وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 9 مهر 1402 ساعت 10:43   |   کد مطلب: 43303
یک پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد تاکید کرد:
لزوم ارائه خدمات سلامت مناسب به سالمندان
یک پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد توجه اساسی به ارائه خدمات سلامت مناسب به سالمندان لازم دانست و گفت: مطالعات حوزه خدمات سلامت سالمندی باید بیشتر مبتنی بر سلامت روان، ارائه خدمات سلامت اولیه، و اپیدمیولوژی بیماری‌ها باشد.

نادیا صنیعی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به پژوهش خود با عنوان «بررسی تولیدات علمی ارائه خدمات سلامت به سالمندان به روش کتابسنجی»، گفت: امروزه و در آغاز هزار سوم به دلیل رشد جمعیت سالمندی، توجه اساسی به ارائه خدمات سلامت مناسب به سالمندان لازم است، البته این امر مستلزم ایجاد تغییرات مطلوب در ساختار و روند ارائه خدمات به سالمندان است.

این پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد سالمندی را تغییرات فیزیولوژیک طبیعی، پیشرونده، خودبخودی، و غیرقابل بازگشت دانست که در آن قوای جسمی و روحی هر دو کاهش می‌یابد.

وی سالمندی یک فوریت جهانی خواند و افزود: این امر سبب کاهش نرخ باروری و افزایش امید به زندگی می‌شود. صنیعی تصریح کرد: تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۲ میلیارد نفر در سرا سر جهان بالای ۶۰ سال داشته باشند که بیشتر آن‌ها در کشورهای در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: تولیدات علمی این حوزه نیزافزایش یافته و یکی از روش هایی که می توان به بررسی ساختار و ترسیم نقشه علوم پرداخت استفاده از تکنیک های کتابسنجی است.

این پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد با اشاره به اینکه در این مطالعه با استفاده از این روش تولیدات علمی حوزه ارائه خدمات سلامت سالمندی از پایگاه اطلاعاتی Web of Science بدون محدودیت زمانی استخراج شد، افزود: با استفاده از نرم افزارهای ترسیم نقشه علمی Biblioshiny و VOSViewer وضعیت تولیدات علمی این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نتایج این مطالعه نشان داد که تولیدات علمی این حوزه رشد قابل توجهی داشته به ویژه در سال ۲۰۲۲ و بیشترین رجوع به این مقالات در سال ۲۰۲۰ رخ داده است.

صنیعی از چاپ این تحقیق و مطالعه در مجلات معتبر دنیا خبر داد و گفت: کشورهای کانادا، استرالیا، و انگلستان بیشترین تولیدات علمی را داشته اند و البته دانشگاه های ملبورن و تورنتو نیز جز موسسات با بیشترین تولیدات علمی بوده اند.

وی با بیان اینکه کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا، چین، ایران، استرالیا، برزیل، اسرائیل، و ژاپن بیشترین همکاری را باهم داشته‌اند، تأکید کرد: بررسی‌ها نشان داد که مطالعات حوزه خدمات سلامت سالمندی باید بیشتر مبتنی بر سلامت روان، ارائه خدمات سلامت اولیه، و اپیدمیولوژی بیماری‌ها باشد.

این پژوهشگر در دانشکده علوم پزشکی اسدآباد یادآور شد: این مطالعه علمی با همکاری نادیا صنیعی، علی اوچی، دکتر الهه عزتی، دکتر مجید براتی، دکتر ویدا قاسمی نوشته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما