وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 13 آبان 1394 ساعت 08:44   |   کد مطلب: 17048
36 سال از زمانی که دانشجویان انقلابی در یک اقدام خودجوش، مرکز فساد و به تعبیر رهبر کبیر انقلاب لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند تا برای همیشه به نفوذ استکبار پایان دهند، می گذرد.

به گزارش نافع به نقل از اترک نیوز، شاید یکی از نقاط جالب توجه این واقعه بعد از گذشت یک ربع قرن، سرنوشت کسانی باشد که در امر تسخیر فعال بوده و نقش داشتند. البته در این میان برخی چهره های آشناتری دارند.  بسیاری از این افراد با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه ها شدند و به شهادت رسیدند. عده ای هم وارد دنیای سیاست شدند و حتی در رده های بالای کشوری ایفای نقش کرده و همچنان فعال هستند. حتی در حال و هوای آن روزهای تسخیر که بیشتر از یک سال طول کشید تعدادی از دانشجویان با یکدیگر ازدواج کردند از جمله: معصومه ابتکار که با سید محمد هاشمی اصفهانی ازدواج کرد. ابراهیم اصغرزاده و طاهره رضازاده که هردو وارد عرصه سیاست شدند. 

 از دیگر بانوانی که در این ایام ازدواج کرد خانم فروز رجایی فر، رئیس ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام است. وی هم‌چنین کارگردان مستند اعدام فرعون است. او از اعضای جمعیت دفاع از ملت فلسطین است و از فعالان حوزه انتفاضه فلسطین محسوب می شود.
البته در بین دانشجویان پیرو خط امام هنرمندان بنامی نیز حضور داشتند؛ کمال تبریزی که وارد عرصه هنر شد و از عرصه سیاست فاصله گرفت. کمال تبریزی فارغ التحصیل رشتهٔ سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است، از معروف ترین فیلم های او  لیلی با من است می باشد. همچنین شاعر برجسته معاصر، قیصر امین پور. تعدادی از این دانشجویان دیروز نیز اکنون اساتید دانشگاه های معتبر کشور هستند مثل: دکتر فیروزآبادی؛ استاد مکانیک دانشگاه شریف. دکتر محمدحسین صادقی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس. از دکتر عبدالحسین روح‌الامینی استاد داروسازی دانشگاه تهران و تا محمدهاشم پوریزدان‌‌پرست، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز.
در ادامه به فاتحان لانه جاسوسی  اشاره می شود.
شهید حسین علم‌الهدی اگرچه مستقیماً در تسخیر لانه جاسوسی نقش نداشت اما همکاری مستقیم او با واحد بررسی و انتشار اسناد، سبب شد تا او را نیز دانشجوی پیرو خط امام بخوانند. به همراه حسین علم‌الهدی، محمد فاضل و علی حاتمی از دانشجویان پیرو خط امام بودند که به شهادت رسیدند.
محسن وزوایی از دانشجویان دانشگاه شریف که در لانه مسئولیت اطلاعات- عملیات را برعهده داشت، چند ماه زودتر از آغاز جنگ به سپاه پاسداران پیوست. با  تیپ 10 سیدالشهدا وارد عملیات بیت‌المقدس (فتح خرمشهر) شد و در این عملیات بود که در22 اردیبهشت هنگام هدایت نیروهایش چند کیلومتر مانده به خرمشهر به شهادت رسید.
عباس ورامینی نیز یکی دیگر از دانشجویان خط امام بود که مسئولیت آموزش نظامی دانشجویان را برعهده داشت. ورامینی همانند تعدادی دیگر از دانشجویان در سال 58 با یکی از دختران دانشجوی پیرو خط امام ازدواج کرد و خطبه عقد او را امام خمینی (ره) قرائت کرد. ورامینی سرانجام در 28 آبان 62 در ارتفاعات کانی‌مانگا و در عملیات والفجر 4 به شهادت رسید.
مهدی رجب بیگی، حسین سیف، علی صبوری، علی‌رضا هادی‌پور، حسین شوریده، غلامحسین بسطامی فرمانده سپاه سوسنگرد درابتدای جنگ، عبدالرحمن یا علی مدد، حسین بهادری، فضل‌الله عابدینی، حمید صفایی و جلال شرفی نیز از دیگر شهدای تسخیرکننده سفارت امریکا در تهران هستند.
احتمالاً محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق معروف ترین شخصی است که در ماجرای تسخیر حضور داشته است. 
معصومه ابتکار بانوی پرکار دولت خاتمی و دولت دکتر روحانی.
محمدرضا خاتمی که تا قبل از دولت احمدی نژاد در سیاست پرکار بود.
ابراهیم اصغرزاده، یک دوره نماینده تهران در مجلس.
عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما.
حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیرو در دولت خاتمی.
رضا سیف‌اللهی، مدتی فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
حسین دهقان، وزیر دفاع دولت روحانی.
رحیم باطنی، دانشجوی دانشگاه ملی ایران
علی‌اکبر زحمتکش، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
محمد نعیمی‌پور، دانشجوی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف
وفا تابش، دانشجوی مهندسی عمران پلی‌تکنیک تهران
رحمان دادمان، دانشجوی مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تهران
عباس عبدی، دانشجوی مهندسی پلیمر پلی‌تکنیک تهران
اکبر رفان، اولین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
سید محمد هاشمی اصفهانی
سید شمس‌الدین وهابی
محسن امین‌زاده
فروز رجایی فر
حسین شیخ‌الاسلام
کمال تبریزی، کارگردان 
احمد حسینی
حسین کمالی
فرخزاد سلحشور 
محمد فاضل
سید جمال میر امیرخانی
علی حاتمی و بسیاری دیگر.
انتهای پیام/م

 

دیدگاه شما