وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 16 آبان 1394 ساعت 22:23   |   کد مطلب: 17112
عملکرد مسئولان در مواجه با بحران آب، زیر دید زیرکانه مردم؛
آب از سرچشمه گل آلود است/پس از 10 روز؛ یکشنبه شرایط آبی تویسرکان عادی می شود
امروز هشتمین روزی است که به دلیل بارش باران و سیلابی شدن آب ورودی به تصفیه خانه موقت سد سرابی، نقاطی از سطح شهر تویسرکان با قطعی آب روبرو شدند و به گفته مسئولان دو روز دیگر، یعنی پس از 10 روز؛ یکشنبه شرایط آبی تویسرکان عادی می شود.

به گزارش نافع به نقل از نقل از رودآور؛ امروز هشتمین روز تنش آبی در تویسرکان است، تنشی که پس از هشت روز، به گفته مسئولان قرار است یکشنبه به حالت عادی خود بازگردد.

جمعه هفته گذشته هشتم آبان ماه بود که در گزارشی با عنوان "نگرانی تویسرکانی ها از گل آلود شدن آب شرب شهر بالا گرفت" وضعیت گل آلود بودن آب شهر تویسرکان بر روی خروجی رودآور منتشر شد، خبری که از ناراضایتی مردم از آب لوله کشی و غلظت بیش از حد آن خبر می داد.

مناطقی از قبیل، شهرک فرهنگیان، شهرک نیروی انتظامی، شهرک وحیدیه، خیابان امین، خیابان دکتر صادق آینه وند( حافظ غربی)، خیابان حافظ شرقی، خیابان انقلاب و سه راه حافظ و منطقه میدان شهیدرجایی جاده قلعه قاضی از جمله مناطقی بودند که شهروندان آب را گل آلود و تا حدودی به زنگ سبز کم رنگ مشاهده کردند.

پس از آن آب لوله کشی اکثر مناطق شهر تویسرکان در روز شنبه؛ نهم آبان ماه جاری بدون اطلاع رسانی به مردم قطع می شود، قطعی آب ادامه دارد تا اینکه در ساعت 20 و 42 دقیقه همان روز گزارشی دیگر با عنوان "ستاد بحران تویسرکان در شرایط غیر بحران و در هفته پدافند غیرعامل کم آورد/فرماندار؛ اواخر امشب، آب وصل می شود" در رودآور منتشر شد.

در آن خبر فرماندار تویسرکان، علت اصلی قطعی آب شهر تویسرکان را گل آلود شدن مخازن عنوان کرد که مسئولان امر در حال شستشوی آن مخازن هستند و گفت: اواخر امشب و یا حداکثر فردا صبح آب شهر وصل می شود.

آب شهر وصل شد، اما به دلیل خارج شدن پکیج تصفیه خانه موقت آب در پایین دست سد سرابی و کاهش منابع آبی که از طریق چاه ها تأمین می شد، توزیع آب در تویسرکان به حالت جیره بندی درآمد، به طوری که شهر تا امروز جمعه همچنان طبق یک جدول زمانبندی شده در بسیاری از ساعات روز از هشت تا 18 ساعت با قطعی آب روبرو است.

 

گله ها و نارضایتی ها مردم از عدم اطلاع رسانی صحیح، عدم پاسخگویی مناسب اداره آب و امروز و فردا کردن وصل شدن آب بالا می گیرد، مردم می گویند، قبول داریم مشکل به وجود آمده است اما چه می شود یکی گوشی را بردارد و توضیح دهد که چه زمانی آب وصل می شودو چه منطقه ای در چه ساعتی اب دارد یا ندارد...

شنبه؛ نهم آبان ماه ساعت حوالی 22 تا دو نیمه شب ستاد بحران در تویسرکان برای بررسی مشکل به وجود آمده تشکیل می شود، مسئولان استانی هم به میدان می آیند.

تعمیر پکیج و شستشوی لوله ها انجام می شود، اما طبق شواهد و به گفته مسئولان به نظر می رسد پکیج تا پنجشنبه؛ چهاردهم آبان وارد مدار نشد.

باید گفت: شامگاه سه شنبه؛ دوازدهم آبان ماه نیز بازدید از سد سرابی با حضور کارشناسان اداره کل آبفای استان همدان انجام می گیرد.

فرماندار تویسرکان در آن بازدید با اشاره به لزوم اندیشیدن تدابیر لازم برای تأمین آب آشامیدنی در سال های آینده گفت: اکنون وضعیت تأمین آب در تویسرکان از مرحله تنش عبور کرده و وارد وضعیت بحران شده در حالی که این مساله برای برخی از مسئولان و مردم باور پذیر نشده است.

وی اظهار کرد: میزان تولید آب آشامیدنی در شهرستان تویسرکان در حال حاضر با احتساب آب سد سرابی، حداکثر 130لیتر در ثانیه است در حالی که این مقدارباید بین 170 تا 180 لیتر در ثانیه باشد.

فرماندار تویسرکان بر لزوم آمادگی مسئولان دستگاه های اجرایی ذی ربط و به ویژه آبفای شهری در شرایط بروز بحران مانند بارش های چند روز اخیر تأکید و اظهار کرد: مردم تویسرکان در روزهای اخیر مشقات و رنج هایی را تحمل کردند و همه مسئولان وظیفه دارند با جلوگیری از قطعی و کدورت بیش از حد آب رضایت نسبی مردم را جلب کنند.
مومیوند همچنین خواستار اطلاع رسانی دقیق و شفاف دستگاه های اجرایی به مردم در خصوص نحوه آبرسانی و قطع احتمالی آب آشامیدنی شد و تأکید کرد: مسئولان و کارمندان باید با سعه صدر و به دور از پرخاشگری، اذهان عمومی را در زمینه مشکلات توجیه و اقنا کنند.

به گزارش رودآور، این وضعیت ادامه می یابد تا اینکه روز پنجشنبه بخشی از پکیج تصفیه آب سد سرابی به مدار باز می گردد و تا حدودی از آب شرب شهر تویسرکان تأمین می شود.

همچنین تویسرکانی ها با ابراز نگرانی از تغییر رنگ و گل آلود بودن آب در روزهای اول قطع شدن از مسئولان مربوطه گله مند بودند.

آب لوله کشی تویسرکان سالم است/ در صورت گل آلود بودن آب استفادده نشود

و اما «احمد قلخانباز» مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، بر این نگرانی ها پایان داد و گفت: آب لوله کشی شهر تویسرکان آلودگی میکروبی ندارد.

وی اظهار کرد: کلززنی آب به وقت و به موقع انجام می شود و سالم بودن آب از نظر سختی و میکروبی که باید آزمایشگاه بررسی کند مشکلی ندارد.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان تویسرکان با اشاره به اینکه سالم بودن یک آب ویژگی هایی دارد، افزود: هیچ شخصی زمانی که آب را با چشم غیر مسلح و بدون دستگاه نگاه می کند و تغییراتی در  رنگ، بو و طعم آن احساس می کند از آب موجود نمی خورد.

قلخانباز تصریح کرد: پس زمانی که به طور روشن مشاهده شود که آب چنین تغییراتی دارد گرچه از نظر میکروبی مشکلی ندارد اما نباید آن آب مصرف شود.

وی گفت:  اگر مردم آب را گل آلود دیدند و یا همان تغییراتی که در برخی نقاط گفته می شود شبیه شربت آبلیمو است، تا شفاف شدن  از آن آب استفاده شرب نداشته باشند و می توانند از آب های بطری شده استفاده کنند.

مسئول بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت شهرستان تویسرکان عنوان کرد: با نمونه گیری های انجام شده در نقاط مختلف از آب موجود در شبکه شهر تویسرکان خوشبختانه تاکنون هیچ گونه آلودگی میکروبی مشاهده نشده است.

قلخانباز افزود: این اطمینان به همشهریان داده می شود که در صورت آلوده بودن از توزیع آن به سرعت جلوگیری می شود و اما خوشبختانه آب سالم است.

به دنبال تأمین آب بیشتر از منابع آبی جدید و افزایش ظرفیت پکیج تصفیه آب هستیم

فرماندار تویسرکان همچنین شامگاه پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با تأکید بر اینکه تا دو روزدیگر وضعیت آب شهر به حالت عادی باز می گردد، گفت: در حال حاضر به دلیل شدت غلظت آب سد سربی و گل آلود بودن آن بخشی از پکیج به مدار بازگشته است و آب شهر را تأمین می کند.

مومیوند با اشاره به اینکه به دنبال تأمین منابع آبی جدید هستیم، اظهار کرد: طی یک تفاهم نامه با بخش خصوصی به دنبال اضافه کردن یک حلقه چاه برای قرار گرفتن در مدار شبکه توزیع آبرسانی تویسرکان هستیم و امید است که با تلاش های صورت گرفته مسئولان امر، در دو روز آینده مشکل آبی تویسرکان بر طرف شود.

وی عنوان کرد: به دنبال پکیج تصفیه آب دیگری با ظرفیت بالاتری علاوه بر پکیج فعلی برای تصفیه آب سد سرابی هستیم تا مشکلات آبی در ماه های آنیده روبرو نشویم.

پاسخ های مسئولان استانی به یکشنبه موکول شد/یکشنبه وضعیت آبی تویسرکان عادی می شود

شب گذشته خبرنگار رودآور ساعاتی با بودن در سرمای پاییزی به همراه سیدهادی حسینی بیدار مدیرعامل آبفا همدان و تعدادی از مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی از نزدیک در جریان وضعیت پکیج تصفیه خانه قرار گرفت.

مدیرعامل آبفا همدان تمامی پاسخ های مشروح خود به سوالات را به روز یکشنبه آینده موکول کرد و گفت: این سومین شبی است که به همراه مسئولان دیگر در محل تصفیه آب سد سرابی و بررسی چاه های آب تویسرکان هستیم و که گاهی تا ساعت یک بادمداد نیز اقدامات پیگیری و دنبال می شود.

وی اظهار کرد: همان گونه که مشاهده می کنید تمام تلاش ها بر این است تا بتوان به زودی از تمام ظرفیت پکیج موجود استفاده شود تا راندمان توزیع آب در شبکه آبرسانی ارتقاء یابد.

حسینی بیدار افزود: تجهیزات و تأسیسات این بخش از  تأمین آب تویسرکان در حال ارتقاء است تا در آینده با مشکلات کمتری روبرو شویم.

امام جمعه تویسرکان خواستار برخورد مناسب مسئولان امور ابفای تویسرکان با مردم شد

به گزارش رودآور، شهروندان تویسرکانی از نحوه مدیریت آب شرب تویسرکان گله مند هستند موضوعی که از سوی «حجت الاسلام مرتضی موحدی» امام جمعه تویسرکان در خطبه های نماز جمعه این هفته نیز مطرح شد.

امام جمعه تویسرکان از تلاش های مسئولان برای رفع مشکل رخ داده تشکر و عنوان کرد: مسئولان نیز از اینکه زودتر از این ها نتوانستند موضوع را حل کنند از مردم عذرخواهی کردند.

وی اظهار کرد: انتظار این است که اطلاع رسانی درباره قطعی آب دقیق صورت گیرد و با مردم با متانت و تدبیر بیشاری برخورد شود.

امام جمعه تویسرکان افزود: در هنگام این گونه مشکلات می طلب مسئولان تدبیر اساسی تری بیاندیشند تا وضعیت شهرستان بحرانی نشود و اگر قرار به جیره بندی آب است، طوری برنامه ریز صورت گیرد تا مردم هم بتوانند خود را با برنامه قطعی آب هماهنگ کنند.

به گزارش رودآور، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، مردم تویسرکان با نگاهی تیزبیانه و زیرکانه عملکرد مسئولان را زیر نظر دارند و از اینکه با بارش بارانی دیگر چنین مشکلی برایشان به وجود نیاید نگران هستند، آنان می خواهند مسئولان زیرساخت های آبی تویسرکان را سرو سامانی دهند و از همین اینک ستاد و یا کارگروهی برای بررسی و گونگی علت و عوامل به وجود آورنده مشکل رخ داده تشکیل دهند تا نقاط ضعف پیدا شود و در رفع آن مسئولان تلاش کنند که در آینده در برخورد با رویدادهای طبیعی چنین مسائلی پیش نیاید.

ناگفته نماند برخی معتقدند مردم نیز وطیفه ای دارند و می گویند که آب را گل نکنیم، چرا که اگر صرفه جویی در مصرف آب داشته باشیم با کاهش آب های زیرزمینی و خشک شدن چاه ها روبرو نمی شویم و به تبع با به وجود آمدن مشکلات این گونه ای نیز سطح اندکی از شهر دچار کمبود آب می شود.

زنگنه

انتهای پیام/م

دیدگاه شما