به گزارش نافع، خیابان کمعرض شهدا به دلایل مختلفی بسیار شلوغ است از یک طرف هم گاریهای فروش میوه قسمت زیادی از پیادهرو کمعرض ابتدای خیابان را گرفتهاند و عابران مجبورند برای عبور از این محوطه یا وارد خیابان شوند و یا با فشار و هلدادن یکدیگر از این مسیر بگذرند.
از سوی دیگر مسافرانی که منتظر تاکسی هستند بخش زیادی از حاشیه خیابان را گرفتهاند و همچنین عابرانی که قصد عبور از خیابان را دارند بدون توجه به عبور و مرور خودروها هر کدام در افزایش شلوغی و نابسامانیها وقتی به خوبی قابل مشاهده است که این مناظر را از دور به تماشا نشسته باشی.
اما آنچه در این میان بیش از هر چیز دیگری خودنمایی میکند، ترافیکهای مقطعی این خیابان است و این معمولا مشکل مشترک 6 خیابان اصلی شهر است.
پرده دوم
ترافیکهای مقطعی این خیابان که با فاصلههای زمانی مشخص ایجاد میشود، نکته قابل توجهی است که بسیار هم آزار دهنده است.
ترافیک کمی روان میشود و خودروها دوباره سرعت میگیرند اما هنوز چند متر نرفتهاند که دوباره خیابان شلوغ می شود. ترافیک بر کلافگی رانندگان و سرنشینان دامن می زند یکی از آنها که به دنبال بهانه ای برای حرف زدن می گردد به منظور ورود به بحث ترافیک پیش قدم می شود و به دنبال وی بقیه نیز ادامه میدهند.
مسافر جلویی می گوید: این خیابانها خیلی کم عرض هستند، اینها زمانی ساخته شده اند که فقط درشکه و تعداد محدودی اتومبیل در آنها تردد می کرده و کفاف این همه خودرو را نمی دهند.
سرنشین دیگری میگوید: همدانیها خوب رانندگی نمیکنند و هر کدام فقط حق را با خود میداند و خیلی کم پیش میآید که به یکدیگر راه بدهند و با همین لجبازیها موجب ایجاد ترافیک میشوند و همچنین از طرفی هم عابران دیگر هیچ ترسی از خودروهای در حال حرکت ندارند و انگار نه انگار که خودرویی از مقابلشان میگذرد، بدون هیچ ترس و واهمهای وارد خیابان میشوند.
راننده که انگار دل پری از وضعیت رانندگی در همدان دارد وارد بحث می شود و کلی مثال از بد رانندگی کردن مردم میزند و در همین میان صدای بوق ماشین پشت سر بلند میشود و راننده هم از آینه جلو برای راننده پشت سر خط و نشانی میکشد و به مسیر خود ادامه میدهد، بیشتر از 15دقیقه میگذرد و تاکسی حتی پانصد متر هم حرکت نکرده است. سرنشین دیگری میگوید: اتوبوسها نباید در رینگ مرکزی شهر قرار بگیرد چراکه موجب بروز چنین ترافیکهایی میشوند همچنین وجود این اتوبوسها در کنار پیادهروها مشکلاتی را برای مغازهداران ایجاد میکند و علاوه بر شلوغی و افزایش عبور و مرور عابران، آلودگی ناشی از سوخت آنها نیز بسیار آزار دهنده است.
پرده سوم
بعد از اینکه دوباره کمی راه باز شد بالاخره به محل گره اصلی ترافیک رسیدیم. تازه متوجه علت اصلی این ترافیک مقطعی چند دقیقه یکبار در خیابانهای اصلی شهر شدیم.
در واقع کنار علتهایی چون کم عرض بودن خیابانهای شهر، بد رانندگی کردن، بی توجهی به حقوق شهروندی و .... عامل اصلی این ترافیکها وجود ایستگاه اصلی اتوبوسهای خط واحد در مسیر خیابان است و این ترافیک زمانی اتفاق میافتد که اتوبوسها در حال پارک کردن و یا خروج از پارک هستند، چراکه به دلیل اندازه بزرگ این اتوبوس به طور کامل از پارکینگ خارج و یا وارد نشود وضعیت به همین شکل باقی میماند اما این همه ماجرا نیست؛ این وضعیت زمانی بدتر میشود که اتوبوسهای قبلی هنوز در جایگاه پارک خود هستند و جایی برای اتوبوس جدید نیست و در چنین وضعیتی اتوبوس مجبور است به صورت دوبل پارک کند و در این وضعیت ترافیک طولانیتر و پر حجمتر میشود.
در واقع میتوان گت: اتوبوسها در سطح شهر همدان به دلیل کم عرض بودن خیابانها و همچنین بالا بودن تعداد استفادهکنندگان از این ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوسها در مواردی موجب افزایش ترافیک میشوند از اینرو ایجاد پارکسوار در شهر همدان یک نیاز ضروری است.
آنچه باید در این میان مورد توجه قرار بگیرد اینکه کاهش ترافیک در کنار عبور و مرور آسان و کم هزینه از اهداف اصلی راه اندازی ناوگان حمل و نقل عمومی است اما این ناوگان در مواردی از جمله معضلی که در بالا به آن اشاره شد، مشکلاتی را بوجود آورد.
با اشاره به معضل موجود که در این گزارش به آن پرداختیم و همچنین با توجه به تمایل زیاد همشهریان به استفاده از این ناوگان ضرورت ساخت پارک سوار همچون سایر شهرهای بزرگ و پر جمعیت در همدان نیز احساس می شود تا این ناوگان هم در راستای خدماترسانی به همشهریان موفقتر عمل کند و هم از بروز ترافیک در خیابانهای شهر جلوگیری شود.
امروزه در شهرها مشکلات ترافیکی، نمود فراوانی پیداکرده و باعث نارضایتی مردم شده است به طوری که موجب بروز برخی از ناهنجاریها و قانونشکنیها از سوی شهروندان میشود. پس وظیفه هر شهروند است که با رعایت کلیه مقررات و قوانین و حرکت بر طبق اصول کمترین تاثیر منفی را ترافیک داشته باشد.
دیدگاه شما