به گزارش نافع، فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به اینکه سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است، اشاره و بیان کرد: هرچه میزان مطالعه بالاتر رود، به همان میزان کیفیت زندگی هم افزایش پیدا میکند و این در حالی است که ما در کتابهایمان، مهارتهای زندگی را به بچهها آموزش نمیدهیم و کودکان و نوجوانان ما، چهره خود را در کتابها نمیبینند و نمیتوانند با شخصیتهای داستانی، همذاتپنداری کنند.
او همچنین با اشاره به ضرورت تغییر محتوایی کتابهای درسی و روشهای تدریس گفت: کتابهای ما حافظهمحور است و ما باید محتوای کتابهای درسی را به گونهای تغییر دهیم که تفکرمحور باشد تا بر حافظه بچهها تکیه کند. از سوی دیگر معلمان ما باید با روشهای تازه تدریس آشنا شوند؛ چرا که شیوههای سنتی، منسوخ شده و بچهها دلشان نمیخواهد تنها شنونده باشند و معلم گوینده، بلکه دوست دارند در فرآیند تدریس، مشارکت فعال داشته باشند.
قربان از مجهز بودن 50 درصد مدارس ابتدایی به کتابخانههای کلاسی خبر داد و افزود: نیمی از مدارس ابتدایی، کتابخانه دارند. ما هیچ محدودیتی در زمینه تجهیز کتابخانهها نداریم و مسئولیت این کار با مدیران مدرسه است. حتی ما الزام و اجباری در خرید کتاب از یک یا چند ناشر مشخص نداریم.
به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آنچه اهمیت دارد، پاسخ دادن به نیاز دانشآموزان است.
او در پاسخ به اینکه مدیرانی که مسئولیت تجهیز کتابخانهها را برعهده دارند تا چه اندازه با روحیه و نیاز دانشآموزان آشنا هستند، گفت: معاونان پرورشی مدارس با بچهها در ارتباط هستند و کتابهایی که مطابق خواسته و سلیقه آنهاست را تهیه میکنند.
قربان به این مسئله اشاره کرد که در ایران، 22 مدرسه با تنها یک دانشآموز وجود دارد و این در حالی است که در سیستان و بلوچستان، دانشآموزان در کپر درس میخوانند و مدرسهای ندارند.
به گفته این مسئول در آموزش و پرورش، این وزارتخانه وظیفه دارد امکان آموزش رایگان را فراهم آورد. اینکه بچهها تا نیاز اولیهشان برآورده نشود به تحصیل و نیازهای ثانویه خود فکر نمیکنند، برعهده سازمانها و وزارتخانههای دیگر چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و ... است و یک عزم ملی را میطلبد.
منبع:فارس
دیدگاه شما