وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : جمعه 6 شهريور 1394 ساعت 07:35   |   کد مطلب: 16129
وزارت ورزش و جوانان عملکرد دوساله خود در حوزه جوانان را منتشر کرد اما در این گزارش جای خالی دغدغه‌های اساسی حوزه جوانان مانند اشتغال به چشم می‌خورد شاید یکی از دلایل عدم موفقیت حوزه جوانان در وزارت ورزش بی ثباتی مدیریتی در حوزه جوانان است.

به گزارش نافع، به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با هفته دولت، وزارت ورزش و جوانان گزارش عملکرد دوساله خود در دولت تدبیر و امید را در قالب اینفوگرافیک منتشر کرد.

اقدامات صورت گرفته در حوزه جوانان، حوزه فرهنگی ، آموزش و پژوهش،ورزش بانوان، ورزش قهرمانی و حرفه ای و ورزش همگانی از جمله مواردی که وزارت ورزش و جوانان در این گزارش عملکرد به آنها اشاره کرده است.

آنچه در ذیل می خوانید اینفوگرافیکی است که وزارت ورزش و جوانان همزمان با هفته دولت اقدام به انتشار آن کرده است.

 

در گزارش منتشر شده از سوی وزارت ورزش و جوانان به حوزه جوانان نیز به اختصار اشاره شده است در این اینفوگرافی مجموعه عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان در 13 محور خلاصه شده است که بر این اساس طی دو سال گذشته اقدامات زیر را در حوزه جوانان انجام داده است:

- ابلاغ شاخص‌های ساماندهی امور جوانان مطابق ماده 41 قانون برنامه پنجم توسعه

- تدوین طرح تشکیل و راه اندازی مراکز پیشگیری و کنترل خشم

- تدوین طرح ملی سامانه ازدواج و پرتال الکترونیکی خانواده با نشاط

- تدوین سند ملی مشاوره پیش از ازدواج

- برگزاری دوره‌های توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد جوانان در 15 استان

- اصلاح و بازنگری شیوه نامه تأسیس سازمان‌های مردم نهاد جوانان

- تشکیل 31 خانه جوان در استان‌های کشور

- افزایش 150 درصدی سمن‌های جوانان

- تشکیل کمیسیون اختصاصی فضای مجازی و جوانان

- اجرای طرح ملی اتاق فکر جوانان

- برگزاری جشنواره بازی‌های الکترونیک ویژه جوانان

سرخط اقداماتی که در بالا به آنها اشاره شده است شاید اقدامات مؤثری باشد که بتواند بخشی از مشکلات جوانان در حوزه‌هایی مانند ازدواج و اوقات فراغت را پاسخگو باد امام همچنان جای خالی اقدامات اساسی در حوزه جوانان در این گزارش نیز به چشم می‌خورد در شرایطی که وزیر ورزش و جوانان از مشکل هویت جوانان صحبت می‌کند و بیکاری و عدم اشتغال را یکی از مشکلات بزرگ حوزه جوانان می‌داند اما شاهد هستیم که در این زمینه‌ها در دو سال گذشته اقدام خاصی صورت نگرفته است.

در حالی در این گزارش ابلاغ شاخص‌های ساماندهی امور جوانان به عنوان یکی از سرخط‌های عملکرد وزارت جوانان اعلام شده است که هنوز خروجی آن از سایر دستگاه‌ها گزارش نشده است و معلوم نیست قرار است این شاخص‌ها چه نتایجی را در برداشته باشد.

اجرای طرح ملی اتاق فکر جوانان و تدوین طرح ملی سامانه ازدواج و پرتال الکترونیکی خانواده با نشاط از جمله مواردی است که شاید بتواند در دراز مدت به نتیجه‌های خوبی برسد اما هنوز این طرح‌ها خروجی قابل قبولی برای حل مشکلات جوانان نداشته است.

معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دو سال اخیر شاهد بی ثباتی در مدیریت این معاونت بود که هر معاونی مطابق با سیاست‌های خود برنامه‌هایی را پیشنهاد داد و با آمدن معاون دیگر تمام آنها نقش بر آب شد، تشکیل مجلس جوانان و کارت جهیزیه از جمله وعده‌هایی بود که معاون سابق وزیر ورزش و جوانان از آنها خبر داده بود اما هم اکنون با تغییر معاون صحبت‌های جدیدی شنیده می‌شود و دیگر از آن طرح‌ها خبری نیست و حتی گفته می‌شود طرح‌هایی مانند کارت جهیزیه امکان عملی شدن نداشته است!

جوانان یکی از سرفصل‌های اصلی وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور دولت یازدهم بود اما هم اکنون با گذشت نیمی از سال هنوز مشکل اشتغال، ازدواج، مسکن، اوقات فراغت و ... جوانان همچنان به قوت خود باقی است.

معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش وجوانان که باید بررسی دقیقی از وضعیت موجود داشته باشد و برای حل مشکلات جوانان برنامه ریزی دقیق و آینده نگرانه‌ای انجام دهد هنوز در زمینه انتخاب مدیران کل این حوزه نیز موفق عمل نکرده است.

یکی دیگر از وعده‌هایی که مانور خبری زیادی بر روی آن داده شد و انتقادات اعضای فراکسیون جوانان مجلس را به دنبال داشت طرح تفکیک ورزش از جوانان بود که به گفته اعضای فراکسیون جوانان گویی تمام مسئولان حوزه جوانان دست بر روی دست گذاشته اند و کارهایشان را متوقف کرده‌اند تا نتیجه آن مشخص شود و بر اساس آخرین اخبار از نتایج به دست آمده از این طرح، وزیر ورزش و جوانان روز گذشته اعلام کرد که این طرح کاملا منتفی نشده است اما شواهد نشان می‌دهد که نباید زیاد به این طرح دل بست و همچنان جوانان در سایه باقی خواهند ماند.

تشکیل شورای عالی جوانان نیز با گذشت چندین ماه از وعده داده شده که قرار بود هر سه ماه یک‌بار برگزار شود اما هنوز دومین جلسه آن با اما و اگرهایی مواجه شده است و هنوز خبری از تشکیل این شورا نیست، وزیر ورزش و جوانان در مورد زمان برگزاری جلسه دوم شورای عالی جوانان گفت: هنوز خوراک لازم برای برگزاری این جلسه تأمین نشده است.

برگزاری جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان نیز که باید در سطح معاونان دستگاه‌های مسئول در حوزه جوانان برگزار شود در سطح مدیران برگزار می‌شود و خروجی مشخصی تا کنون برای حوزه جوانان نداشته است.

جلسه با جوانان نخبه در دولت یازدهم تعطیل شد و مانند بسیاری از سیاست‌هایی که با تغییر دولت تغییر می‌کند این سیاست و برنامه نیز عملیاتی نشد.

وزیر ورزش و جوانان درخصوص اقداماتی که شخص وی در طی 2 سال اخیر در حوزه جوانان انجام داده است، گفت: بنده به دنبال تفکیک ورزش از جوانان بودم تا جوانان از سایه خارج شوند و به روشنایی برسند که فعلاً این موضوع عملیاتی نشده است.

گودرزی ادامه داد: موضوع دوم افزایش سهم جوانان در بودجه وزارت ورزش و جوانان است تا سهم جوانان از بودجه هم تفکیک شود و هم افزایش پیدا کند و اگر حوزه جوانان به عنوان یک سازمان مستقل از وزارت ورزش و جوانان مستقل شود، اعتبارات خاص خود را خواهد داشت.

وی افزود: حوزه جوانان در زمان سازمان ملی جوانان 40 میلیارد اعتبار داشته است که حدود 33 میلیارد صرف حقوق و دستمزد و 7 میلیارد سهم جوانان بوده است، زمانی که در مجلس این موضوع را مطرح کردیم نمایندگان از این موضوع متعجب شدند و می‌گفتند 7 میلیارد پول ساخت 10 کیلومتر راه روستایی است.

از سوی دیگر وقتی صحبت از حل مشکلات اساسی جوانان مانند اشتغال و مسکن به میان می‌آید وزیر ورزش و جوانان می‌گوید باید این وظایف از دوش وزارت ورزش و جوانان برداشته شود و وظایف هر کدام از دستگاه ها احصا شود.

مشکلاتی مانند بیکاری، افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج، دغدغه مسکن، هویت ، اوقات فراغت، مشارکت اجتماعی و انواع آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد تا شاید روزی بالاخره متولی این حوزه مشخص شود و جوانان بدانند حل مشکلات خود را باید از چه نهادی خواستار شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما