وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 11:49   |   کد مطلب: 12884
 باز هم قیمت مرغ پر کشید/ گرانی مرغ به دلیل بیماری در مرغداری ها، چه باید کرد؟
هر سال با نزدیک شدن سال نو بدون توجه به شعارهای دولتی ها نرخ های کالاهای اساسی به خصوص اقلام خوراکی افزایش می یابد.

به گزارش نافع، به عنوان مثال گوشت و مرغ هر سال در آستانه نوروز گران می شوند تا در سبد خانوارها جای کمتری داشته باشند.اما از آنجایی که در برهه ای از زمان، نرخ مرغ مانند نرخ ارز بالا و پایین می شد، امسال نیز با ...

هر سال با نزدیک شدن سال نو بدون توجه به شعارهای دولتی ها نرخ های کالاهای اساسی به خصوص اقلام خوراکی افزایش می یابد.به عنوان مثال گوشت و مرغ هر سال در آستانه نوروز گران می شوند تا در سبد خانوارها جای کمتری داشته باشند.اما از آنجایی که در برهه ای از زمان، نرخ مرغ مانند نرخ ارز بالا و پایین می شد، امسال نیز با نزدیک شدن سال 94 این قیمت ها رشد  داشته و همین امر باعث نگرانی مردم شده است و حالا بیماری عفونی شایع شده در مرغداری ها احتمال گرانی این کالای اساسی را بیشتر هم کرده است.این اتفاق در حالی رخ داد که نرخ مرغ در خرده فروشی ها به بالای 7000 تومان رسیده بود و حالا به نظر می رسد با این مشکل جدید و کم شدن تولید مرغ، دوباره نرخ مرغ سر به فلک بکشد.

انتهای پیام/ح

همین چند وقت پیش بود که مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي با بيان اينکه از حدود 6 ماه قبل برنامه‌ريزي شده بود که مازاد توليد نداشته باشيم، دراین خصوص نرخ مرغ در آستانه سال جدید گفته بود: در حال حاضر توليد متعادل و قيمت مرغ واقعي شده است.

همايون دارابي با بيان اينکه ميانگين کشوري قيمت مرغ در مراکز خرده‌فروشي به 7100 تومان و در مراکز عمده‌فروشي به 6700 تا 6800 تومان رسيده است، اظهار داشت: ميانگين کشوري قيمت مرغ زنده نيز در حال حاضر بين 4700 تا 4800 تومان است.وي با اشاره به اينکه قيمت مرغ به تعادل سيده است، گفت: پيش از اين با کاهش قيمت اين کالا مواجه بوديم، مرغ‌داران زيان مي‌کردند و صنعت در حال ورشکست شدن بود اما با تدابيري که به خرج داده شد ما توليد را مديريت کرديم که مازاد توليد نداشته باشيم.

دارابي افزود: بدين ترتيب که بخشي از توليد براي صادرات و بخشي براي مصرف داخل باشد تا قيمت‌ها واقعي شود که خوشبختانه اين اتفاق رخ داد.وي با بيان اينکه از حدود 6 ماه قبل براي اين مساله برنامه‌ريزي شده بود که مازاد توليد نداشته باشيم، گفت: صنعت مرغ گوشتي در خطر بود اما تدابير اخذ شده نتيجه داد و امروز قيمت‌ها به حد واقعي خود رسيده است ضمن اينکه نمي‌توان گفت ما ميزان توليد را کاهش داده‌ايم بلکه آن را متعادل کرده‌ايم.

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغ‌داران گوشتي کشور افزوده: با قيمت‌هاي فعلي نهاده‌ها، جوجه يکروزه و همچنين هزينه‌هاي فعلي توليد قيمت‌هاي مذکور منطقي هستند و قطعا قيمت مرغ بالاتر از اين نمي‌رود چرا که ذخاير شرکت پشتيباني امور دام بيشتر از هر سال است.

حالا اما در حالی که دارابی اطمینان داده بود مرغ در آستانه سال جدید گران تر از این نخواهد شد، بیماری مرغداری ها را غافلگیر کرده است.

این اتفاق کافی بود تا بازار مرغ دستخوش تغییرات اساسی شود و قیمت‌ها بار دیگر اوج بگیرند. به این ترتیب بودکه مرغ گرم یکباره با افزایش قیمت به بالای 8 هزار تومان هم رسید تا بار دیگر ستاد تنظیم بازار در معادلات تولید و بازار مات شود. هرچند مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارها از وجود 150 هزار تن مرغ در سردخانه‌ها سخن به میان آورده بودند اما این میزان ذخیره نیز در موقع نیاز کارگشا نبود و تعلل دستگاه‌های متولی در تزریق مرغ به بازار قیمت را به بالای 8 هزار تومان رساند تا ماجرای بیماری در مرغداری ها و کاهش تولید مرغ رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

 بیماری عفونی در مرغداری ها عامل گرانی مرغ!

ماجرا هم از این قرار بود که چند روز پیش خبر رسید،  بیماری ناشناخته‌ای بیش از 120 هزار قطعه مرغ را به کام مرگ فرستاده بود تا روز کاری آنها به زیرخاک کردن مرغ‌ها و جوجه‌های تلف شده و البته زنده‌های مشکوک به بیماری بگذرد. هرچند این اتفاق کمتر رسانه‌ای شد اما از گوشه و کنار خبر می‌رسد که تلفات مرغ به استان قزوین محدود نشده است و در استان همدان و البرز نیز مرغداران شاهد تلف‌شدن مرغ‌های خود بودند.

هرچند مسئولان استان قزوین آلودگی عفونی را رد می‌کنند اما هنوز علت این حادثه به‌طور دقیق مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اتفاق مشابه در استان‌های همجوار هم باعث حساسیت بیش از پیش و پیچیده‌شدن ماجرا شده است اما مدیرکل دامپزشکی استان قزوین نیز با مطرح کردن احتمال خفگی مرغ‌ها گفته است: آنچه به‌طور قطع به اداره دامپزشکی مربوط می‌شود، بررسی هر نوع بیماری دامی و طیوری است که اکنون وجود آن رد شده و دخالت عوامل به سازمان‌ها و ادارات دیگر مربوط می‌شود، از همین رو هیاتی متشکل از مدیران دامپزشکی، حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی کشور و نماینده‌ای از کارخانه‌های سازنده وسایل گرمایشی موجود در این مرغداری‌ها، مناطق موردنظر را بازدید کرده و ظاهرا یافته‌هایی نیز داشته‌اند که منتظر اعلام نتایج آن هستیم. ضمن اینکه نمونه‌هایی از لاشه این پرندگان نیز برای بررسی به بخش آزمایشگاهی دانشگاه تهران ارسال شده است.

نقیبی با اشاره به اینکه تمام این چهار مرغداری با وسایل گرمایشی مشابه و استفاده از گاز شهری گرم می‌شده است، می‌گوید: گرچه احتمالاتی نظیر آلوده بودن آب و دان مصرفی پرندگان نیز وجود دارد، اما وقتی تلفات به این میزان سنگین باشد، ممکن است مشکلی در هوای استنشاقی پرندگان باشد، بنابراین بیش از هر عاملی، احتمال وجود هوای آلوده و خفگی آنها قوت می‌گیرد. ضمن اینکه علائم نیز ما را به سوی این احتمال سوق می‌دهد، زیرا در کالبدشکافی‌هایی که صورت گرفت ریه این پرندگان پر از خون مشاهده شد که می‌تواند دلیلی بر آلودگی و خفگی با گاز باشد. هر چند نمونه‌هایی از دان و آب مصرفی پرندگان نیز برای بررسی به دانشکده دامپزشکی استان ارسال شده و نتایج آن تا 48 ساعت آینده اعلام خواهد شد و در آن زمان می‌توان با قطعیت بیشتری اظهارنظر کرد.

این مقام مسئول در دامپزشکی استان قزوین با اشاره به این که پرندگان تلف شده شامل جوجه 9 روزه تا مرغ بالغ می‌شده است، می‌افزاید: برای اولین‌بار است که چنین اتفاقی در سطح استان و حتی کشور افتاده و هیچ پیشینه‌ای در این زمینه وجود ندارد تا در رسیدن به نتیجه به ما کمک کند که این امر کار شناسایی عامل اصلی این تلفات را بسیار سخت و دشوار کرده است، با این همه روشن شدن نتیجه و دلیل اصلی این اتفاق برای ما بسیار مهم است، تا بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم. نقیبی با بیان اینکه مرغداری‌های زیادی از سراسر کشور تاکنون با ما تماس گرفته و اظهار نگرانی کرده‌اند، ضمن توصیه به آنها مبنی بر کنترل وضع مرغداری‌های خود و تشدید ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای تا زمان حصول و اعلام نتایج قطعی علل بروز تلفات از سوی سازمان دامپزشکی کشور، خاطرنشان می‌کند که جای نگرانی بابت سرایت هرگونه بیماری واگیردار به این مرغداری‌ها وجود ندارد.

بحرانی شدن بازار مرغ و نگرانی مردم

با این وجود و باوجود اظهارات مسئولان دامپزشکی قزوین، افزایش نرخ مرغ نشان از بحرانی بودن اوضاع مرغداری ها در کشور دارد.

این در حالی است که نرخ مرغ به دلیل سابقه در گرانی، همواره توسط مردم رصد می شود و این امر نگرانی ها را برای حذف شدن مرغ از سبد خانوارها در آستانه نوروز بیشتر می کند.

هنوز از یادها نرفته است که در سال 91 قیمت مرغ طی یک برهه زمانی 4 ماهه از 3100 تومان به ازای هر کیلو به بيش از 9000 تومان رسید هر چند که مرغ در نهایت 5000 تومانی شد اما حالا نیز به نظر می رسد در سال جدید دوباره مشکلات مرغی گریبان گیر مردم باشد.

در آن روزها یی که قیمت مرغ مانند ارز نوسان داشت اما نکته درخور توجه در رابطه با این افزایش قیمت، هشدارهای فعالان این بخش و آگاهی مسوولان مربوطه، از چندین ماه پیش بود.

 هشدارهایی که به طور شفاف در جلسات اقتصادی و کارگروههای تنظیم بازار مطرح می‌شد و هر بار اخبار توزیع مرغ به قیمت دولتی رنگ می‌باخت.

افزایش نرخ ارز و محدودیت تبادلات پولی بر اثر تحریم‌ها که قدرت واردات این محصول را کم می‌کرد، از عواملی بود که از چند ماه پیش باعث افزایش قیمت نهاده‌های دامی در کشور شد.

حالا هم با بماری در مرغداری ها، این روزها قیمت مرغ در مناطق مختلف شهر تهران با نوسان زیادی همراه است و به‌طور مثال در جنوب شهر تهران هرکیلو گرم مرغ گرم به قیمت 7 هزار تومان به فروش می‌رسد و در شمال شهر هر کیلوگرم مرغ قیمت 9 هزار تومان را هم پشت‌سر گذاشته است.

 نگاهی به بازار این محصول در میادین میوه و تره‌بار نیز نشان از عرضه ناچیز آن دارد چراکه قیمت خرید برای غرفه‌داران سازمان میادین بسیار بالاتر از قیمت مصوب اعلام شده برای فروش در میادین است. در بازار عمده‌فروشی نیز مرغ به بیش از 6500 تومان عرضه می‌شود و باید منتظر ماند و دید دولت و ستاد تنظیم بازار برای رفع این مشکل جدید چه چاره ای خواهند اندیشید؟

دیدگاه شما