وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394 ساعت 13:18   |   کد مطلب: 14327
 بحران آب یکی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی است
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: کشت گلخانه‌ای در استان همدان با توجه به بحران آب یکی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی است و باید در راستای توسعه این بخش برنامه‌ریزی هدفمندی تدوین شده است و از سرمایه‌گذاران نیز حمایت ویژه‌ای به عمل می‎آید.

به گزارش نافع، حجت‌الله شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با توجه به ارزش افزوده‌ای که از تولیدات کشاورزی حاصل می‎شود همواره توسعه این بخش مورد توجه است اما با توجه به کمبود منابع آبی کاشت اقلام اصلاح‌شده و کم‌ آب‌بر در دستور کار است در این راستا توسعه باغات و گلخانه‎ها می‎تواند بسیار اثربخش باشد.

وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه 4 هزار و 310 هکتار توسعه باغات در استان همدان رخ می‎دهد و همچنین  یک‎هزار و 986 هکتار اصلاح باغات و 836 هکتار حذف و جایگزینی باغات در سال‎های 95 تا 99 پیش‎بینی شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان تصریح کرد: ارزش افزوده تولیدات کشاورزی در استان همدان به ازای هر هکتار زراعت نزدیک به 13 میلیون ریال ارزش افزوده ایجاد می‌کند و همچنین میزان ارزش افزوده باغبانی حدود 77 میلیون ریال است.

وی با بیان اینکه مزیت استان همدان در بخش تولیدات باغبانی بسیار بیشتر است، گفت: اکنون در گلخانه‌های استان همدان محصولات مشابه تولید می‌شود که به ازای هر مترمربع 10 برابر افزایش تولید نسبت به فضای باز برآورده شده است و در این حالی است که مصرف آب 10 درصد فضای باز است بنابراین کاشت گلخانه‌ای در شرایط محدودیت منابع آبی مناسب‌تر است.

شهبازی بیان کرد: 229 واحد گلخانه‌ای در قالب 76.8 هکتار در سطح استان همدان فعال هستند که این گلخانه‌ها ظرفیت تولید سالانه 26 هزار و 880 تن محصول شامل خیار، گوجه‌ فرنگی، فلفل، دلمه رنگی، توت فرنگی، سبزیجات برگی و بادمجان را دارند.

وی افزود: تولید گل و گیاه نیز در فضای 2 هکتاری گلخانه‎ای و پنج هکتاری فضای باز از دیگر مزیت‌های استان همدان است که توسط 12 واحد تولیدی گل و گیاه اداره می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: سالانه 347 هزار شاخه گل شاخه برید، 4 هزار میلیون بوته گیاهان فصلی و نشایی، 296 هزار گلدان گل‌های آپارتمانی و 46 هزار رأس درخت و درخچه‌های زینتی در استان همدان تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای در استان همدان با توجه به بحران آب یکی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی است و باید در راستای توسعه این بخش برنامه‌ریزی هدفمندی تدوین شده است و از سرمایه‌گذاران نیز حمایت ویژه‌ای به عمل می‎آید.

شهبازی افزود: کشت گلخانه‌ای نهایت صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی را به دنبال دارد و امروز که منابع آبی در استان همدان با مشکل جدی رو به ‎رو است باید با مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی بیشتر بهره‎وری حاصل شود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ ح

دیدگاه شما