وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : دوشنبه 14 مهر 1393 ساعت 10:46   |   کد مطلب: 9962
افتتاح آزادراه همدان-ساوه رویای دیرینه همدانی‌ها/ وعده‌هایی که به تاریخ پیوست!
امروزه حمل و نقل و برخورداری از راه‌های مناسب، یکی از نمادهای توسعه‌یافتگی هر جامعه به شمار می‌آید که باید به آن توجه شود.

به گزارش نافع، آزادراه‌ها یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین راه‌های ارتباطی در هر جامعه و کشور است که موجب صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان تردد، افزایش ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث رانندگی در جاده‌ها و تسریع در جابه‌جایی کالا و مسافر می‌شود.

از طرف دیگر، آزادراه‌ها یکی از شاخصه‌های رشد اقتصادی به شمار می‌آیند و به همین دلیل، هر چه ساخت آن‌ها و تکمیل زیربناهای حمل و نقل در یک کشور افزایش یابد؛ آن کشور سریع‌تر مسیر پیشرفت اقتصادی را می‌پیماید.

آزادراه همدان-ساوه یکی از طرح‌هایی است که برای تسهیل رفت و آمد و کاهش بار ترافیکی در جاده‌ها اجراشده، اما سال‌هاست که مردم همدان چشم انتظار افتتاح آن هستند.

طول این مسیر 175 کیلومتر است که مرحله نخست آن از ساوه تا دخان به طول 90 کیلومتر اجرا شده و مرحله دوم نیز که مسافت بین دخان تا همدان به طول 85 کیلومتر است؛ در دست ساخت قرار دارد.

آزادراه ساوه – همدان، بخش مهمی از آزادراه غرب کشور که "آزادراه کربلا" نامگذاری شده به شمار می‌آید که با هدف رفع تنگناهای موجود در راه‌های اصلی غرب کشور، کاهش زمان مسافرت و بالاخره امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه به کشورهای عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و به عبارت دیگر احیاء جاده ابریشم مورد توجه قرار گرفته است.

 شروع این آزادراه در شمال شهرک صنعتی کاوه از آزادراه تهران - ساوه منشعب شده و انتهای آن در کویرجان به بزرگراه همدان - روعان متصل می‌شود.

بنابر نظر کارشناسان با ساخت این آزادراه، مسافت تهران- همدان از 325 به 300 کیلومتر و زمان سفر از 230 به 180 دقیقه برای وسایل نقلیه سواری کاهش می‌یابد.

ساخت آزادراه همدان-ساوه تیرماه 1387 آغاز شد، اما باوجود گذشت 7 سال هنوز عملیات اجرایی پایان نیافته است.

اردیبهشت 91 بود که علی نیکزاد، وزیر سابق راه و شهرسازی از افتتاح آزادراه همدان-ساوه تا پایان شهریور همان سال خبر داده بود، اما بیش از 2 سال گذشته و خبری از افتتاح نیست!

اخیرا نیز عملیات اجرایی این طرح به دلایل نامعلوم متوقف شد، اما چند روز پیش مجددا آغاز شده و کارگران مشغول کار هستند.

 

افتتاح آزادراه همدان-ساوه در آینده نزدیک

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از پایان عملیات اجرایی آزادراه همدان-ساوه در آینده نزدیک خبر داد.

امیر غلامی‌خجسته در گفتگو با خبرنگار افزود: عملیات اجرایی این طرح مدتی بود که متوقف شده بود که با برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون وزیر، نارضایتی نمایندگان همدان از این موضوع مطرح و موانع موجود بررسی شد.

وی اعلام کرد: پس از این جلسه 50 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مقدار باقیمانده از این آزادراه اختصاص داده شده و به پیمانکار تأکید شد که نهایت تلاش خود را برای اتمام هرچه سریع‌تر طرح به کار گیرد.

خجسته اعلام کرد: این آزادراه 175 کیلومتر مسافت دارد که 164 کیلومتر آن تاکنون ساخته شده و تنها 11 کیلومتر باقیمانده است.

وی از اتمام 11 کیلومتر باقیمانده در آینده نزدیک خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌شود که تا پیش از فرارسیدن فصل سرما، شاهد افتتاح آزادراه همدان-ساوه باشیم.

چندین و چندبار است که وعده‌های اینچنینی، دل مردم همدان را برای تعبیر رویای دیرینه‌شان که افتتاح آزادراه است؛ خوش کرده، اما هربار به دلیلی، پایان این رویا ناتمام می‌ماند.

امیدواریم این‌بار وعده نماینده مردم همدان در خانه ملت تحقق یافته و افتتاح بزرگراه به تاریخ نپیوندد!  

گزارش از سمیه مظاهری

 

دیدگاه شما