وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 5 شهريور 1393 ساعت 12:58   |   کد مطلب: 9187
نافع به بهانه روز دختر گزارش می‌دهد: دختران قربانی سبک زندگی غربی/ تعارض نقش گریبان‌گیر دختران ایران
دختران در مکتب اسلام، جایگاه ارزشمندی دارند، اما متأسفانه رواج فرهنگ و سبک زندگی غربی موجب شده تا این جایگاه به فراموشی سپرده شود.

به گزارش نافع، دختران و زنان نیمی از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. گروهی که با برخورداری از روحیات و حالات عاطفی و جسمانی متفاوت با مردان پای به جهان گذاشته‌اند، اما متأسفانه امروزه در بسیاری از موارد و به اشتباه! دختران با پسران یکسان گرفته می‌شوند. این موضوع به دنبال خود، آسیب‌های متعددی را رقم می‌زند که نه تنها زندگی دختران و زنان بلکه جامعه را دچار چالش‌های جبران‌ناپذیری می‌سازد.

دختران در مکتب اسلام و کلام وحی، جایگاه ارزشمندی دارند و پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، زن را "ریحانه" و قابل احترام معرفی کرده است، اما متأسفانه رواج فرهنگ و سبک زندگی غربی موجب شده تا این جایگاه به فراموشی سپرده شده و به بهانه رعایت عدالت و احقاق حقوق زنان، شخصیت زن قربانی و ترور شود. فراموش شدن هویت و نقش اصلی دختران در جامعه  نه‌تنها به آن‌ها کمک نکرده بلکه آسیب‌هایی جبران‌ناشدنی را به بار آورده است.

شهریار عبدالملکی، روانشناس و مشاور خانواده در این‌باره به خبرنگار ما گفت: هر دو گروه دختران و پسران، از نظر آفرینش و توان جسمی، عاطفی و شناختی، نقش‌های خاص خود را دارند که قابل تبدیل به یکدیگر نیست.

وی با بیان اینکه تعارض نقش از مهمترین مشکلات امروز دختران جامعه ما است، تصریح کرد: متأسفانه نقش جنسی دختران در جامعه ما تغییر کرده و نقش‌ها و  وظایف متناسب با توانایی‌های جسمی و روحی آن‌ها تعریف نشده است.

عبدالملکی ادامه داد: تناسب‌نداشتن نقش‌های دختران در خانوده و جامعه با هویت واقعی آن‌ها موجب بروز پدیده‌ای بنام "اختلالات ایفای نقش" شده که قابل تأمل است.

مشاور مدیرکل زندان‌های همدان در حوزه اصلاح و تربیت با اشاره برخی از مهمترین عوامل تعارض نقشی گفت: تناسب‌نداشتن قوانین، مقررات و ارزش‌های حاکم برجامعه با استعدادهای روانی و عاطفی دختران و وجود نداشتن مشاغل مناسب این قشر از مهمترین عوامل آسیب‌زا در این حوزه به شمار می‌رود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: برای خروج از این بحران باید نقش‌هایی را برای دختران تعریف کرد که متناسب با خصوصیات عاطفی، شناختی و روانی او باشد.

 

دختران همدان محروم از تفریحات سالم!

وی درخصوص مهمترین مشکلات دختران استان همدان نیز اظهارداشت: متأسفانه فضاهای مناسب برای گذراندن تفریح و سرگرمی این قشر با توجه به تراکم جمعیت جوان در همدان

وجود نداشته و در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است.

عبدالملکی اضافه کرد: دختران به فضای اجتماعی و تفریحی مناسب نیاز دارند تا بتوانند به راحتی کنار یکدیگر جمع شده و اوقات فراغت خود را به درستی سپری کنند.

وی، نبود الگوهای صحیح رفتاری و تناسب‌نداشتن فارغ‌التحصیلان با مشاغل موجود در جامعه را از دیگر آسیب‌های جدی دانست که دختران همدانی با آن روبرو هستند.

عبدالملکی، افزایش سن ازواج دختران را یکی دیگر از آسیب‌های جدی در استان برشمرد و افزود: این مسئله آسیب‌های روحی و روانی متعددی را برای این قشر به بار آورده و سازمان‌ها و نهاهای ذیربط باید برنامه‌های صحیح و دست‌یافتنی را در این زمینه تعریف کنند.

وی تصریح کرد: برخورداری از احساس امنیت از دیگر نیازهای مهم دختران جوان است که با دست‌کاری فرهنگ عمومی جامعه می‌توان به آن دست یافت.

 

بدپوششی نمای همدان را زشت می‌کند

عبدالملکی، بدپوشی را یکی دیگر از آسیب‌های موجود در کشور به ویژه همدان دانست و افزود: وجود پوشش‌های نامناسب در شهری مانند همدان با پیشینه فرهنگی و مذهبی غنی که به دارالمؤمنین معروف است؛ زیبنده نیست و نمای ناخوشایندی را برای این شهر فراهم کرده است.

وی با اشاره به برخی راهکارهای مناسب برای برون‌رفت از این مشکلات و بازگرداندن دختران جوان به نقش اصلی خود اعلام کرد: ایجاد اماکن ورزشی و فضاهای مفرح برای ورزش و سرگرمی بانوان و آموزش مهارت‌های زندگی و اشتغال برای برطرف کردن آسیب‌ها ضروری است.

این مشاور خانواده با اشاره به نقش آموزش و پرورش در آموختن مهارت‌های زندگی به دختران افزود: هیچ‌یک از کارشناسان حوزه علوم رفتاری و علوم تربیتی، منکر نقش مهم آموزش و پرورش در تعلیم، پرورش و شکوفایی استعدادهای افراد نیستند و درواقع کارکردهای کلامی، رفتاری و اخلاقی نسل آینده ما تا اندازه زیادی تحت تأثیر  نوع آموزش‌های این سازمان قرار دارد.

عبدالملکی ادامه داد: باتوجه به قوانین طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش باید آموختن مهارت‌های اساسی از دوره ابتدایی و حتی پیش‌دبستانی آغاز شده و مهارت‌هایی چون تنظیم روابط مؤثر و کنترل احساسات به فراگیران آموخته شود.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید چگونه تصمیم گرفتن و مدیریت وقت و مشکلات را به دانش‌آموزان بیاموزد تا آمادگی لازم برای مقابله با استرس‌ها و فشارهای روانی و جسمانی اجتناب‌ناپذیری که در آینده با آن روبرو می‌شوند را کسب کنند.

عبدالملکی با تأکید بر استفاده مناسب از فناوری‌های روز در این زمینه خاطرنشان کرد: یکی از معضلات اساسی که امروز جوانان و دختران با آن روبرو هستند؛ چگونگی بهره‌گیری از فناوری‌های روز مانند اینترنت، تلفن همراه و ... است و آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه کمک جدی داده و مؤثر واقع شود.

 

مسئولان عزم راسخ برای مقابله با مشکلات را ندارند

وی با بیان اینکه پژوهش‌های متعددی در حوزه برخی آسیب‌ها موجود برای دختران همدانی صورت گرفته بیان کرد: کاهش گرایش به ازدواج، گرایش زنان جوان به طلاق، علاقه به استفاده از پوشش‌های خاص، عوامل گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر و فرار از خانواده، موضوعاتی است که در قالب طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه بدان پرداخته شده است.

عبدالملکی با بیان اینکه این داده‌ها در اختیار بهزیستی، شورای امور بانوان استان و دانشگاه‌ها قرارگرفته افزود: در اطلس اجتماعی استان نیز این مسائل مطرح شده، اما عزم راسخی برای برطرف ساختن این مشکلات در استان وجود ندارد.

این روانشناس و مشاور خانواده اعلام کرد: برای اجرایی کردن این داده‌های پژوهشی باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم داده و در حوزه تأمین سلامت اجتماعی بانوان گام بردارند.

عبدالملکی تصریح کرد: مسئولان باید با دلسوزی و حساسیت بالا به این حوزه ورود پیدا کرده و راه‌حل و راهکارهای چندبعدی تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان‌ها و نهادهای مرتبط باید همسو با یکدیگر حرکت کنند تا مشکلات موجود برطرف شده یا دست‌کم آسیب‌ها مدیریت شود.

گزارش از سمیه مظاهری

 

 

 

دیدگاه شما