وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 24 آبان 1394 ساعت 08:40   |   کد مطلب: 17243
گزارش از وضعیت هیئت‌های مذهبی و پیامد جدایی آن‌ها از مساجد:
خلوت شدن خانه‌ خدا راهی برای بروز آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی
برخی از هیئت‌های مذهبی خانگی اسدآباد در مکان‌های نامناسب مراسمات عزاداری حضرت امام حسین(ع) را برپا می‌کنند و این درحالی است که بسیاری از مساجد و حسینیه‌ها خالی از جمعیت است و این هشداری برای بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد بود

به گزارش نافع به نقل از آوای سیدجمال؛ توقف رسول اکرم(ص) در دهکده قبا که به درازا کشید، ایشان تصمیم گرفتند در این مدت برای فعالیت‌های عبادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مسلمانان پایگاهی را برپا کنند و به همین منظور مکان مسطح و وسیعی را در کنار خانه کلثوم بن هدم انتخاب کرد و برای ترسیم نقشه محل آن حضرت علی(ع) را سوار بر شتر خود کرده و مأمور به نشستن در محلی برای ساخت مسجد کرد.

از آن زمان تاکنون ساخت مساجد به عنوان بنای توحیدی در اسلام در سطح کشور ایران اسلامی ایجاد شد تا مسلمانان با وحدت و اتحادی در آن جا اجتماع کرده و به فعالیت‌های عبادی و سیاسی و اجتماعی بپردازند.

در واقع مسجد یکی از مکان‌های مذهبی است که در زمان پپامبر(ص) به عنوان اولین محل برای برپایی عبادت خداوند و پرداختن به امور دینی، مذهبی و سیاسی ساخته شد.

با آمدن محرم سیاهی پرچم یاحسین(ع) روی درب منازل و مساجد نمایان می‌شود و همه و همه برای سالار شهیدان عزادار می‌شوند، هر کسی به طریقی و در هر مکانی در مجالس و مراسم عزاداری‌های حسینی حاضر شده و به سوگ امامش می‌نشیند.

تا سال‌ها پیش که عزاداری حضرت امام حسین(ع) در مساجد برگزار می‌شد و هر سال با مجوز گرفتن هیئت‌های مذهبی خانگی و فعالیت آنان، برگزاری مراسم عزا در منازل و خانه‌های مسکونی رونق گرفت و همین امر به خالی شدن مساجد انجامید.

در شهرستان اسدآباد حدود 150 مسجد وجود دارد که بیشتر آن‌ها از امکانات خوبی برخوردار است، طوری در کنار بعضی از این مساجد حسینیه هم ساخته شده و البت برخی از شهرک‌ها نیز که به تازگی جمعیتی را به خود دیده و به وجود آمدند، تدابیری برای ساخت مساجد در آن دیده نشده است.

این شهرستان با بیش از 156هیئت مذهبی که 38 مورد از آن‌ها به صورت خانگی مجوز گرفته اند و متأسفانه امسال شاهد بودیم که برخی از هیئت‌ها در مکان‌های نامناسب به عزاداری می‌پردازند.

مگر نه اینکه عزاداری یک عبادت است و باید در محل مناسب  و پاک برگزار شود، پس چرا با مجوز دادن به هیئت‌های مذهبی خانگی موجب بروز آسیب‌هایی اجتماعی در این هیئت‌ها شویم.

و صد البته که امروز به جای برگزاری مراسم عزاداری و مناسبت‌های چون اعیاد و جشن‌های مذهبی  از مساجد بیشتر در مواقع ترحیم اموات استفاده می‌شود و سؤال اینجاست که .

در مورد استفاده و عدم استفاده ناصحیح از مساجد است چرا از مساجد شهرستان بیشتر برای مراسم ترحیم اموات استفاده می‌کنند و در ایامی مانند محرم هیئت‌های مذهبی در اماکن نامناسب  به عزاداری میپردازند و آیا این بی‌احترامی و بی‌توجهی به مساجد نیست.

جدا کردن مسجد از هیئت تفکر غلطی است چرا که اصل هیئت باید در مسجد باشد و اینکه اهل بیت(ع) تأکید داشتند که در خانه و مسجد هیئت‌ها تشکیل شود به این دلیل بود که اشخاص حاضر در هیئت‌های خانگی از این مسیر وارد مسجد شوند.

مگر نه اینکه شعور حسینی در مساجد پدید آید پس باید به عرض مسئولان رساند که در این ایام محرم و صفر و دیگر ماه‌ها یکی از انتقادات به آنان وارد است چرا که اگر مساجد خالی می‌مانند به دلیل بی‌توجهی و عدم فرهنگ‌سازی و برنامه‌های فرهنگی آنان در مساجد است و همین موجب انحراف جوانان و کشیده شدن آنان به سمت تهاجمات فرهنگی خواهد شد.

در این زمینه با رئیس اداره تبلیغات اسلامی اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم.

حجت‌الاسلام حسین گروسی با اشاره به ظرفیت مساجد بر استفاده از آن‌ها را در مناسبت‌های مختلف مذهبی تأکید کرد و اظهار داشت: در واقع این مساجد بهترین مکان بهترین مکان برای گسترش فرهنگ دینی در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه  بیش از 148 مسجد در سطح شهر اسدآباد و روستاها وجود دارد، افزود: در 90 درصد از مساجد شهر اسدآباد نماز جماعت حداقل در یک وعده اقامه می‌شود.

با بیان اینکه 156هیئت مذهبی در سطح شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد 38 هیئت خانگی است که بنا داریم هیئت‌های خانگی که به مساجد و حسینیه‌ها نزدیک است را ادغام کنیم.

وی از فراخوان هیئت‌های مذهبی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: به دنبال ساماندهی هیئت‌های مذهبی هستیم که از وضع موجود بهتر شوند و فعالیت‌های آنان در مساجد و حسینیه ها اجام شود.

وی ادامه داد: وجود هیئت‌های مذهبی در منازل و یا مکان‌هایی غیر از مساجد موجب ایجاد آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شود که نباید بین هیئت‌های مذهبی با مساجد و حسینیه‌ها جدایی بیفتد چرا که این هیئت‌ها با وجود مساجد می‌توانند پا بگیرند و فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به آسیب‌های هیئت‌های مذهبی خانگی گفت: از جمله این آسیب‌ها می‌توان به عدم استفاده از روحانی و نظارت کم روی این نوع هیئت‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برخی از هیئت‌های خانگی که در مسیر و محله مساجد هستند، موجب خالی شدن مساجد می‌شوند، افزود: ما این هیئت‌های مذهبی خانگی را شناسایی کردیم و به دنبال این مهم هستیم که در یک فراخوان آنان در قالب  حسینیه و مساجد به فعالیت‌های عزاداری و یا  حسینیه‌های مذهبی بپردازند.

وی با اشاره به کمبود مکان‌های مذهبی مانند حسینیه و مساجد در برخی از نقاط شهر افزود: برخی از شهرک‌های نوپا هنوز از وجود مساجد بی بهره هستند و مکانی برای ایجاد مساجد در آن دیده نشده، که از جمله این شهرک‌ها شهرک سیداحمد و فرهنگیان است که متأسفانه با وجود جمعیت زیادی  در این شهرک از وجود مکان مذهبی بی بهره هستند.

وی با اشاره به اینکه ساخت مساجد با اداره تبلیغات اسلامی نیست و جزء وظایف اداره اوقاف است، گفت: در شهرک سیداحمد زمینی را برای ساخت مسجد دنبال می‌کرند که گویا معارض دارد  و باید فرمانداری و اداره اوقاف با توجه به جمعیتی که در این شهرک وجود دارد برای آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: امسال مردم شهرک سیداحمد در محل ورزشگاه کارگران به عزاداری پرداختن و یک روحانی را برای آنان هماهنگی کردیم که برنامه زیبایی رو اجرا کردند و مواقعی که مسجد نیست، نمی‌توان عزاداری را تعطیل کرد و یا اینکه آنان مجبور هستند مسیر طولانی را حرکت کنند و به مساجد شهرک فاصله زیادی بروند هر چند که در صورتی که به ان مساجد هم بروند با مشکل جا و شلوغی ممکن است روبرو شوند.

وی با اشاره به اینکه در عزاداری‌های برای امام حسین (ع) باید شور حسینی توام با شعور حسینی و توام با بصیرت افزایی باشد، افزود: قطعا" این شعور در مساجد فراهم می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان اسدآباد هم  در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه حدود 150 مسجد و حسینیه دارد، اظهار کرد: سال گذشته حدود 70 ملیلیون تومان اعتبار برای مساجد اختصاص یافته بود که تنها 20 میلیون تومان آن تخصیص یافت.

علی قبادی افزود: امسال نیز اعتباری را برای مساجد پیشنهاد داده ایم که هنوز اعتبارات آن ابلاغ نشده است.

وی در خصوص ایجاد مسجد در شهرک سیداحمد خمینی شهر اسدآباد گفت: زمین این مسجد با مشکل معارض مواجه شده که حل این مشکل در دادگاه تجدید نظر در حال بررسی است.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما