وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 28 آبان 1393 ساعت 07:57   |   کد مطلب: 10998
بیشترین چاه های آب غیر مجاز شهرستان همدان در حوزه قهاوند است
فرماندار همدان گفت: در شهرستان 237 حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که با توجه به تصویب قانون مجلس و با شناسایی و انسداد رینگ مرکزی حدود 25 حلقه شهرستان انسداد شده که بیشترین این چاه‌ها در حوزه قهاوند است.

به گزارش نافع به نقل از جهادپرس، علی تعالی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، یکی از زیرساخت‌های توسعه را گردش آزاد اطلاعات در جامعه دانست و اظهار کرد: نقش نظارتی مطبوعات و رسانه‌ها در عملکرد مسئولان بسیار قابل توجه بوده و عاملی در پیشگیری از انحرافات در روند اجرایی است.

وی عنوان کرد: نقش نظارت مطبوعات می‌تواند بالاتر از دستگاه‌های نظارتی بر مسئولان باشد چراکه مطبوعات و رسانه‌ها عملکرد مدیران را رصد کرده و در کنار نقدهای سازنده، پیشنهادهای خود را برای بهبود روند دستیابی به اهداف کمک کنند.

فرماندار شهرستان همدان افزود: در روند کار اجرایی مشکلاتی است که با نقد رسانه‌ها برای تصحیح امور مفید است.

وی به روند اجرایی طرح ملی جدید در دولت اشاره و تصریح کرد: یک سری طرح‌های اساسی در استان و شهرستان‌ها وجود دارد که برخی طرح‌ها در دوره‌های قبل بوده و در حال حاضر به لحاظ اعتباری مشکلاتی دارد.

تعالی به آبرسانی سد تالوار را یکی از طرح‌های عمده برشمرد و اضافه کرد: این طرح خط ۱۳۸ کیلومتری خط انتقال آب به تعدادی شهر و در نهایت همدان است که ۶۳ میلیون متر مربع آب شرب شهرستان‌های همدان، کبودراهنگ، بهار، لالجین و… را تأمین می‌کند.

*۸۵ کیلومتر در طرح آبرسانی سد تالوار لوله‌گذاری شده است

وی افزود: ۸۵ کیلومتر در طرح آبرسانی سد تالوار لوله‌گذاری شده که شش کیلومتر آن در شهرستان همدان است که به لحاظ محدودیت اعتبارات این پروژه متوقف شده است.

فرماندار همدان ادامه داد: در پروژه آبرسانی سد تالوار تا کنون ۱۹۰ میلیارد تومان هزینه شده و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر برای ادامه طرح نیاز به اعتبارات است که در صورت تأمین اعتبارات چهار سال دیگر تکمیل می‌شود.

وی تصفیه خانه فاضلاب همدان را یکی دیگر از طرح‌ها شهرستان همدان برشمرد و اضافه کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های محرکی است که از ۱۵۰ کیلومتر شبکه انتقال آن ۸۰ کیلومتر انجام شده و تا پایان سال ۱۳۹۵ اتمام می‌شود.

تعالی با بیان اینکه این تصفیه‌خانه برای تکمیل نیازمند اعتبارات است، افزود: این پروژه تا پایان سال ۹۲، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به عنوان یکی از طرح‌های عمده شهرستان برای ۴۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

*تکمیل گنبد تالار قرآن نیازمند ۵ میلیارد تومان است

وی پروژه تکمیل تالار قرآن را یک سرمایه برای شهرستان دانست و ابراز کرد: این پروژه دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و تنها بخش گنبد آن باقی مانده است.

فرماندار شهرستان همدان گفت: تالار قرآن در مساحت ۱۴ هزار متر مربع دارای هشت سالن اصلی، اتاق ترجمه، موزه، نمازخانه، کتابخانه و سالن قرائت است.

وی تالار قرآن را یک مجتمع چندمنظوره دانست و افزود: تاکنون ۱۶ میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده و برای تکمیل گنبد نیازمند ۵ میلیارد تومان است.

تعالی افزود: شهرک صنعتی بوعلی در ۶۰ هکتار با پیشرفت تقریباً ۱۰۰ درصد در حال اتمام است که در بین اصناف بازار همدان توزیع می‌شود.

وی راه‌آهن همدان را یکی دیگر از پروژه‌های خوب همدان برشمرد و عنوان کرد: تنها مشکل در بخش راه‌آهن همدان ریل‌های راه‌آهن است که به دلیل تحریم‌ها بوده که با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد، در زمان خرید ریل‌ها پایان می‌پذیرد.

فرماندار همدان گفت: مجتمع باغ ملل حدود ۲۰۰ هکتار در مجاورت فرودگاه دارای باغ خانوادگی، پارک علم و فناوری و هتل و فضای خرید، دهکده المپیک و… با مشارکت شهرداری در حال اجراست.

*پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی طرح «پارک آبی مروارید غلطان»

وی ادامه داد: طرح باغ ملل با ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی برای ۳ هزار نفر پیش‌بینی اشتغال شده که نیاز به همت استاندار دارد.

تعالی با اشاره به منابع سنگ در همدان، از اینکه سنگ‌های زمردی درآمد بالایی دارند، سخن راند و گفت: مجتمع گردشگری پرشین‌یاقوت حدود ۱۰ هزار نفر را مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: برای مجتمع گردشگری پرشین‌یاقوت ۱۳ میلیارد تومان تا کنون هزینه شده و این فاز دارای چهار فاز اجرایی است که فاز اول و دوم آن شروع شده است.

فرماندار همدان از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی طرح «پارک آبی مروارید غلطان» اشاره و تصریح کرد: مشکل این طرح در مشکل با شهرداری در بخش عوارض است.

وی با اشاره به اینکه در طرح پتروشیمی هگمتانه ۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است گفت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

تعالی ادامه داد: برای سرمایه‌گذاری این بخش ۵۷ درصد توسط بخش خصوصی، ۳۳ درصد بخش دولتی و مابقی به وسیله شرکت خارجی هزینه شده است.

*تعیین تکلیف واحدهای دارای معوقه

وی تصریح کرد: تولید بطری شیشه در شرکت شیشه همدان با چهار خط تولید روزانه، ۳۵ تن شیشه تولید می‌کند که برای ۲۰۰ نفر ایجاد اشتغال می‌کند و برای این طرح ۶۳ میلیون یورو از بانک سامان تسهیلات درخواست شده است.

فرماندار همدان گفت: شرکت فناوری کسب و کار در فاز اول در ۵۷ هکتار افتتاح شده که در آن ۳۱ شرکت فنی و مهندسی در آن مستقر می‌شوند و پروژه پارک علم و فناوری در شکوفایی خلاقیت‌ها است که زمین آن واگذار شده است.

وی به برگزاری همایش سرمایه‌گذاری در ۲۸ آبان خبر داد و عنوان کرد: در این همایش یک تیم اقتصادی از عراق با حضور در همدان، در این همایش شرکت می‌کند.

تعالی به سیاست مدیریت ارشد استان برای تعیین تکلیف واحدهای تولیدی دارای معوقات بانکی پرداخت و تصریح کرد: ۵۲ واحد تولیدی بدهی و معوقه بانکی داشتند که از این میزان بدهی ۲۲ واحد تقسیط شده و به چرخه فعالیت بازگشتند، ۱۴ طرح برای دریافت سپرده از بانک‌ها مشکل دارد.

وی عمده‌ترین سیاست روان‌سازی ترافیک شهری را در دو رینگ اطراف شهر همدان دانست و عنوان کرد: اجرای تقاطع‌های غیر‌همسطح و دوربرگردان‌‌ها در سطح شهر از برنامه‌های شورای ترافیک است.

*راه‎اندازی خط بی آر تی

فرماندار همدان نبود پارکینگ کافی را یکی از مشکلات در زمینه ترافیک شهرستان دانست و عنوان کرد: در رینگ اول، شهرداری پارکینگ‌هایی را برای کاهش ترافیک ایجاد کرده چراکه برای ساماندهی ترافیک باید در بخش پارکینگ ظرفیت خوبی ایجاد کرد.

وی ساماندهی خطوط تاکسیرانی و اتوبوس را یکی دیگر از فعالیت‌ها در حوزه کاهش ترافیک دانست و ادامه داد: راه‌اندازی خط بی آر تی یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند در روان‌سازی ترافیک کمک کند.

تعالی از راه‌اندازی مرکز کنترل ترافیک در راستای کاهش ترافیک شهری خبر داد و گفت: ۴۰ درصد از این طرح با ۲۲ دوربین در سطح شهر انجام شده زیرا هوشمند کردن ترافیک می‌تواند در جلوگیری از تخلفات موثر باشد.

وی اولویت سرمایه‌گذاری در استان در بخش گردشگری دانست و عنوان کرد: در استان نیازمند ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است.

فرماندار همدان با بیان اینکه صنایع تبدیلی، بخش معدن و سنگ‌های گرانیکی یکی از ظرفیت‌های خوب استان است عنوان کرد: ۷۰ درصد از سیب‌زمینی استان به صورت خام خارج می‌شود که می‌توان با استفاده از صنایع تبدیلی سرمایه‌گذاری بر روی سیب زمینی داشته باشیم.

*وجود ۲۷۰۰ چاه غیر مجاز در همدان

وی از وجود ۲ هزار و ۷۰۰ چاه مجاز در شهرستان همدان خبر داد و گفت: در شهرستان ۲۳۷ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که با توجه به تصویب قانون مجلس و با شناسایی و انسداد رینگ مرکزی حدود ۲۵ حلقه شهرستان انسداد شده که بیشترین این چاه‌ها در حوزه قهاوند است.

تعالی وضعیت مسکن مهر استان همدان را یکی از بهترین وضعیت‌ها در کشور برشمرد و اظهار کرد: ۴۵ جلسه برای رفع مشکل معارضین مسکن مهر شهرستان برگزار شده و بیشترین اختلاف در رشد قیمت مصالح بوده که اختلاف بین سازنده و متقاضی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه مسکن مهر همدان هیچ مشکلی در انشعابات ندارد ادامه داد: در سطح شهرستان همدان ۹ هزار و ۹۰۰ واحد از مسکن مهر افتتاح شده و سایت مسکن مهر در جورقان از نظر کیفت و شکل ساخت بهترین مسکن مهر شهرستان به شمار می‌آید.

*در همدان سایت بدون متقاضی وجود ندارد

فرماندار همدان گفت: در همدان سایت بدون متقاضی وجود ندارد ولی در شهرستان کبودراهنگ و فامنین به دلیل کم بودن جمعیت کمتر متقاضی داشتند.

وی از افزایش وام ۲۲ میلیونی به ۲۵ میلیون تومان و ۲۵ میلیونی به ۳۰ میلیون تومان و همچنین اختصاص یارانه ۶ میلیاردی تومانی برای مسکن مهر خبر داد و افزود: طرح اختصاص یارانه هنوز در جلسه شورای برنامه‌ریزی تصویب نشده است.

تعالی با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال دو سیاست کلان مانند طرح‌های بزرگ ملی و برخی سیاست‌‌گذاری در کسب و کار کوچک است گفت: سازمان بسیج سازندگی، کمیته امداد و آموزش فنی و حرفه‌ای سازمان‌هایی هستند که برای ایجاد اشتغال کوچک قدم برداشته‌اند.

وی به شناسایی ۱۰ عرصه در زمینه کسب و کار کوچک اشاره کرد و افزود: پرورش ماهی، کشت زعفران، کشت گلخانه‌ای، زنبورداری، صنایع تبدیلی سبزیجات، پرورش قارچ، صنایع دستی، پرورش مرغ، پرورش ماکیان و… از عرصه‌های راه‌اندازی کسب و کار کوچک در استان هستند.

*باید فضایی برای جذب سرمایه‌گذار در استان ایجاد شود

فرماندار همدان به طرح توانمندسازی حاشیه شهر اشاره کرد و یکی از مشکلات در زمینه ساماندهی حاشیه شهر را تبدیل فضاهای خدماتی به فضای مسکونی دانست و عنوان کرد: با فروخته شدن فضای خدماتی به فضای مسکونی در حاشیه شهر دیگر فضای خدماتی و فضای سبز وجود ندارد.

وی یکی از مشکلات در جذب سرمایه‌گذار را مشکل استقرار و اسکان مسافران در همدان برشمرد و گفت: باید فضایی برای جذب سرمایه‌گذار در استان ایجاد شود که سرمایه‌گذار بتواند کار خود را از لحاظ گرفتن مجوز، وام و ..با سرعت انجام دهد و این فرهنگ در استان ترویج شود.

تعالی ادامه داد: بخشی از قوانین و مقررات بانکی و پولی کشور باید اصلاح شود چراکه این قوانین روند سرمایه‌گذاری را کند می‌کند.

*بحران آب در همدان

وی از بحران آبی در همدان خبر داد و گفت: انسداد چاه‌های غیر مجاز و کنترل هوشمند چاه‌های مجاز یکی از راه‌های جلوگیری از کم‌آبی است.

فرماندار همدان ادامه داد: جهاد کشاورزی باید به سمت آبیاری قطره‌ای پیش رود چراکه با وجود بحران آب نمی‌توان از آبیاری غرقابی استفاده کرد.

وی افزود: در بحث آبیاری قطره‌ای ۸۵ درصد از اعتبارات را دولت می‌دهد و همه باید به سمت صرفه‌جویی در بحث آب پیش روند چراکه کشور با بحران جدی آب مواجه است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل جوانان، اشتغال است افزود: ابتدا باید مشکلات را بنیادین و اساسی حل کرد که مهم‌ترین مشکل جوانان ازدواج و اشتغال است.

انتهای پیام/ر.ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما