از آیه شریفه چنین استفاده می شود که اساس و ریشه خلقت هر دو طایفه جن و انس از حیث تکلیف، بندگی و پرستش است. در کار خداوند مبالغه ای وجود ندارد؛ واقعیات را بیان می کند؛ می فرماید: جن و انس را نیافریدم مگر برای یک کلمه:« لِیَعْبُدُون».
بقیه دستورات الهی، مقدمه یا مکمل این کلمه است و شاید به همین جهت است که امام(ره) در درس اخلاقشان می فرمودند: این که روایت داریم: « فِى السِّواکِ اثنَتا عَشَرَةَ خَصلَةً» مسواک زدن دوازده فایده دارد؛ یکی این است که عبادتش هفتاد برابر می شود؛ مقدمه است برای این که عبادت کامل شود. نظایر این مطالب در اخبار اهل بیت علیهم السلام فراوان است، چنان چه ظاهر آیه نیز همین مطلب را می رساند و هدف اصلی خلقت جن و انس را در عبادت، منحصر کرده است.
اما شیطان در مقابل این کلمه و دستگاه، سفره دیگری را پهن کرده و قسم خورده، بندگانش را گمراه کند: « قال رب بما أغویتنی لأزینن لهم فی الأرض ولأغوینهم أجمعین؛ إلا عبادک منهم المخلصین» گفت: پروردگارا! چون مرا گمراه ساختی، من (نعمت های مادی را) در زمین در نظر آنها زینت می دهم و همگی را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان مخلصت را.) خداوند هم به نحو کلی فرموده: همه را برای عبادت خلق کردم، اما اکثر مردم از شمول این گفتار خداوند، بیرون هستند: (أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ؛ عنکبوت:۶۳)؛ بیشتر آنها نمی دانند. (أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَشْکُرُونَ؛ غافر ۶۱)؛ بیشتر مردم شکر گزاری نمی کنند. و(قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ؛ سباء۱۳) عده کمی از بندگان من شکر گزارند! اکثریت با شیطان است و باید به خدا پناه برد، که جزء حزب شیطان نباشیم.
مقصود از حزب، این احزاب اصطلاحی و گروه بندیها نیست. بلکه حزبی است که مانع بندگی خداست. همه احزاب غیر از حزب خدا، باطل اند، (أَلا إِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ مجادله ۲۲) بدانید حزب الله پیروزان و رستگارانند.
منبع: رسم پارسایی (درسهای اخلاق مرحوم آیت الله اشتهاردی)
دیدگاه شما