وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393 ساعت 13:08   |   کد مطلب: 11532
با حضور سراینده شعر جاده و اسب مهیاست؛
همایش شعر عاشوراییان همدان در تویسرکان برگزار شد
	همایش شعر عاشوراییان همدان در تویسرکان برگزار شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: شعر آیینی ابزاری در برابر هجمه های فرهنگی است.

به گزارش نافع به نقل ازرودآور، همایش شعر عاشوراییان استان همدان به میزبانی تویسرکانی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، سراینده شعر جاده و اسب مهیاست و جمعی از شاعران استان در سالن فردوسی تویسرکان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در این همایش با بیان اینکه واقعه جانگداز کربلا دل های تمام آزادگان جهان را به خود معطوف کرده است، گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگی حماسی است که توسط کلام حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در جامعه تبیین شد و پس از آن شاعران بسیاری این واقعه تلخ تاریخی را در قالب مطالب پر محتوا و اشعار جلوه گر شدند.

«فاضل عبادی» ادبیات عرب و فارسی را برخوردار از فاخرترین اشعار و سخنانان معرفی و اظهار کرد: بی تردید یکی از راه های انتقال فرهنگ عاشورایی و زینبی در طول تاریخ همان قالب هنر و ادب شعر، حاکایات و روایات است.

وی با بیان اینکه شعر آیینی ابزاری در برابر هجمه های فرهنگی است، افزود: بدین ترتیب عاشورا در فرهنگ عاشورایی در طول تاریخ در تحولات عظیم اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نهادینه شده است.

مهدی حاجی زین العابدینی مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تویسرکان نیز هدف از برگزاری همایش شعر عاشوراییان را ترویج فرهنگ ناب حسینی و زینبی عنوان کرد و گفت: برگزاری چنین همایش هایی با بیان صحیح مکتب عاشورایی، فرصت مناسبی در راستای  رشد و بالندگی جامعه و نیز شناخت شعرای آیینی استان از یکدیگر و تضارب اندیشه های آنان است.

«ابوالقاسم حسین جانی»؛ شاعر، هنرمند و سیاست مدار کشور نیز گفت: هدف ازقیام امام حسین(ع) جنگیدن نبود چرا که در جنگ سخنی بیان نمی شود اما امام حسین (ع) و یاران با وفایش حرف های ناب اسلام، قرآن و سنت نبوی را در این واقعه عظیم به زیبایی به تصویر کشیدند.

سراینده شعر "جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم" اظهار کرد: درک اینکه ببینیم چه اتفاقی رخ داده و حال باید چه اقدامی انجام داد در اربعین حسینی جمع شده است و درک اربیعین درک عاشورا را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: هدف از قیام حسینی رهایی بخشی جامعه از جاهلیت و نادانی و دوری از نفاق  و تأکید بر شناخت محور بودن امامت و ولایت است.

ریحانه نوری یکی از شاعران جوان تویسرکانی نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار رودآور،گفت: معتقدم در سرودن شعر آیینی دستی فراتر از دست شاعر در کار است و ائمه اطهار(ع) در سرودن اشعار بزرگوارانی هستند که شاعر را در سروردن اشعار یاری می رسانند.

اعظم سوری دیگر شاعر جوان تویسرکانی نیز اظهار کرد: هر شاعری در بین شعرهای خود باید شعر آیینی و عاشورایی داشته باشد و شعر و شاعر با سرودن این اشعار بیمه می شود.

در این مراسم از شاعران برگزیده عاشورایی استان و نفرات برتر همایش استانی شعر عاشوراییان تجلیل شد.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما