وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : پنجشنبه 13 شهريور 1393 ساعت 09:16   |   کد مطلب: 9312
به مناسبت سالروز شهادت آيت ا... قدوسي
احياي فرهنگ اسلامي یادگار شهيد قدوسي است
احياي فرهنگ اسلامي یادگار شهيد قدوسي است
شهيد علي قدوسي، در سال 1306 در خانواده‌اي روحاني در شهر نهاوند متولد شد. پدرش يكي از روحانيون برجسته نهاوند و نزد آيت‌ا... بروجردي از احترام خاصي برخوردا ر بود.

به گزارش نافع، شهيد قدوسي پس از اتمام تحصيلات ابتدايي در زادگاهش در سال 1323 شمسي وارد حوزه علميه قم شد و از محضر بزرگاني چون آيت‌ا... العظمي بروجردي و حضرت امام خميني(ره) استفاده كرده و به درجه اجتهاد نايل آمد.

 شهيد قدوسي از همان آغاز طلبگي، علاقه خاصي به اخلاق و عرفان داشت و در پي همين علاقه به كسب فضايل اخلاقي پرداخت. ايشان در ميدان مبارزه عليه رژيم شاهنشاهي نيز، هميشه از پيشگامان بود و سابقه مبارزات وي به پيش از 15 خرداد 1342 بر‌مي‌گردد. اين مبارزات طي سال‌هاي 42-41 در پرتو خروش امام خميني(ره) عليه شاه به اوج رسيد و ايشان نيز به عنوان يك شاگرد عاشق امام با فداكاري و سخت‌كوشي به مبارزه پرداخت تا اينكه در سال 1345 به دنبال كشف تشكيلات مبارزاتي گروهي از علما و روحانيون، از جمله حضرت‌ آيت‌ا... خامنه‌اي و هاشمي رفسنجاني، شهيد قدوسي نيز دستگير و به زندان قزل قلعه انتقال يافت.

 شهيد قدوسي براي احياي فرهنگ ارزشمند اسلامي اهميت ويژه‌اي قائل بود و به همين جهت اهم فعاليت خود را صرف پايه‌ريزي يك سيستم آموزشي نو و پر ثمر نمود و به موازات فعاليت سياسي، با همكاري شهيد بهشتي اقدام به تأسيس مدرسه حقاني (‌منتظريه)‌ و مكتب توحيد كرد و با اعمال شيوه‌اي نو و كارساز، اين دو نهاد آموزشي را الگويي براي ساير مراكز آموزشي و فرهنگي قرار داد. شهيد قدوسي پس از انقلاب به فرمان امام خميني(ره) به سمت دادستان كل انقلاب برگزيده شد و پس از 31 ماه در 14 شهريور 1360 بر اثر انفجار يك بمب آتش‌زا در دادستاني انقلاب توسط منافقان، ناجوانمردانه به شهادت رسيد.

گفتني است در مورد زندگينامه شهيد قدوسي دو كتاب توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي چاپ شده است؛ يكي كتاب زندگينامه شهيد آيت‌ا... علي قدوسي يار قدوسيان، و ديگري كتاب نگاهي به زندگي شهيد قدوسي كه مي‌تواند جهت مطالعه علاقه‌مندان مورد استفاده قرار گيرد.

دیدگاه شما