وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 11 مهر 1393 ساعت 17:46   |   کد مطلب: 9908
فرمانده پایگاه سوم شکاری همدان:
امروز 100% هواپیماهای ما عملیاتی هستند
امروز  100% هواپیماهای ما عملیاتی هستند
امیر خلبان منصور ونک، فرمانده پایگاه شهید نوژه همدان گفت: همراه هواپیما بمب های لیزری به ما داده بودند که نیاز بود یک فروند هدف را lase (هدفگذاری لیزری) کند و دیگری بمب را پرتاب سازد ، در حالی امروز این دو کار توسط یک هواپیما انجام می شود ، غلاف های نشان گذار تولید شده است ، ساخت بمب های هدایت شونده با برد بالا توسط جهادخودکفایی با کمک بچه های صنایع دفاع را داشته ایم که مورد آزمایش قرار گرفته و نمونه آن نوع هوشمند قاصد است و یا تست موشک ضد کشتی قادر می باشد که بردی بیش از 200 کیلومتر دارد.

به گزارش نافع به نقل از مشرق در گفتگوی با فرمانده پایگاه سوم شکاری همدان به وضعیت ناوگان جنگنده های F-4 نهاجا پرداخته شده است که در ادامه می آید.

 در خصوص وظایف هواپیمای فانتوم به نقش پوشش هوایی خصوصا منطقه غرب کشور و مقوله عکس برداری توسط جنگنده شناسایی RF-4 کم پرداخته شده ، لذا سوال ما در خصوص این دو نقش ارزنده و مهم F-4 است.

تمام هواپیماهای حاضر در نیروی هوایی به جز فانتوم ، تماما یا تک ماموریتی هستند یا دو ماموریتی ، در حالی که تنها هواپیما با توان اجرای کلیه ماموریت های تعریف شده مانند پشتیبانی نزدیک ، پشتیبانی هوایی ، حمل تسلیحات هوا به زمین از نوع تلویزیونی و لیزری ، عکس برداری ، پرواز در شب و ... F-4 می باشد و جالب است بدانید آمریکایی ها وقتی این هواپیما را ساختند ، یک جمله قشنگ در موردش بیان کردند که همان Just Happend هست که به زبان خودمان می شود معجزه.

* با پایان جنگ می رسیم به مقوله بازسازی ، نوسازی و تست تسلیحات ساخت داخل ، در این موارد نیروی هوایی چه کارهایی را انجام داده است؟

در این مورد یک نکته رو باید عرض کنم ، درسته آمریکایی ها این هواپیما را ساختند و قاعدتا تمام تسلیحاتی که همراه آن به ما دادند ، برد و توان آن برایشان مشخص است.

مثلا برد موثر موشک چقدر است ، بمب ها چگونه هستند ، کارکرد موشک ماوریک به چه شکل است و ...ولی امروزه همه این تسلیحات بازسازی و نوسازی شده است.

به طور مثال همراه هواپیما بمب های لیزری به ما داده بودند که نیاز بود یک فروند هدف را lase  (هدفگذاری لیزری) کند و دیگری بمب را پرتاب سازد ، در حالی امروز این دو کار توسط یک هواپیما انجام می شود ، غلاف های نشان گذار تولید شده است ، ساخت بمب های هدایت شونده با برد بالا توسط جهادخودکفایی با کمک بچه های صنایع دفاع را داشته ایم که مورد آزمایش قرار گرفته و نمونه آن نوع هوشمند قاصد است و یا تست موشک ضد کشتی قادر می باشد که بردی بیش از 200 کیلومتر دارد.

یک نکته رو باید در نظر داشت که در خصوص ساخت تجهیزات وجود دانش آن مدنظر است و الحمدالله در حال حاضر دانش لازمه را به صورت بومی به دست آورده ایم.

*خوب امیر ، حال به مقوله ای می رسیم به اسم اورهال (نگهداری) هواپیماها و اینکه با توجه به شرایط منطقه و تهدید هایی که البته همواره داشته ایم، اگر به هر دلیلی نیازی به مقابله با این موضوع باشد ، شما توان پایگاه تحت امر خودتان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما همیشه مبنا و هدف گذاری خود را به این شکل می گذاریم که بهترین دفاع ، حمله است ، در حال حاضر نیز در پایگاه شرایط بسیار خوبی حاکم است و لازم هست مطلع باشید اگر قرار به انجام ماموریتی باشد ، بیش از 70 تا 80 درصد عملیات برون مرزی آن بر مبنای اینجا طرح ریزی خواهد شد و در یک کلام همدان پایگاهی راهبردی ایست.
 

تجهیز F-4 های نهاجا به سامانه های جدید

در بعد تعمیرات و اورهال به خود کفایی رسیده ایم و البته در بخش آموزش هم تمام کارها از صفر تا صد در داخل کشور انجام می پذیرد ، چرا که ما در همدان سه گردان داریم ، یک گردان با وظیفه تاکتیکی برای فانتوم ، دیگری گردان آموزشی F-4 که خلبانان فارغ التحصیل شده از دانشکده هوایی را برای کابین عقب ، کابین جلو و بعد از آن معلم خلبانی آموزش می دهد و در این مورد از دانش روز دنیا همچون شبیه ساز ها استفاده می کنیم و گردان سوم هم ، هواپیمای عکسبرداری RF-4 است که ماموریت های خود را انجام می دهد.

همچنین لازم به ذکر است که امروز  100% هواپیماهای ما عملیاتی هستند.

*نکته بعدی که در حال حاضر بسیار به آن پرداخته می شود ، مقوله جنگ الکترونیک است که اکثریت اتفاقات روی داده در سرتاسر جهان بر مبنای آن می باشد ، نیروی هوایی در خصوص این موضوع چه فعالیت هایی را صورت داده است؟

در خصوص جنگ الکترونیک کارهای بسیار در حوزه آفند (ECM) و پدافند (ECCM) صورت گرفته چرا که این بحث اولویت نیروهای مسلح ما می باشد.

ما وقتی در مورد جنگ الترونیک صحبت میکنیم ، قاعدتا امواج را مورد بررسی قرار می دهیم ، خوب این موضوع سه بعد دارد که یک مورد آن جمع آوری سیگنال های مختلف مثل رادیویی ، راداری ، لیزری و ... می باشد که در این بحث پیشرفت های بزرگی در جمهوری اسلامی رخ داده است و بسیار به روز هستیم.

بعد بعدی بحث آفندی است که به زیرشاخه های مختلفی تقسیم می شود ، مانند Chaff/Flare (شراره/باریکه)، غلاف های مختلف با قابلیت تولید سیگنال و ... که با گرفتن سیگنال رادار ، جوابی قوی تر به آن داده و رادار را اصطلاحا سفید می کند ، در بخش زمینی که امکانات لازم را داشتیم ، در بخش هوایی هم دستگاه های  Stand off Jammer را درست کرده ایم که بر روی هواپیما نصب شده و در منطقه نمونه ای ندارد.

در بحث پدافند یا ECCM نیز به دانشی رسیدیم که دستگاه های خود را از آفند جنگ الکترونیک حفظ کنیم که مورد اغتشاش و حمله طرف مقابل قرار نگیرد.

به طور کل در بحث جنگ الترونیکی در منطقه قدرت اول هستیم.

*امیر در بحث بمباران شبانه فعالیت ها به چه شکل است؟ ، آیا همچنان نیاز به Flare برای روشن ساختن آسمان ناحیه هدف گیری وجود دارد؟

عرض کنم استفاده از Flare ها برای زمانی است که نیاز به شناسایی هدف و حضور بر بالای آن است ، اما امروزه به این شکل نیست ، اگر هدف متحرک باشد کار کمی سخت می شود ولی اگر ثابت باشد مختصات زمینی آن را به دستگاه هدف گیری می دهیم و سلاح از جای دیگر پرتاب و دقیقا به نقطه مورد نظر اصابت می کند ، در خصوص اهداف محترک این کار با کمی محاسبات انجام می پذیرد.

*و نکته پایانی در خصوص غلاف های سوخت گیری (پراپ/بسکت) یار به یار هواپیمای فانتوم است که در این خصوص کارهای ارزنده ای انجام گرفته است ، اصولا علت اجرای این پروژه با وجود توانایی جنگنده برای سوخت گیری از هواپیمای تانکر چیست؟

ببنید ، هدف این کار چیست؟ برای آنکه شعاع عملیاتی هواپیما زیاد شود ، پس نیاز به سوخت می باشد ، خوب گاهی امکان استفاده از هواپیماهای غول پیکر تانکر وجود ندارد و در این زمان نیاز به حضور پلتفرومی با سرعت و قدرت مانور بالا است که سوخت مورد نظر را به هواپیمای عازم هدف داده و خود به سلامت باز گردد ، لذا در این خصوص فعالیت هایی انجام گرفته است که مشاهده فرمودید.

*امیر بسیار ممنون بابت آنکه سوالات را با حوصله پاسخ گفتید ، به عنوان آخرین سوال نظر خودتون رو به عنوان خلبان در مورد هواپیمای فانتوم بگویید ، با توجه به اینکه چند روز پیش 46 اُمین سالگرد تحویل این شبح دوست داشتنی به کشورمان بوده است.

پرواز کلاً زیباست ، پروازی که باعث انگیزه شود ، بنده در پاسخ به سوال شما خاطره ای از خودم را در دوران دفاع مقدس نقل می کنم ، یک روز در قرارگاه عملیاتی حضور داشتم ، ماموریتی به ما داده شد برای بمباران هدفی.

بنده در آن زمان سروان بودم ، به فرمانده گفتم فلانی برد توپخانه شما برای هدف قرار دادن این نقطه کافی است ، چرا ما هواپیما را بلند کنیم و این همه هزینه شود؟

ایشان پاسخ قشنگی را دادند ، گفتند جناب سروان ، ما هدفمون این نیست که شما بیایید و بمبی را بزنید ، همین که صدای هواپیمای خودی بالای سر رزمندگان باشد ایجاد انگیزه می کند و فکر می کنند پشتیبانی دارند.

از همین موضوع می شود به اهمیت بالای نیروی هوایی در همه نبردها پی برد.

دیدگاه شما