كاهش فشارهای (استرسهای) روانی
نماز موجب كاهش استرسها میگردد و فشارهای روحی را كم میكند. زیرا آنگاه كه انسان در برابر خالق متعال میایستد و لب به نماز و دعا میگشاید و او را رحمن و رحیم خطاب میكند، امید به رأفت و رحمت در دلش موج میزند و آنگاه كه اشك ندامت از چشمانش جاری میشود، و دردهای خویش را با خدا باز میگوید، پالایش روانی انجام میشود و انسان خود را سبكتر از قبل مییابد چون به بندگی خدا تن میدهد و با تأكید میگوید: «ایّاك نعبد و ایّاك نستعین» فقط تو را عبادت میكنیم و فقط از تو یاری میجوییم.
شانه را خالی از فشار بار بندگی غیر میكند. زیرا كمترین استرس و فشاری مانند استرس ناشی از بندگی غیر خدا آدمی را میآزارد و لذا آنگاه كه شهادت میدهد كه خدایی غیر از خدای یكتا نیست «اشهد ان لا اله الاّ اللّه» احساس آرامش میكند.
پس در نماز اذكاری وجود دارد كه بیان آنها و بازگو كردن آن كلمات ارزشمند كه آدمی بر نفس خود تلقین میكند به او آرامش میبخشد و بهداشت روانی او را تأمین مینماید و افراد فاقد استرسهای روانی، در خانواده و در برخورد با دیگران فشار و دشواری كمتری را متوجه آنان میسازد و خانواده نیز از فضایی آرام و كم استرس برخوردار میگردد.
آن كس كه خوب و نیكو نماز میگزارد، كمتر دچار افسردگی میشود. فردی كه به افسردگی مبتلا شده است نیز میتواند با استعانت از نماز، میزان افسردگی خود را كاهش دهد
درمان و یا كاهش افسردگی
آن كس كه خوب و نیكو نماز میگزارد، كمتر دچار افسردگی میشود. فردی كه به افسردگی مبتلا شده است نیز میتواند با استعانت از نماز، میزان افسردگی خود را كاهش دهد.
بیان چنین اثری برای نماز به معنای آن نیست كه افراد افسرده جهت درمان نیازی به روانشناس و یا روان پزشك ندارند، بلكه در حین بهره گرفتن از روشهای روان درمانی از نماز و عبادت نیز میتوانند برای كاهش و یا درمان افسردگی خود بهره بگیرند.
پژوهشهای انجام شده نیز حكایت از صحت این ادعا دارد. اریك فروم در كتاب روانكاوی و دین مینویسد: نیاز دینی نیاز به یك الگوی جهتگیری و مرجعی برای اعتقاد و ایمان است و هیچ كس را نمیتوان یافت كه فاقد این نیاز باشد و تجلی این نیاز را در حین انجام نماز به خوبی میتوان دید. تأمین چنین نیازِی راه یافتن به سلامت را زمینه سازی میكند و یافتههای محققین نیز مۆید این مدعاست. چنان كه پژوهشگران كه در سالهای اخیر در جوامع اسلامی مثل ایران و مالزی دست به تجربه تازهای در اتخاذ شیوه روان درمانی برای بیماران مسلمان مبتلا به مشكلاتی نطیر اضطراب، افسردگی و داغدیدگی زدهاند.
مطالعات تجربی نشان دادهاند كه با به كارگیری روان درمانی مثل استفاده از آموزشهای قرآنی و احادیث و ترغیب به نماز و دعا و ذكر به عنوان یك نوع مراقبه و بحث درباره موضوعات مذهبی بیماران به بهبود بیشتر و درمان سریعتری نسبت به گروه مشابهشان كه درمانهای غیر مذهبی دریافت داشتهاند، دست مییابند.
افسردگی در نوجوانی
آدمی به هنگام اقامه نماز در برابر خالق میایستد و با خدای خویش غم دل باز میگوید: مثلا در حین قنوت میگوید اللّهم اغفر لی الذّنوب التی تحبس الدّعاء خداوندا، آن گناهانم را كه باعث حبس دعا شدهاند ببخش و یا میگوید: الّلهمّ اغفر لی الذّنوب الّتی تنزل البلاء خداوندا، آن گناهانی از مرا ببخش كه موجب نزول بلا شدهاند.
بیان این خواستهها و نیازها و باز گفتن رازها و طلب مغفرت همگی موجبات كاهش غم میشود و آدمی به هنگام بیان غمها احساس میكند كه سبك میشود و امری تحقق مییابد كه روان شناسان به آن پالایش روانی میگویند و این حالت موجب كاهش افسردگی فرد میشود و اگر آدمی پیوسته با خدای خویش راز و نیاز كند و غم دل باز گوید، هرگز مبتلا به افسردگی نمیشود، چنان كه احوال اولیای الهی چنین است و خدا در وصف آنان میفرماید: الا انّ اولیاء اللّه لا خوف علیهم و لا هم یحزنون به درستی كه اولیای الهی نه میترسند و نه محزون میشوند. یعنی در آنان حزن و افسردگی راه ندارد و اگر كسانی افسرده و حزین هستند، راز آن را باید در فاصلهای بیابند كه از اولیای الهی دارند و به تعبیر دیگر فاصلهی بیشتری از خدا دارند.
مطالعات تجربی نشان دادهاند كه با به كارگیری روان درمانی مثل استفاده از آموزشهای قرآنی و احادیث و ترغیب به نماز و دعا و ذكر به عنوان یك نوع مراقبه و بحث درباره موضوعات مذهبی بیماران به بهبود بیشتر و درمان سریعتری نسبت به گروه مشابهشان كه درمانهای غیر مذهبی دریافت داشتهاند، دست مییابند
پس در خانهای كه همه نمازگزار هستند و همه غمهای خویش را با خدا باز میگویند، همه از افسردگی به دور هستند و از سلامت روانی برخوردارند .
و دو مسئله در مورد احکام وقت نماز از توضیح المسائل آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله):
مسئله شماره:746
اگر یقین كند وقت داخل شده و مشغول نماز شود و در بین نماز شك كند كه وقت داخل شده یا نه ، نماز او باطل است . ولی اگر در بین نماز یقین داشته باشد كه وقت شده و شك كند كه آنچه از نماز خوانده در وقت بوده یا نه ، نمازش صحیح است .
مسئله شماره:747
اگر وقت نماز به قدری تنگ است كه به واسطه به جا آوردن بعضی از كارهای مستحب نماز، مقداری از آن بعد از وقت خوانده می شود، باید آن مستحب را به جانیاورد. مثلا اگر به واسطه خواندن قنوت مقداری از نماز بعد از وقت خوانده می شود،باید قنوت نخواند.
دیدگاه شما