وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 18 دى 1393 ساعت 11:24   |   کد مطلب: 12098
وضعیت دشت های قهاوند نامطلوب است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه 13 دشت در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد وضعیت دشت‌های کبودراهنگ و قهاوند نامطلوب بوده و میزان افت منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها نسبت به سایر دشت‌ها بیشتر است.

به گزارش نافع به نقل از جهاد پرس مرتضی عزالدین با اشاره به اینکه ۵۰ درصد دشت‌های کشور با مشکل آب روبه‌رو هستند، اظهار داشت: تغییر اقلیم سبب شده تا سراسر کشور با مشکل و بحران آب مواجه شود و این مسئله تنها مختص استان همدان نیست.

وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر در کشور و استان همدان افزود: با رشد جمعیت تقاضای آب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب افزایش داشته است.

عزالدین با بیان اینکه گرمای زمین سبب تبخیر زیاد آب شده است، عنوان کرد: مشکلات به وجود آمده در حوزه آب کشور، دامن‌گیر استان همدان نیز بوده و سبب شده که همدان در بحران آب قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تقاضای آب بیشتر از بارش‌هاست، عنوان کرد: به طور متوسط سالانه با کاهش ۲۲۴ میلیون مترمکعبی آب در استان روبه‌رو هستیم و همین امر سبب شده تا به طور متوسط در سال با کاهش یک متری منابع آب زیرزمینی مواجه شویم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه در ۲۲ سال گذشته پنج هزار و ۴۰۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن داشته‌ایم، تصریح کرد: کاهش بارندگی سبب کاهش بارندگی و از بین رفتن روان‌آب‌ها در استان می‎شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت نامطلوب منابع آبی استان همدان تاکید کرد: بسیاری از اراضی کشاورزی که در گذشته با چشمه آبیاری می‎شدند امروز به سمت حفر چاه سوق پیدا‌ کرده‌اند چراکه چشمه‌ها خشک شده‌اند.

عزالدین با اشاره به اینکه ۱۳ دشت در استان همدان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد وضعیت دشت‌های کبودراهنگ و قهاوند نامطلوب بوده و میزان افت منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها نسبت به سایر دشت‌ها بیشتر است.

مدیرعامل شرکت‌ آب منطقه‌ای استان همدان بیان کرد: در حال حاضر وضعیت یکی از دشت‌های استان یعنی دشت نهاوند مطلوب بوده و بارش‌های اخیر سبب بهبود روان‎آب‌ها در این دشت شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما