وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 16 شهريور 1393 ساعت 11:52   |   کد مطلب: 9364
به بهانه 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بیسوادی
بیشتر بی‌سوادان همدان زنان و روستاییان هستند
به بهانه 17 شهریور روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی بیشتر بی‌سوادان همدان زنان و روستاییان هستند
برخورداری از نعمت سواد، امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های هر فرد به شمار می‌رود به طوریکه داشتن سواد حتی به مقدار کم و در اندازه خواندن و نوشتن مانند دو چشم بینا برای انسان عمل می‌کند.

به گزارش نافع، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" 17شهریور برابر با 7 سپتامبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی نامگذاری کرده است.

یکی از شاخص‌های رشد در جوامع متمدن، میزان بهره‌مندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. بدیهی است مبارزه با بی‌سوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد می‌شود؛ بلکه در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژه‌ای است.

هر چه افراد جامعه به سمت باسواد‌شدن پیش روند؛ به یقین سیر تحول و رویکرد آن جامعه به سمت مفهوم توسعه، سریع‌تر خواهد شد.

سواد، ابـزار اصلـی تـوسعـه اقتـصادی، اجـتمـاعـی و حفاظت‎‎ از محیط‌‌زیسـت و همچنین ابزار مـهمــی بـرای محـو فقـر و گسـتـرش فـرصـت‎‎هـای شـغلـی، پیـش بـردن مـسـاوات جـنسـیتـی، بـهبـود بهـداشـت خـانـواده، حفاظت‎‎‎ از محیـط‌زیسـت و تـرویـج مشـارکـت دموکراتیک است و سوادآمــوزی بـرای‎‎ همه‎‎، بخش‎‎ یکپـارچـه‌ای از آموزش و پرورش و به ‎‎‎منظور دستیابی بـه توسـعـه حقیقی پایدار حائز اهمیت‎‎ است.

براساس آخرین آمار منتشره یونسکو، میـزان سـواد در جهان در ۲٠ سال گذشته ١٠ درصـد افـزایــش یافته است. این سازمان که سواد را توانایی خواندن‎‎‎ و نوشتن معرفی میکند، اعلام داشته که بـا وجود افزایش سطح سواد در جهان، هنـوز ۷۵٨ میلیون نفر بی‌‌سوادند که‎‎ نزدیک به دو سـوم آن‌ها‎‎ زن هستند.

 

مبارزه با بی‌سوادی در ایران

سواد آموزی بزرگسالان یکی از ارکان اساسی در پیشرفت اقتصادی جامعه است. نخستین سازمانی که رسما در سال ‌١٣١٥ برای مبارزه با بی‌سوادی بزرگسالان در ایران شروع به کار کرد، اداره تعلیمات اکابر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز با صدور فرمان حضرت امام خمینی (ره)، نهضت سواد آموزی در ‌٧ دی ‌١٣٥٨ شروع به کار کرد و با تشکیل کلاس‌های سوادآموزی، امکان تشکیل کلاس را در تمام مناطق کشور به وجود آورد.

نهضت سوادآموزی به منظور پیشرفت وضعیت آموزشی کشور و تثبیت سواد و جلوگیری از رجعت به بی‌سوادی، برنامه‌های خود را در همه مناطق و برای همه گروه‌ها اجرا کرده است، اما با این همه مرکز آمار ایران تعداد بی‌سوادان پس از سرشماری سال 90 را 3 میلیون و 860 هزار نفر اعلام کرد که این آمار نشان از موفق‌نبودن برنامه‌های نهضت برای ریشه‌کنی بی‌سوادی دارد.

 

93.12 درصد جمعیت همدان باسوادند

 معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در‌باره برنامه‌های مبارزه با بی‌سوادی در همدان به خبرنگار ما گفت: براساس سرشماری سال 90 در مناطق روستایی 89.46 درصد و در مناطق شهری 95.58 درصد جمعیت استان باسواد هستند.

صفر محمدی‌پیرایش با بیان اینکه 93.12 درصد جمعیت استان باسوادند، افزود: براساس سرشماری سال 90 از یک میلیون و 189 هزار نفر جمعیت 10 تا 49 ساله استان، یک میلیون و 107 هزار نفر باسواد هستند.

وی  با اشاره به برنامه‌های آموزش و پرورش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی ‌اظهارداشت: شناسایی اولیای بی‌سواد دانش‌آموزان در همه مدارس و برگزاری کلاس برای آن‌ها از مهمترین برنامه‌های ما به شمار می‌رود.

محمدی‌پیرایش بیان کرد: آموزش نوجوانان 10 تا 20 ساله‌ای که ترک تحصیل کرده‌اند در محل کار و آموزش فرد به فرد آن‌ها از دیگر برنامه‌های ما برای مبارزه با بی‌سوادی است.

وی با بیان اینکه بیشتر افراد بی‌سواد در گروه زنان و روستانشینان دیده می‌شود، اعلام کرد: آموزش فرد به فرد برای این افراد انجام شده و اگر تعداد آن‌ها بیش از 5 نفر باشد؛ کلاس آموزشی دایر خواهد شد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان ادامه داد: علاوه بر این برای جلوگیری از بازگشت افراد به بی‌سوادی، دوره سوادآموزی تحکیم و انتقال برای افراد کم‌سوادی که تا سطح سوم ابتدایی نهضت درس خوانده‌اند، برگزار می‌شود.

محمدی‌پیرایش اضافه کرد: این کلاس‌ها برای 10 تا 25 نفر تعریف شده و 200 ساعت آموزش به افراد داده خواهد شد.

وی گفت: همچنین افرادی که در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کرده و قبولی چهارم و مردودی پنجم هستند؛ شناسایی شده و پس از گذراندن یک دوره 800 ساعته و قبولی می‌توانند در آموزش و پرورش ادامه تحصیل دهند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما