وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 17 مرداد 1394 ساعت 08:25   |   کد مطلب: 15671
افزایش قیمت شیر در حالی اتفاق می‌افتد که به گفته صاحبان صنایع، بازار کشش این افزایش قیمت را نداشته و حتی قبل از اعمال گرانی نیز بخشی از شیر تولیدشده توسط کارخانه‌ها مصرف نمی‌شد.

به گزارش نافع به نقل از راه دانا، بالاخره بعد از مدت‌ها تلاش دامداران، قرار بر این شد که مصوبه قیمت 1440 تومانی شیر خام که در تیر ماه سال ابلاغ شده بود، اجرایی شود.



این افزایش قیمت بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و در راستای حمایت از دامداران توسط شورای هدفمندی یارانه‌ها تصویب شده بود.



البته این مصوبه از آن زمان تاکنون از سوی صنایع لبنی اجرا نشد. صاحبان صنایع لبنی با بیان اینکه آنها با پرداخت همین مبلغ شیر هم درحال ضرر دادن هستند و مردم به دلایل مختلف حدود 30 درصد از محصولات لبنی تولید شده در کارخانجات را نمی‌خرند، از اجرای این مصوبه سر باز زده و در نهایت ضرر و زیان این ماجرا به دوش دامدارانی می‌افتاد که تنها مشتریانشان، صاحبان صنایع بودند که شیر آنها را با مبلغ مورد پسند خودشان می‌خریدند و آنها نیز چاره‌ای جز فروختن شیر تولیدی خود به مبلغی پایین‌تر از هزینه تولید شیر نداشتند.



ولی اکنون با واگذاری این موضوع به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کارخانه‌‌ها را موظف به اجرای این مصوبه کرده و در مقابل نیز قرار بر این است که با توجه به مناسب نبودن وضعیت مالی دولت یارانه‌ای پرداخت نشده و در عوض قرار بر این است که قیمت شیر و متعلقان آن افزایش یابد.



البته شرایط برای افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی هم مناسب نیست. به گزارش اقتصاد نیوز، اعضای انجمن‌های صنایع لبنی بارها اعلام کرده‌اند که وضعیت مصرف شیر و متعلقاتش در ایران مناسب نیست و در بعضی مواقع حتی 30 درصد از شیر تولید شده توسط کارخانه‌ها مصرف نمی‌شود.



چندی پیش رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی، اظهار کرده بود که بازار کشش افزایش قیمت را ندارد و چیزی که باید موجب افزایش قیمت شود، همین عرضه و تقاضاست که اکنون وضعیت تقاضا به گونه‌ای نیست که بازار کشش افزایش قیمت در حوزه شیر و به دنبال آن لبنیات را تجربه کند.



در چنین شرایطی، و با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان پایین بودن سرانه شیر و متعلقاتش در کشور را به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم می‌دانند، به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت به نفع مصرف‌کننده نبوده و حتی مصرف شیر در کشور را از میزانی که اکنون هست پایین‌تر بیاورد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما