وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 27 مهر 1393 ساعت 08:58   |   کد مطلب: 10248
3 نکته‌ای که اصولگرایان باید سرلوحه کار خود قرار دهند/ وحدت عملی، نیاز اصلی اصولگرایان
رهبران سیاسی گروه های اصولگرا نباید استبداد رای داشته باشند. یعنی احترامی برای رای و نظر دیگران قائل باشند. بر اساس مبنا باید مشاوره و شور و گفتگو و نظرجمعی را قبول کرده و از استبداد رای بپرهیزند. با این شرایط است که وحدت اصولگرایان آسان خواهد شد.

اصولگرایان بعد از یک دوره رایزنی فشرده طی روزهای اخیر همایشی با عنوان «همه با هم»‌ برگزار کردند. سوالی که درخصوص برگزاری این همایش مطرح می شود این است که آیا همایش وحدت توانسته اصولگرایان را به هدفی که در پی آن هستند نزدیک کند؟ سوالی که خبرنگار شبکه اطلاع رسانی دانا در گفتگو با آیت الله محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم نیز پرسید. در ادامه متن این گفتگو را بخوانید.  
 
-    به عنوان بخش ابتدایی گفتگو بفرمایید که ارزیابی شم از روند حرکتی فعلی اصولگرایان در برهه کنونی چیست و چه عامل یا عواملی موجبات وحدت را فراهم می سازد؟
به نظر من اصولگرایان برای رسیدن به وحدت باید مطالبه حقیقی و واقعی اکثریت مردم مسلمان و انقلابی ایران را دریافت کنند، بشناسند و باور کنند. چون همه این تشکل ها و احزاب و فعالیت های سیاسی برای مردم است و باید در جهت اهداف ملت استفاده شود. بنابراین بهترین محور برای وحدت اصولگرایان این است که مطالبه مردمی به خوبی شناخته شود و به باور برسد. رهبران و فعالان سیاسی نیز به این نکته باید دست یابند که مطالبه مردم چیست. بر این اساس که می توانند احزاب و گروه ها با یکدیگر اشتراک یافته و به وحدت برسند.  
 
-    آیا آگاهی از خواست مردم برای رسیدن به وحدت کافی است؟
بعد از شناخت مطالبه اصلی مردم باید انگیزه و باور واقعی در رهبران و فعالان سیاسی برای همراهی با مردم وجود داشته باشد. یعنی یک اراده ای در لیدرهای سیاسی به وجود آید که انگیزه برای خدمت به مردم داشته باشند. همان مسئله ای که رهبر معظم انقلاب به عنوان حق الناس آن را مطرح کردند و باید این حق الناس به آنها داده شود. کسانی باید در صحنه فعالیت های سیاسی برای رسیدن به وحدت حضور داشته باشند که اولا رای مردم را حق الناس بدانند. نه فقط در لفظ و ظاهر بلکه در باطن قبول داشته باشند که رای مردم مشروعیت ساز است و انگیزه و اراده جدی برای اعطای این حق و مطالبه مردمی ایجاد شود.  
 
-    در این مسیر وظیفه رهبران سیاسی در بین اصولگرایان چیست؟
رهبران سیاسی گروه های اصولگرا نباید استبداد رای داشته باشند. یعنی احترامی برای رای و نظر دیگران قائل باشند. بر اساس مبنا باید مشاوره و شور و گفتگو و نظرجمعی را قبول کرده و از استبداد رای بپرهیزند. با این شرایط است که وحدت اصولگرایان آسان خواهد شد.  
 
-    این شور و مشورت به نظر شما در حال حاضر بین رهبران سیاسی اصولگرایان وجود دارد؟
بله جلسات مشورتی وجود دارد اما من می گویم این مشورت در کلام و لفظ نباید باشد بلکه حقیقتا در دل و جان و از صمیم قلب باید از مشورت دیگران استفاده شود. این به راحتی قابل کشف نیست. از کنار هم نشستن ابدان اصولگرایان نمی توان به این نتیجه رسید که آیا قلب های آنها نیز باهم هست یا خیر. چنین مسئله ای در ایام انتخابات و روزهای نزدیک به انتخابات است که خودش را نشان می دهد.  
 
-    اصولگرایان در گذشته فراز و نشیب های بسیاری داشته اند. به نظر شما اعضای این جریان چه درسی باید از گذشته بگیرند تا آن را به بهترین نحو در آینده سیاسی خود مورد استفاده قرار دهند؟
تاریخ گذشته آیینه عبرت برای آینده است. درک مطالبه مردم کشور، اراده قوی برای خدمت به مردم و دوری جستن رهبران سیاسی اصولگرا از استبداد رای، 3 عاملی است که باید اصولگرایان آن را سرلوحه کار خود قرار دهند. باید اصولگرایان در مبانی فکری خود در مسائل سیاسی و اجتماعی از جمله در نقش مردم و رای مردم در مشروعیت حاکمیت تجدید نظرهایی صورت بدهند. به خصوص با توجه به فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری که در مناسبت های مختلف ایشان خطوط مبنایی را مطرح کردند. به عنوان مثال رهبر انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام(ره) در حرم ایشان فرمودند که قدرت برآمده از رای مردم محترم است و هرکس با این قدرت مخالفت کند حرام است. این یک مبنا است. برخی از اصولگرایان این را قبول ندارند و گفتار و رفتار آنها طوری نشان می دهد که به این حد از درک سیاسی نرسیده اند. یعنی معرفت سیاسی آنها به گفتار رهبر انقلاب نزدیک نیست و کارهایی انجام می دهند که بر خلاف دیدگاه ها و نظرات رهبری است. یا مثلا امام(ره) فرمودند که میزان رای ملت است. این یک مبناست و اصولگرایان باید به تاریخ گذشته نگاه کنند، هرکجا که از فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری فاصله گرفتند شکست خوردند. از این شکست ها باید تجربه لازم پیدا شود و بر اساس آن در مبانی فکر سیاسی خود تجدید نظر کنند. ما هیچ کدام معصوم نیستیم و در طول زمان اندیشه هایمان هم تعدیل می شود. هیچ اشکالی هم ندارد که مبنای ما نسبت به 10 سال قبل رشد پیدا کند و مبانی جدیدی را با استفاده از تجربیات و حوادث تاریخی در پیش بگیریم. معنای معصوم نبودن همین است که باید فکر و اندیشه ما تکامل پیدا کند. این مسائلی است که ما اصولگرایان باید از گذشته خود درس بگیریم.  
 
-    طی روزهای اخیر همایشی تحت عنوان همایش وحدت اصولگرایان برگزار شد. ارزیابی شما نسبت به این مراسم چه بود؟
به نظر من تلاش صورت گرفته از سوی حجت الاسلام تقوی مبارک است و امیدوار هم هستیم که همه اصولگرایان با شرایطی که مطرح کردم بتوانند مشارکت کنند تا به نتیجه نهایی که همان وحدت است نائل شوند. ما هم به دنبال وحدت هستیم و اتحاد و یکپارچگی را می طلبیم ولی این یک هدف و غایت نهایی است که باید برای رسیدن به آن شرایط و مقدمات آن مهیا باشد. بخشی از اعضای شرکت کننده در این همایش دغدغه اصولگرایی دارند اما همه اصولگرایان در این مراسم حضور نداشتند. مشارکت برای وحدت اصولگرایان می بایست خیلی بیشتر از این چیزی باشد که دیده شد.  
 
-    در خصوص این همایش عنوان شد که محور اصلی آن  وحدت گفتمانی اصولگرایان است. به نظر شما در برهه فعلی اصولگرایان نیازمند وحدت گفتمانی هستند یا وحدت عملی؟
وحدت گفتمانی که هزینه و خرجی ندارد و سال هاست شعار درباره آن داده می شود. آنچه در شرایط فعلی جامعه ما نیاز دارد وحدت عملی و رفتاری است. وحدت گفتمانی خیلی ظاهری و سطحی است اما عمق آن در وحدت عملی دیده می شود. آنچه ملاک است عمل و رفتار است و نمی شود کسی صحبت از وحدت کند ولی در عمل اقدامات تفرقه انگیز داشته باشم یا در مقابل رای ملت و منتخب ملت بایستم. این مسائل وحدت را بر هم می ریزد.  
 
-    به عنوان سوال پایانی بفرمایید که چه توصیه برای اصولگرایان دارید؟
توصیه من این است که بین خود و خدا قضاوت کنیم. در طول تاریخ مگر روحانیت ما چقدر فرصت پیدا می کند که در سازمان ملل و در مجامع جهانی یک شخصیت روحانی بایستد و برای روسای جمهور تمام کشورها سخنرانی کند. شاید این فرصت به عدد انگشتان دو دست هم نرسد و الان این فرصت را داریم که رئیس جمهور اندیشمند با لباس روحانیت در سازمان ملل برای سران کشورهای جهان به ارائه نظر می پردازد. حالا ما چرا باید این موقعیت را خراب کنیم و مقابل چنین شخصیتی مواضع تند اتخاذ کرده و فرصت را بسوزانیم. من بین خود و خدا که نگاه می کنم می بینم باید دولت منتخب را یاری دهیم و در سخنان و رفتار حمایت داشته باشیم. بدون شک اگر اشکالاتی هم در کار مشاهده شود باید تذکر دهیم و انتقاد منطقی لازم است. اما تندروی و تخریب و هجمه نباید کرد. این کار اساس دولت که رای ملت و تنفیذ مقام معظم رهبری پشتوانه اوست را می کوبد. انصاف، وجدان و عدالت انسانی نیز این تندروی ها را برنمی تابد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما