدان را دارد و با تولید بیش از 100 هزار تن گندم یک سوم محصول گندم استان همدان در این شهرستان تولید شده است که رقم قابل توجهی است.
وی میزان تولید جو در شهرستان را بیش از 50 هزار تن اعلام کرد و گفت: کبودراهنگ در تولید محصول جو و گندم رتبه اول استان همدان را دارد که متاسفانه به علت خام فروشی محصولات کشاورزی، ارزش افزوده بالاتری نسیب کشاورزان نمی شود.
 بیشترین جمعیت دامی استان همدان مربوط به شهرستان کبودراهنگ است
مصطفی نویدی با بیان اینکه خاستگاه و موطن اصلی نژاد گوسفند مهربان، ‌کبودراهنگ است، گفت: در این شهرستان نزدیک به 350 هزار رأس نژاد گوسفند مهربان وجود دارد.
وی بیشترین جمعیت دامی استان همدان را مربوط به شهرستان کبودراهنگ عنوان کرد و گفت: اگرچه پرورش گوسفند یکی از ظرفیت های مهم کشاورزی در کبودراهنگ است اما در عین حال گله‌های گوسفند در صورت عدم مدیریت می تواند، تهدیدی جدی برای مراتع و پوشش گیاهی منطقه باشد و فرسایش خاک و بیابانی شدن مراتع را در پی داشته باشد.
وی میزان دام سنگین موجود در شهرستان را نزدیک به 43 هزار راس عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از 45 هزار تن شیر و حدود 4 هزار تن گوشت در کبودراهنگ تولید می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود بحران آب در شهرستان کبودراهنگ، این شهرستان در زمینه پرورش ماهیان گرم‌آبی، رتبه اول استان و در پرورش ماهیان سردآبی در رتبه پایین تر قرار دارد.
سیاست جهاد کشاورزی کبودراهنگ کاهش سطح زیز کشت سیب زمینی است
مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ محصول سیب زمینی این شهرستان را بهترین نوع سیب زمینی استان همدان عنوان کرد و گفت: کبودراهنگ در تولید سیب زمینی رتبه دوم استان همدان را دارد که سیاست جهاد کشاورزی شهرستان با توجه به بحران آب در کبودراهنگ کاهش سطح زیر کشت این محصول است.
وی متوسط آب مورد نیاز برای کشت یک کیلو سیب زمینی را 270 لیتر آب عنوان کرد و گفت: سطح زیر کشت سیب زمینی کبودراهنگ را از هفت هزار هکتار به سه هزار هکتار کاهش داده ایم.
نویدی از فعالیت دو واحد تخصصی تولید بذر مینی‌تیوبر در این شهرستان خبر داد و افزود: این واحد توسط بخش خصوصی راه‌اندازی و اداره می‌شود که سالانه 3 میلیون غده سیب زمینی را تولید و بین کشاورزان توزیع می‌کند که در نوع خود در غرب کشور نمونه است.
برداشت های غیر اصولی از آب های سفره های زیر زمینی کبودراهنگ تهدیدی جدی برای کشاورزی منطقه است
مدیر جهاد کشاورزی کبودراهنگ از وجود 5 هزار حلقه چاه در شهرستان کبودراهنگ خبر داد و گفت: از این تعداد چاه 2635 چاه دارای مجوز برداشت هستند و بقیه غیر مجاز هستند.
مصطفی نویدی برداشت های غیر اصولی از آب های سفره های زیر زمینی را تهدیدی جدی برای کشاورزی منطقه عنوان کرد و بر مدیریت صحیح آن تاکید کرد و گفت:مدیریت صحیح آب های کشاورزی با رعایت الگوی های مناسب کشت تحقق می یابد.
وی اجرای پروژه های آبخیزداری را از برنامه های جهاد کشاورزی کبودراهنگ عنوان کرد و گفت: آبخیزداری موجب تغذیه سفره های زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و سیلاب ها و تقویت پوشش گیاهی می شود.
این مقام مسئول پوشش گیاهی را از عوامل مهم کاهش سطح تبخیر نزولات آسمانی عنوان کرد و گفت: برای حفظ آب و خاک باید پوشش گیاهی تقویت  شود.
انتهای پیام/ ب

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت