وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 09:45   |   کد مطلب: 11628
عوارض استفاده از تلفن همراه به روی گردن
با ظهور تکنولوژی گوشی های هوشمند و امکاناتی که در اختیار ما قرار می دهند، تلفن همراه از یک وسیله ساده که فقط برای ارتباط برقرار کردن استفاده می شد به ابزاری گسترده تبدیل گشته است .

همه ی ما روزانه ساعات بسیاری مشغول کار کردن با گوشی همراه خود هستیم، ولی آیا به این موضوع فکر کرده اید که تلفن همراه چه بلایی میتواند بر سر گردن شما بیاورد؟ در ادامه این پست به این موضوع می پردازیم و عوارضی که گردن شما را تهدید می کند را بررسی میکنیم.

تلفن همراه

به گزارش نافع به نقل ازبرسام؛ سر انسان حدود ۵٫۵ کیلوگرم وزن دارد. اما هنگامی که گردن به سمت جلو و پایین خم می شود وزن وارده بر مهره های گردن افزایش می یابد. در زاویه ۱۵ درجه این وزن حدود ۱۲ کیلوگرم، در ۳۰ درجه ۱۸ کیلوگرم، در ۴۵ درجه ۲۲ کیلوگرم، و در ۶۰ درجه ۲۷ کیلوگرم است.

بر اساس تحقیقاتی که توسط Kenneth Hansraj در کتابخانه ملی پزشکی منتشر شد، این باری است که با خیره شدن به گوشی هوشمند —که میلیون ها نفر در هر روز ساعت ها این کار را انجام می دهند وارد می شود— و در طول زمان محققان گفته اند این وضعیت نامناسب که گاهی اوقات “Text nacke” نامیده می شود، در مراحل اولیه می تواند منجر به سایش و پارگی ستون فقرات، انحطاط و حتی عمل جراحی شود.

Text neck در حال تبدیل شدن به یک اپیدمیست و میتواند ستون فقرات شما را در معرض خطر قرار دهد.

به گفته hansraj رییس بخش جراحی ستون فقرات در مرکز جراحی و توانبخشی ستون فقرات نیویورک، این بیماری همه گیر شده و یا حداقل بسیار شایع است، کافیست اطراف خود را نگاه کنید، همه سر خود را پایین گرفته اند.

می توانید درک کنید ۲۷ کیلوگرم یعنی چه ؟ تصور کنید یک بچه ۸ ساله روزی چند ساعت از گردنتان آویزان شود و آن را حمل کنید. کاربران گوشی های هوشمند به طور میانگین روزانه ۲ تا ۴ ساعت برای خواندن ایمیل ها، فرستادن پیام کوتاه، چک کردن شبکه های اجتماعی قوز میکنند. طبق تحقیقات،مردم سالانه ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ ساعت ستون فقرات خود را تحت فشار قرار می دهند. البته این شرایط برای دانش آموزان بدتر است به گفته Hansraj این دسته از افراد زمان بیشتری مشغول کار کردن با گوشی هستند.

او در ادامه گفت: مشکل اصلی جوانان هستند. با این تنش بیش از حدی که به گردن خود وارد میکنند، ممکن است در آینده شاهد جوانانی باشیم که نیاز به مراقبت از ستون فقرات خود دارند. من واقعا امیدوارم والدین فرزندان خود را راهنمایی های بیشتری کنند.

سالهاست که کارشناسان پزشکی هشدار می دهند. حتی برخی می گویند هر اینچی که سر به جلو خم شود فشار بر ستون مهره ها دو برابر می شود.
Tom DiAngelis رئیس انجمن فیزیوتراپی آمریکا سال پیش به CNN گفت اثر این عارضه مثل اینست که شما انگشتتان را به طور کامل به پشت خم کنید و آن را برای یک ساعت نگه دارید. به گفته ی او «وقتی بافت زمان زیادی تحت کشش قرار بگیرد، دچار درد و التهاب می شود.» این حتی می تواند باعت کشش ماهیچه، فشار شدید بر اعصاب، فتق دیسک، به مرور زمان حتی می تواند باعث حذف انحنای طبیعی گردن شود. این خطر برای ۵۸ درصد از بزرگسالان آمریکایی که گوشی هوشمند دارند وجود دارد.
Michelle Collie پزشکی که ریاست بخش اجرایی فیزیوتراپی رود آیلند را بر عهده دارد، سال گذشته به CNN گفت از ۶-۷ سال پیش شاهد بیمارانی مبتلا به سر ، گردن و پشت درد بر اثر استفاده از تکنولوژی تلفن همراه بوده است.

وضعیت قرار گیری بد می تواند مشکلات دیگری نیز ایجاد کند. کارشناسان می گویند می تواند ظرفیت ریه را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.همچنین سردرد، مشکلات عصبی، افسردگی، بیماری قلبی با این موضوع مرتبط است.

هرچند تقریباً غیر ممکن است که برای جلوگیری ازین مشکلات از تکنولوژی دوری کرد، ولی افراد باید تلاش کنند تلفن همراه خود را در زاویه خنثی ستون فقرات نگاه کنند، تا از اینکه هر روز بیشتر قوز کنند جلوگیری نمایند.

 تلفن همراه

Hansraj به کاربران گوشی های هوشمند ترفندهایی برای جلوگیری از درد توصیه میکند:

با چشم به تلفنتان نگاه کنید، نیازی به خم کردن گردن نیست.

ورزش: سر خود را چندین بار به چپ و راست حرکت دهید. از دستان خود برای ایجاد مقاومت استفاده کنید و سر خود را در خلاف جهت آن فشار دهید، اول رو به جلو و سپس رو به عقب.

برای تقویت وضعیت مناسب عضلات در داخل چهارچوب در یا یک راهرو باستید و دستان خود را باز کنید و سینه خود را جلو بدهید.

او با این پیام صحبتهای خود را به پایان رساند:

من عاشق تکنولوژی هستم، و به هیچ وجه از آن انتقاد نمیکنم. پیام من اینست که فقط از وضعیت سر خود آگاه باشید. به لذت بردن از تلفن هوشمند و تکنولوژی ادامه دهید. یادتان باشد که سرتان را بالا بگیرید.

انتهای پیام/ع

دیدگاه شما