وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 20 آبان 1394 ساعت 08:36   |   کد مطلب: 17174
رییس جمهور محترم بعد از نامه چهار وزیر درباره بحرانی شدن رکود در جامعه، این بار به این گونه درباره رکود و رونق کشور گفت: " در مسیر رونق هستیم، هر چند ممکنه سرعت آن اندک باشد"!! با توجه به اتفاقات قبلی و اظهارات سال گذشته ایشان که گفت امروز از رکود عبور کردیم، بالاخره تکلیف ملت را روشن کنید که ما از رکود عبور کرده ایم یا رکود از ما عبور کرده است؟

به گزارش نافع به نقل از صبح الوند؛ شهاب همدانی در یادداشتی نوشت:

دکتر حسن روحانی، سال گذشته در چنین ایامی اعلام کرد که اقتصاد ایران قطعا از رکود خارج شده است اما درست یک سال بعد ۴ وزیر دولت تدبیر و امید درباره «تبدیل شدن رکود به بحران» به جناب رئیس جمهور هشدار می‌دهند!!!

اکنون ملت ایران اسلامی می‌خواهند بدانند این تناقض ها از کجا آمده است و مقصر کیست؟

دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه 1394/02/09 در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان فارس گفت: امروز ما از دوره رکود که معضل بزرگی در کشور بود، عبور کرده‌ایم و در بخش‌های مختلف رشد را تجربه کرده‌ایم. امسال هم این روند ادامه خواهد یافت.

اما مدت زیادی از سخنان رئیس جمهور نگذشته بود که 4 وزیر کابینه دولت یازدهم درباره تبدیل شده رکود به بحران در کشور به رئیس جمهور هشدار دادند.

وزرای اقتصاد،صنعت، کار و دفاع شهریورماه سال جاری در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد و این سخن در حالی عنوان شد که رییس جمهور ماهها قبل مدعی شده بود که اقتصاد کشور رکود را پشت سر گذاشته است.

۱۵ شهریور سال ۹۳؛ روحانی به مشهد مقدس سفر کرده بود و ناگهان خبر مهمی را در اواسط سخنرانی خود  در جمع مردم مشهد، درباره موفقیت های اقتصادی دولت تدبیر و امید اعلام می کند و می گوید: «ما به شما قول داده بودیم که بر رکود غالب خواهیم شد، ما طرح لازم برای عبور از رکود را آماده کرده‌ایم؛ بخشی از آن را که نیاز به قانون داشت تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده‌ایم، اما امروز در کنار حرم علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) به ملت ایران اعلام می‌کنم ما خوشبختانه از رکود عبور کردیم».

البته چند روز بعد از اعلام این خبر از سوی روحانی، تناقض‌گویی میان مسئولان دولتی درباره «خروج از رکود» تا حدودی به نمایش گذاشته شد.

در حالی که رئیس جمهور چند هفته بعد نیز در سخنرانی خود تاکید داشت که کشور «قطعا از رکود عبور کرده است»، معاون اول رئیس جمهور حرف دیگری داشت؛ وی با اشاره به بررسی بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود در مجلس، ‌در ۲۴ آبان 93 گفت: «وضع اقتصادی کشور خوشبختانه هر روز از روز قبل بهتر می شود. دولت اکنون به صورت جدی پیگیر موضوع خروج از رکود است و منتظر هستیم که مجلس لایحه خروج از رکود را به دولت برگرداند.»

این اظهارات جهانگیری دو ماه پس از آنکه رئیس جمهور تاکید کرد که کشور از رکود خارج شده باعث شد که برخی کارشناسان و جامعه با دیده تردید به این اخبار خوشحال‌کننده نگاه کنند.

اما این روزها سوالی که ذهن مردم و کارشناسان کشور را به خود مشغول کرده، این است؛ «آیا کشور در شهریور ماه سال ۹۳ واقعا از رکود خارج شد و اگر از رکود خارج شدیم، معنای حرف های معاون اول رئیس جمهور، سخنگوی دولت و نامه 4 وزیر کابینه دولت به روحانی چیست؟».

مسوولان بلند پایه فعلی اقتصادی دولت یازدهم، چند سال قبل در لباس یک کارشناس اقتصادی، بی تدبیری و عدم مدیریت صحیح را مهمترین دلیل معضلات اقتصادی کشور دانسته بودند.

اما امروز خود چه کرده اند؟

با این تفاسیر، این سؤال بروز می‌کند که چرا برخی آمارهای غیر قابل اتکا و سخنان نادرست، از سوی چند چهره دولتی مکرراً بیان شده‌اند و عاملی برای تفاخر هم قرار گرفته‌اند؟

آیا کسانی در پشت پرده هستند که «اطلاعات غلط» را به رئیس‌جمهور و «آدرس‌های غلط» را به افکار عمومی می‌دهند؟

اگرچه افکار عمومی منکر تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود اقتصاد و معیشت و نیز آرامش‌بخشی به فضای اقتصادی نیستند اما این مسئله رافع نقد مطروحه در چرایی طرح سخنان متناقض‌نما نیست.

با تناقضات، چه باید کرد؟

اینکه مردم بشنوند از رکود عبور شده است، سپس به آنها گفته شود که خروج از رکود به معنای رونق نیست و دست آخر هم کارشناسان امر و هواداران مبرّز دولت اذعان کنند که اساساً عبوری از رکود به معنای مصطلح آن رخ نداده است؛ به هیچ وجه دورنمای مثبتی را در مقابل دولت قرار نمی‌هد.

مردم می خواهند بدانند که ما از رکود عبور کرده ایم یا رکود از ما عبور کرده است؟

انتهای پیام/م

دیدگاه شما

آخرین عناوین سایت