وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393 ساعت 13:37   |   کد مطلب: 10782
حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، رویایی که رنگ واقعیت به خود گرفت
یکم تیرماه امسال بود که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند.

به گزارش نافع، دلیل قرارگرفتن این طرح در دستور کار مجلس، بی‌احترامی به آمران به معروف و ناهیان از منکر بود تا جایی که موجب شهادت برخی از آن‌ها شد.

امر به معروف و نهی از منکر، فریضه‌ای و ضامن دوام و بقای دین و شریعت محمدی(ص) است  و حضرت سیدالشهدا(ع) نیز هدف قیام خود را ادای این فریضه اعلام کردند.

متأسفانه در سال‌های اخیر باوجود همه تلاش‌های صورت گرفته از طرف مجموعه‌های دلسوز مانند بسیج و سپاه، عمل به این واجب دینی در جامعه کمرنگ بوده و یکی از مهمترین دلایل آن، تعرض به ناهیان از منکر و حتی محکومیت قضایی برای آن‌ها بوده است.

تصویب "طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر"، این روزها بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفته تا گره از مشکلات پیش‌روی افراد دلسوز و متدین بردارد.

نماینده مرده ملایر در خانه ملت در این‌باره به خبرنگار ما گفت: تصویب این طرح از مهمترین کارهای نمایندگان در هفته جاری خواهد بود و باید فضا به صورتی ایجاد شود که کسانی که در لسان و نوشتار به ترویج این واجب دینی می‌پردازند؛ حمایت شوند.

احمد آریایی‌نژاد افزود: در جلسه دیروز مجلس، همه بسیجیان موظف به انجام امر به معروف و نهی از منکر زبانی شدند.

وی اعلام کرد: مجلس نیز با تصویب راهکارهایی از کسانی که در چارچوب قانون و حدود شرعی، اقدام به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند؛ حمایت خواهد کرد.

آریایی‌نژاد تصریح کرد: این فریضه در سطح جامعه، کوچه و خیابان، ادارات و ... در همه زمینه‌ها باید احیا شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات پیش آمده برای آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: با تصویب قاون جدید، اگر کسی در هنگام عمل به این فریضه دچار ضرب و جرح یا فوت شد؛ شهید محسوب می‌شود.

 آریایی‌نژاد ادامه داد: همچنین اگر به فرد گناهکار، خسارتی وارد کرده و توان پرداخت آن را ندارد؛ بیمه آن را پرداخت خواهد کرد.

 

امر به معروف در چارچوب حدود شرعی

البته آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز باید در چارچوب حدود شرعی و مراتب یاد شده گام برداشته و دچار افراط نشوند. از این‌رو آموزش آن‌ها از مهمترین اقداماتی است که موجب صحیح انجام شدن این واجب دینی می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار همدان در این‌باره گفت: آمران به معروف استان 3 هزار و 350 نفرساعت تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

محمدابراهیم الهی‌تبار افزود: در 127 دستگاه اجرایی، ستاد امر به معروف و 93 هسته معتمدین شکل گرفته که وظیفه تذکر لسانی را دارند.

وی تصریح کرد: در امر به معروف و نهی از منکر باید به سمت کارهای فرهنگی حرکت کرد که بر این اساس باید ضمن احصای خوبی‌ها، بدی‌ها را شناسایی و به مردم معرفی کرد.

جای بسی خوشحالی است که پس از سال‌ها غفلت و بی‌توجهی، طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر تصویب شده است.

امید است با اجرای کامل این طرح، راه برای عمل به فریضه مهم و زیربنایی مکتب اسلام باز شده و آثار گناه در جامعه کم شود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب :" گفتن گناه به گناه‌کار، گناه را در جامعه کم می‌کند". ایشان در جای دیگری نیز گفته‌اند:" من مى‌خواهم این واجب فراموش شده‌ اسلام را به یاد شما و ملت ایران بیاورم؛ امر به معروف و نهى از منکر. همه‌ آحاد مردم باید وظیفه‌ى امر کردن به کار خوب و نهى کردن از کار بد را براى خود قائل باشند".

پس بر همه مسئولان و مردم واجب است تا این فریضه مهم را در جامعه احیا کنند.

گزارش از سمیه مظاهری

دیدگاه شما