وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 24 مهر 1394 ساعت 11:43   |   کد مطلب: 16744
ضروری است اکنون که وعده رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات به سرانجام رسیده است دولت بر اساس شعارهای ابتدایی خود که اظهار می کرد با به نتیجه رسیدن مذاکرات همه مشکلات رفع خواهد شد، در حالی که برجام به سرانجام رسیده است برای کاهش تورم به شکل ملموس در جامعه و همچنین خروج از رکود اقدامات موثری را صورت دهد.

به گزارش نافع، به نقل از راه دانا، بعد از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، روحانی تصمیم گرفت در یک گفت و گوی تلویزیونی به صورت زنده با مردم سخن بگوید.

حسن روحانی در بخشی از سخنان سه شنبه شب خود درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر امروز در اقتصاد به درستی حرکت کنیم تحریم ها قابل بازگشت نخواهد بود.

وی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود اظهار کرد: اولین کار با حضور دولت جدید این بود که به دنیا پیام بدهیم برعکس سال‌های قبل هستیم و می‌توانیم در شرایط تحریم اقتصاد را سامان،‌ تورم را کاهش دهیم و از رکود خارج شویم و به جای تلاطم در بازار آرامش به وجود بیاوریم.

اگرچه روحانی مدعی شده است که از رکود خارج شده ایم اما چندی پیش 4 تن از وزرای اقتصادی دولت با نگارش نامه ای به روحانی هشدار دادند که رکود موجود در بازار در حال تبدیل شدن به یک بحران است.

نامه مشترک 4 وزیر به رییس جمهور مبنی بر بحرانی بودن اوضاع بازار سرمایه و لزوم اقدام فوری برای حمایت از این بازار در حالی منتشر شد که سال قبل وعده خروج از رکود داده شده بود و پس از آن بسته خروج از رکود تهیه شد؛ در راستای این اقدامات روحانی از هر فرصتی استفاده کرد تا به مردم بگوید که از رکود عبور کرده ایم.

کارشناسان اقتصادی مختلفی معتقد هستند که هنوز کشور نتوانسته است از رکود عبور کند و عبور از رکود تنها جنبه شعاری برای دولت داشته است.

ابراهیم رزاقی هم با توجه به نامه 4 وزیر و شعار دولت مینی بر خروج از رکود گفت: پیش از انتشار این نامه نیز روشن بود که وضعیت کنونی تولید و چرخه معیوب آن از عدم خروج اقتصاد کشور از رکود حکایت دارد.

وی همچنین افزود: شاید بتوان عدم رونق تولید را مهمترین عامل رکود دانست زیرا خروج از چنین شرایطی تنها زمانی ممکن است که چرخ بازار به گردش درآمده، تولیدکنندگان محصولات خود را تولید نمایند و حاصل کار یا در داخل مصرف شود یا صادر گردد.

فعالان اقتصادی همچنان معتقد هستند سیاست های ضد تورمی دولت تا حدودی تورم را مهار کرده اما هنوز اوضاع رکود در کشور خوب نیست و چشم امید آنها به وعده های دولت و گشایش های اقتصادی پس از رفع تحریم ها در سایه توافق هسته ای بود.

عبدالملکی استاد دانشگاه امام صادق نیز با انتقاد از شعارهای دولت مبنی بر خروج از رکود گفت: وضعیت بازار سرمایه در حال حاضر بیانگر اینست که تولید ملی هم در بحران به سر می برد و دولت در این دوساله اخیر نتوانسته کاری انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه بازار سرمایه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بر اقتصاد کلان کشور تاثیر گذار است، تصریح کرد: هر دولت یک تیم اقتصادی دارد، اعم از تصمیم سازان، سیاست گزاران و مجریان که در هر دولتی وجود دارند.

محمد حسین صدرایی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی کشور با اشاره به اینکه شاید این نامه به نوعی ابزاری برای ایجاد آرامش روانی در جامعه است که به مردم اعلام کنند پیگیر مشکلات هستند، گفت: در بازار عموما مرسوم است که می گویند مسئولین توجهی به رکود، نرخ دلار و در مجموع به اوضاع اقتصادی جامعه ندارند، بنابراین این نامه یک ویترین از پیگری های مسولین اقتصادی به شمار می رود.

با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم نیز تعدادی از اقلام غذایی گران شد، به نظر می رسد سیاست های دولت در کنترل تورم موفقیت چشمگیری نداشته است تا جایی که دولت حاضر شده به بهای کاهش نرخ تورم رکود را به بازار تزریق کند.

در حقیقت با افزایش قیمت‌ها توان خرید مردم کاهش پیدا م یکند که همین موضوع باعث کاهش تورم شده اما بحران رکود را به همراه خود برای کشور به ارمغان می آورد.

ضروری است اکنون که وعده رفع تحریم ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات به سرانجام رسیده است دولت بر اساس شعارهای ابتدایی خود که اظهار می کرد با به نتیجه رسیدن مذاکرات همه مشکلات رفع خواهد شد، در حالی که برجام به سرانجام رسیده است برای کاهش تورم به شکل ملموس در جامعه و همچنین خروج از رکود اقدامات موثری را صورت دهد.

انتهای پیام/م

دیدگاه شما