وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 29 آبان 1393 ساعت 11:21   |   کد مطلب: 11039
گوجه فرنگی در نهاوند کیلویی 7000 هزار تومان!
گوجه فرنگی در شهرستان نهاوند با رقم بی سابقه کیلویی 7000 هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش نافع به نقل از سایت گرو، سیاه بازار میوه، گویا امسال زودتر از سال‌های گذشته مهمان بازار شده است؛ پدیده ای که هر ساله به دلیل کاهش تولید میوه های زمستانی و به بازار آمدن میوه های نوبرانه، عرصه را به مردم تنگ می کند و چند روزی بازار را در گرانی فرو می برد تا میوه های گلخانه ای و مناطق گرمسیری وارد بازار شوند.

چند روزی است در پی انتشار اخباری مبنی بر افزایش قیمت گوجه فرنگی در شهرهای کشور، موجی از گرانی در سبد صیفی جات خانوار، خود را به نمایش گذاشته شده است.

شهرستان نهاوند و بازار گوجه فرنگی آن ، جدا از این قافله نبوده و شاهد افزایش قیمت گوجه فرنگی در سطح شهر و مناطق مختلف روستایی بوده است.

در حال حاظر قیمت این محصول در بازار میوه شهرستان نهاوند 7000 تومان و در بعضی مناطق حتی به 8000 هزار تومان نیز رسیده است که در نوع خود بی سابقه است.

به سراغ رئیس اداره صنعت و معدن تجارت نهاوند رفتیم و علت را جویا شدیم که وی گفت: این گرانی به خاطر هزینه بالای حمل و نقل است و میوه هایی که از جنوب می آیند تا به نهاوند برسند دچار این هزینه می شوند.

رضایی افزود: بازرسان ما نسبت به تخلفات صورت گرفته احتمالی در رابطه با گران فروشی و کم فروشی در اسرع وقت رسیدگی کرده و با قاطعیت برخورد خواهند کرد.

وی تصریح کرد: گشت های کنترل و بازرسی سرکشی از میادین، اتحادیه و سردخانه ها را دستور کار قرار داده اند و رسیدگی به این موضوع در اسرع وقت انجام می دهند و کسی حق ندارد بیشتر از نرخ مصوب اقدام به فروش میوه کند.

بعضی کارشناسان بازار و اصناف دلیل دیگری برای این مسئله دارند و می گویند: مابین مهرماه و آبان‌ماه از ۳ محل تولید گوجه همچون بهبهان، بندرعباس و دزفول خوزستان گوجه فرنگی تهیه می‌شود که به دلیل حجم کاشت اندک در منطقه بهبهان و گنگان به افزایش قیمت در زمان فعلی دامن زده است.

مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز با بیان این که گوجه دزفول در حال ورود به بازار است، افزود: تا ۱۵ روز آینده گوجه فرنگی بندر و ۱ ماه آینده گوجه فرنگی چابهار به میدان وراد می‌شود که پیش‌بینی می‌شود قیمت گوجه فرنگی در میدان به کمتر از کیلویی ۲۰۰۰ تومان برسد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار همدان نیز  پیش بینی کرده است، با توجه به تأخیر در رسیدن گوجه فرنگی به دست مصرف کننده احتمالاً روند افزایش قیمت ظرف چند روز نیز آینده ادامه دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: گوجه هایی که در مناطق گرمسیر مثل دزفول و جغین در میناب اگر وارد بازار شوند قیمت را تا حدودی کنترل می کنند.

به گفته البرزی گوجه های گرمسیری تا بیست روز آینده وارد بازار می شوند.

اما برخی از غرفه داران در بازار میوه نهاوند در گفت و گو با خبرنگار سایت گرو، کم یاب بودن گوجه و خرید گوجه خود از برخی از فروشندگان خیابانی را دلیل گرانی سریع این محصول دانستند.

یکی دیگر از فروشندگان دلیل اصلی این افزایش قیمت را بروز غیر منتظره سرمای شدید در ابتدای پائیز امسال و از بین رفتن بخشی از محصول گوجه که هنوز بر روی بوته ها بودند دانست و افزود: قیمت گوجه نسبت به روزهای تابستان ، ۵ برابر شده است .

وی ادامه داد:با توجه به اینکه در بیشتر نقاط کشور امکان تولید گوجه در محیط باز وجود ندارد و تولید مختص گلخانه ای و گرمسیری هست شاهد افزایش قیمت گوجه در شهرستان نهاوند هستیم.

این مغازه دار می گوید: در دو مقطع تا زمانی که برداشت گوجه فرنگی شروع شود خلاء عرضه وجود دارد و وقتی برداشت محصول مناطق گوجه خیز مجدداً وارد بازار شوند حدود 20 روز الی یکماه کاهش عرضه وجود دارد.

این افزایش قیمت گوجه فرنگی در حالی است که به گفته رئیس جهاد کشاورزی نهاوند شهرستان نهاوند رتبه نخست تولید گوجه فرنگی استان همدان را دارد.

ظفری می گوید: در سال زراعی جاری بیش از 12 هزار تن محصول گوجه فرنگی از 400 هکتار از مزارع نهاوند توسط زارعین گوجه کار تولید شده است.

 با این تفاسیر باید دید شهرستان نهاوند که خود مرکز تولید محصول گوجه فرنگی در استان است تا چه زمانی باید شاهد افزایش سرسام آور قیمت این محصول در بازار باشد و آیا مسئولان شهرستانی و کشوری چاره ای برای این افزایش قیمت این محصول می اندیشند یا همچنان مردم باید در حسرت خریدن گوجه فرنگی باشند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما