وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : سه شنبه 11 شهريور 1393 ساعت 12:08   |   کد مطلب: 9280
امامزادگان همدان مأمن دردمندان
يكي از افتخارات همدان وجود مرقد مطهر امامزادگان و فرزندان اهل بيت(ع) است كه در جای جای استان، مأمن و ملجأ دردمندان و نیازمندانند.

امام‏زاده شاهزاده حسین
مرقد این امام‏زاده در نزدیک میدان امام خمینى همدان واقع است. صاحب این مرقد را حسین بن على النقى علیه‏السلام مى‏ دانند و در زیارتنامه با این نام به او سلام مى‏ دهند.
سلطان حسین صفوى و ابقا آن یا اباغا فرزند هلاکو نیز در این امامزاده مدفون مى‏باشند.

امام‏زاده یحیى
مرقد مطهر امام‏زاده یحیى در نزدیکى میدان امام خمینى شهر همدان، در محله‏اى به همین نام در خیابان سنگ شیر واقع است. در زیارتنامه صاحب این مرقد را یحیى فرزند بلافصل امیرالمؤمنین على علیه‏السلام مى‏دانند. بعضى از دانشمندان معاصر صاحب قبر را از علماى حدیث و تفسیر در قرن سوم دانسته و تعدادى از یهودیان بر طبق ادّعا نام وى را «یحیى کرابسیى» ذکر کرده‏اند.بنابر تتبّع این مزار مربوط به یکى از علویان حسنى است که در همدان مى‏زیسته و صاحب کرامت و جلال بوده و شجره او از این قرار است: «یحیى بن على بن على بن سعید بن على الازرق بن داوود بن سلیمان بن عبدالله بن موسى الجون بن عبدالله المحض بن الحسن المثنى بن الامام الحسن المجتبى علیه‏السلام بن الامام على ابن ابیطالب علیه‏السلام».

امام‏زاده عبدالله
این امام‏زاده در شهر همدان در محله و میدانى به نام امام‏زاده عبدالله قرار دارد. صاحب این مرقد را عبدالله بن احمد از نوادگان امام موسى کاظم علیه‏السلام مى‏دانند و در کنار عبدالله پدرش احمد نیز مدفون است.
اما در کتاب هگمتانه درباره صاحب این قبر آمده است: «نسب این امام‏زاده به قرارى که در همدان اظهار مى‏نمودند از اولاد موسى بن جعفر علیه‏السلام مى‏باشد ـ صورت قبر دوم را هم که نوشته و تزئین ندارد منسوب به دایه همان امام‏زاده معرفى مى‏کنند».

امام‏زاده اسماعیل
مردم همدان صاحب این مرقد را اسماعیل از اولاد امام موسى کاظم علیه‏السلام مى‏دانند. این مرقد در همدان نزدیک مقبره بابا طاهر واقع است. این زیارتگاه از زیارتگاه مهم همدان نمى‏باشد.

امام‏زاده محسن (کوه)
این زیارتگاه در روستاى فرجین در شانزده کیلومترى همدان واقع است و به علت استقرار در دامنه کوه الوند به امام‏زاده کوه مشهور است. در تابستان عده زیادى به زیارت این امام‏زاده مى‏آیند و در این فصل بیشتر مورد توجه قرار مى ‏گیرد. صاحب این مرقد محسن بن على النقى بن الحسین بن الحسن … بن زید بن الحسن المجتبى علیه‏السلام است.برخى ادعا کرده که در هیچ یک از کتب انساب و منابع تاریخى فرزندى به نام محسن براى امام على النقى علیه‏السلام ذکر نشده است. در کنار این امام‏زاده، بقعه ابو دجانه انصارى از صحابه حضرت امیر علیه‏السلام نیز مدفون است.

امام‏زاده اظهر
این مرقد مطهر در روستاى درجزین شهر رزن واقع است. نسب امام‏زاده در زیارتنامه، اظهر بن على ذکر شده است. این زیارتگاه براى مردم آن سامان بسیار معتبر و مهم است.

امام‏زاده اهل بن على
این زیارتگاه در دامنه شمال غربى تپه مصلى همدان واقع است. اصل و نسب این امام‏زاده به امام حسن مجتبى علیه‏السلام مى‏رسد. آقاى مصطفوى در کتاب هگمتانه درباره نسب او آورده است: «صاحب مرقد در زیارتنامه، امام‏زاده اهل بن على بن الحسین علیه‏السلام ذکر شده است».

امام‏زاده هادى بن على
این امام‏زاده در شمال غربى شهر همدان نزدیک بقعه بابا طاهر واقع است. در زیارتنامه، نسب صاحب مرقد، هادى فرزند امام سجاد علیه‏السلام معرفى شده است.

امام‏زاده خضر
این زیارتگاه در روستاى خضر در شمال شرقى همدان واقع است. مردم روستاى خضر آن را امام‏زاده خَدَر مى‏نامند. درباره نسب این امام‏زاده اطلاعى در دست نیست.

امام‏زاده هود
این امام‏زاده در روستاى ینگى قلعه شهر رزن قرار دارد و از بناهاى دوران مغول مى‏باشد.

امام‏زاده سید جلال الدین
این زیارتگاه در خیابان عباس آباد همدان واقع است. این امام‏زاده از اولاد امام چهارم شیعیان، امام زین العابدین علیه‏السلام مى‏باشد.

امام‏زاده قاسم
زیارتگاه امام‏زاده قاسم در بیرون شهر همدان نزدیک روستاى قاسم آباد همدان واقع است. در زیارتنامه این امام‏زاده آمده است: «السلام على قاسم بن موسى و على جیرانک».آقاى عندلیب‏زاده درباره نسب این امام‏زاده مى‏نویسد: «قاسم بن احمد بن قاسم بن محمد معروف به بطحائى از اعقاب زید بن حسن علیه‏السلام آنچه مسلم است در قرن سوم هجرى بسیارى از سادات علوى و حسینى از مدینه هجرت نمودند و به بلاد جبل رهسپار شدند. از جمله قاسم بن احمد بطحائى است که او اولین نفرى است از سادات علوى حسنى که به همدان آمده است … . قاسم و فرزندان او در همدان سکونت داشتند بیشتر از سادات علوى در این شهر داراى مال و مکنت و جاه و عزت و ریاست بودند …».

خاتونیه
این زیارتگاه در محله درود آباد، در سمت جنوب غربى آرامگاه بوعلى سینا واقع است. صاحب مرقد دختر امام موسى کاظم علیه‏السلام است. مردان کمتر و بسیار به ندرت به زیارت این محل مى‏آیند و کلیه زوار آن را بانوان تشکیل مى‏دهند.

زبیده خاتون
این زیارتگاه در خیابان بوعلى همدان نزدیک میدان امام خمینى واقع است. بر اساس زیارتنامه این بقعه، زبیده خاتون دختر امام موسى بن جعفر علیه‏السلام مى‏باشد.

بقعه خانم گرجى
در محله بن بازار همدان، بقعه خشتى کوچکى بنام بقعه خانم گرجى وجود دارد. صاحب این مرقد را از اولاد امام هفتم شیعیان حضرت امام موسى کاظم علیه‏السلام مى‏دانند.

مقبره دو خواهران
در جاده همدان به کرمانشاه در روستاى حصار مقبره دو خواهران واقع است. مردم محل این دو خواهر را از اولاد حضرت موسى بن جعفر علیه‏السلام مى‏دانند.

امام‏زاده اسماعیل
اسماعیل را فرزند بلافصل امام موسى بن جعفر علیه‏السلام دانسته‏اند که به علت قرار گرفتن مقبره بر فراز کوهى مشرف به شهر تویسرکان به امام‏زاده کوه شهرت دارد و با توجه به برخوردارى امام‏زاده از چشم انداز زیبا و هواى فرحناک، یکى از محل‏هاى تفریحى و زیارتى تویسرکان محسوب مى‏گردد. راه دسترسى به این امام‏زاده از طریق مسیر آسفالته کوچه باغى، منشعب از خیابان امام حسین علیه‏السلام سرابى مسیر است.

امام‏زاده ناصر (شاه زاده ناصر)
امام‏زاده ناصر در نزدیکى قریه زیوج در کنار کرزان رود و در ۴ کیلومترى شهر تویسرکان، واقع شده است. نسب این بزرگوار، به نقل از کتاب خطى «سرّالانساب» به امام على بن موسى الرضا علیه‏السلام مى‏رسد و در محل به شاه‏زاده ناصر شهرت دارد. ایشان در سال ۲۵۰ ه .ق به شهادت رسیده است. مساحت بناى امام‏زاده حدود ۳۰۰ متر مربع است و نماى خارجى آن از چهار جهت مشابه و یکسان مى‏باشد.

دیدگاه شما