وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 13 شهريور 1394 ساعت 00:19   |   کد مطلب: 16255
ف
مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت جهانی 19 اثر تاریخی و ملی ایران خبر داد و گفت: متأسفانه همدان تاکنون اثر ثبت جهانی نداشته است.

به گزارش نافع به نقل از فارس، فرهاد نظری در جلسه انجمن‌ میراث فرهنگی و ستاد اجرایی خدمات سفر استان همدان با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی و نقش انجمن‌های میراث فرهنگی، اظهار کرد: یکی از سرمایه‌های تجدیدناپذیر، آثار تاریخی و فرهنگی کشورهاست که باید نسبت به حفاظت از آن اقدام شود.

وی با بیان اینکه گذشته افراد شخصیت آنها را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: این گذشته امروز به اسم میراث فرهنگی شناخته شده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه یک‌میلیون اثر تاریخی و فرهنگی در کشور وجود دارد، گفت: از سال 1310 تاکنون تنها 31 هزار و 300 اثر در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

وی با تأکید به تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی به منظور معرفی و حفظ آثار تاریخی، افزود: مردم به عنوان متولیان اصلی در حفظ آثار تاریخی می‌توانند نقش مهمی را در انجمن‌های میراث فرهنگی داشته باشند.

نظری با بیان اینکه کشور ایران بیش از 57 درصد از سواحل مفید و مطلوب خلیج فارس را در اختیار دارد اما سهم آن در اقتصاد دریایی کمتر از پنج درصد است، تصریح کرد: امروز کشورهای نظیر قطر به این شناخت دست یافته‌اند که برای جلوگیری از وابستگی به نفت باید از ظرفیت سواحل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه همدان جزء استان‌های مطرح در زمینه میراث فرهنگی است، افزود: با وجود 19 اثر ثبت شده در جهان از سوی ایران متأسفانه تاکنون اثری از همدان ثبت جهانی نشده است.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور به همدان قول داده شد تپه هگمتانه ثبت جهانی شود.

وی با اشاره به نقش مهم مسئولان در شناساندن و ثبت آثار تاریخی و فرهنگی، گفت: حفاظت از میراث فرهنگی و گردشگری باید با کمک همه افراد مورد توجه جدی قرار گیرد.

پیان پیام/م

دیدگاه شما