وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 11:35   |   کد مطلب: 17108
طایفه گرایی، یکی از مهم ترین آسیب های نظام سیاسی و اجتماعی در هر جامعه ای است که به ویژه در جریان انتخابات در هر منطقه ای خرده نظام های جامعه و در سطح کلان نظام سیاسی یک کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ، رسانه ها و تریبون های مختلف به بسیاری از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، خودکشی و خشونت می پردازند اما در کمتر رسانه یا تریبونی در مورد آسیب اجتماعی و سیاسی به نام «طایفه گرایی» که بصورت جریانی خزنده لایه های زیرین جامعه را تخریب می کند، پرداخته می شود.
این آسیب سیاسی و اجتماعی موجود در جامعه، باعث برآورده شدن امیال و آرزوهای عده قلیلی از افراد جامعه و در عوض نابودی ده ها آرمان اجتماعی و سیاسی بلند مدت مانند عدالت، حقوق شهروندی، شایسته سالاری، امنیت و اخلاقیات در جامعه می شود بدون آنکه صدای کسی برای اعتراض به آن، شنیده شود.
جریان طایفه گرایی تا جایی پیش می رود که پاهای قانون را سست می کند و مردم منطقه ای را از رسیدن به حقوق خود محروم کرده و کسی نمی تواند اتهام بی عدالتی و ظلم به حقوق مردم را به آنها بزند و از همه بدتر اینکه خود این گونه جریان ها، منادی ظلم و بی عدالتی در جامعه می شوند.
طایفه گرایان با تعصبات خود همبستگی و همدلی عمومی مردم منطقه را به میدان رقابت های منفی و نزاع های محلی تبدیل کرده و احساس ناامنی را در جامعه ایجاد و تشدید می کنند. برخی از آنها به ویژه در جریان انتخابات نقشه می کشند تا ضمن مظلوم نمایی و قیافه حق به جانب گرفتن، مخالفان خود را به نحوی از صحنه رقابت خارج کنند و پیروز رقابت ها گردند.
یکی دیگر از آسیب های طایفه گرایی در انتخابات تسلط بر نظام اداری است برخی از گروه هایی که در انتخابات پیروز می شوند تلاش می کنند تا از خدمات دولتی و حقوق اجتماعی بیش از دیگران استفاده کرده و با تبعیض و بی عدالتی بخشی از افراد توانمند جامعه را از این گونه خدمات محروم کنند.
طایفه گرایی واقعیت تلخ اجتماعی است که بدون توجه به توانمندی و شایستگی افراد و ظرفیت های منطقه، آنها را با گذر زمان نابود می کند.
پیامبر اسلام(ص) می فرماید: «هر کسی که در دلش به اندازه دانه ای خَردل از عصبیت (تعصب قبیله ای)باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند».
ذکر این نکته لازم است که با همه آسیب های ذکر شده برای طایفه گرایی اگر از این ظرفیت در راستای همکاری و وفاق در یک منطقه استفاده شود می تواند باعث رشد و بالندگی نیز بگردد آنجا که بجای تعصبات طایفه ای از نقش معتمدان و متنفذین در جهت صلح و دوستی و مشارکت های اجتماعی استفاده شود.
به هر حال در آستانه انتخابات بر همه مردم منطقه به ویژه، روشنفکران، روحانیان و نخبگان شهرستان های بهار و کبودراهنگ فرض است که نسبت نابودی ریشه های طایفه گرایی کمر همت ببندند و با تمسک به آیه شریفه « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا » انتخابات سالمی داشته باشند.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما