وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 4 مرداد 1394 ساعت 06:20   |   کد مطلب: 15401
بعد از جمع بندی نهایی در زمینه هسته ای رسیدند؛ پای برخی از سیاستمداران غربی به ایران بازشده در این میان لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم قصد سفر به ایران را دارد

به گزارش نافع، به نقل از راه دانا در دوران نخست‌وزیری فابیوس، فرانسه فراورده‌های خونی آلوده به کشورهای دیگر، از جمله ایران، می‌فروخت. در اثر این جنایت هزاران نفر به ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

 

فابیوس در 1946 در پاریس از پدر و مادری یهودی متولد شده است.او در سال 1974 به حزب سوسیالیست فرانسه پیوست. پله‌های ترقی در دنیای سیاست را به سرعت پیمود ودر دولت فرانسوا میتران به عنوان جوانترین نخست‌وزیر تاریخ فرانسه (86-1984) این سمت را به عهده گرفت.از 2000 تا 1988 رییس پارلمان فرانسه بود. در دولت لیونل ژوسپنمسئولیتوزارت اقتصاد (2002-2000) را به عهده داشت و هم اکنون نیز (از ماه می2012) در دولت ژان مارک آیروبه مقام وزارت امور خارجه رسیده است.

فابیوس و خوش خدمتی برای اسرائیل

 

فابیوس به عنوان یک اشکنازی همیشه طرفدار سیاست‌های اسرائیل بوده و قانون فابیوس-گسو یکی از ده‌ها خوش‌خدمتی او به صهیونیست‌ها می‌باشد.فابیوس به همراه گسو نماینده کمونیست پارلمان فرانسه درسال 1990 قانون خنده‌داری را در پارلمان این کشور به تصویب رساند که براساس آن اگر کسی درباره وجود اتاق‌های گاز و آمار جعلی کشتار شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم سؤالی مطرح کند از یک ماه تا یکسال به زندان محکوم شده و باید جریمه نقدی پرداخت کند و همچنین کار خود را نیز از دست می‌دهد.

 

پرونده فرآورده‌های خون‌های آلوده فرانسوی

 

فابیوس دو رسوایی تاریخی را در دوران نخست‌وزیری‌ در کارنامه‌‌اش به ثبت رسانده است، یکی از این رسوایی‌ها در جولای ۱۹۸۵ اتفاق افتاد که طی آن کشتی جنگجویان رنگین‌کمان، متعلق به سازمان غیردولتی صلح سبز که علیه آزمایشات اتمی دولت فرانسه اعتراض می‌کرد، توسط سرویس‌های اطلاعاتی فرانسه با برنامه‌‌ریزی و به‌عمد منفجر شد و در جریان آن یک عکاس نیز به قتل رسید. فابیوس در سمت نخست وزیری، ابتدا از دخالت دولتش در این عملیات اظهار بی‌اطلاعی کرد اما پس از انتشار گزارش تحقیقات مستقل مسئولیت این انفجار را پذیرفت و وزیر دفاع کابینه را مجبور به استعفاکرد.

اما رسوایی دیگر فابیوس تبعات بسیار گسترده‌تری داشت که تاکنون نیز هم برای او و هم برای قربانیان ادامه داشته است. در دوران نخست‌وزیری او فرآورده‌های خون‌های آلوده به ویروس‌های خطرناک در فرانسه توزیع شد و انستیتو مریو فرانسه فرآورده فاکتورهای انعقاد خونی آلوده به ویروس HIV و هپاتیت را به برخی از کشورها مانند آلمان غربی، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. این فاکتور در کمک به انعقاد خون بیماران مبتلا به هموفیلی مصرف می‌شود و در نتیجه سبکسری انستیتوی فرانسوی تعدادی از بیماران هموفیلی کشورهای دریافت کننده به ویروسHIVو بیماری ایدز و هپاتیت مبتلا شدند.

 

براین اساس بازخوانی از سه دهه رنج و بیماری بیماران هموفیلی کشورمان به عنوان قدیمی‌ترین پرونده حقوقی بیماران کشور، را در تسنیم پیش رو خواهیم داشت. موضوعی که حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق، انستیتو "مریو" که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اونتیس فرانسوی است در خلال سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ فاکتورهای انعقادی آلوده به "اچ آی وی" را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشورها نظیر آلمان (غربی)، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران صادر کرد.

 

در همان زمان سازمان انتقال خون ایران با شرکت فرانسوی "مریو" قرارداد واردات فرآورده‌های خونی برای مصرف پالایشگاه‌های داخلی انتقال خون منعقد کرده بود. پس از مصرف نخستین فرآورده‌های خونی این شرکت، گروهی از بیماران هموفیلی به بیماری‌های هپاتیت C و ایدز مبتلا شدند و پس از آن بود که گروهی از مبتلایان به این بیماری‌های خونی، از سازمان انتقال خون ایران شکایت کردند.

 

آلوده بودن این فاکتورها بر اساس گزارش‌ها از سوی نماینده این شرکت در ایران در نامه ای به مقامات این کشور فاش شد. همین گزارش‌ها به نقل از منابعی که نخواستند نامشان فاش شود حاکی از این بود که برخی از مقامات بهداشتی وقت ایران در پاسخ به این نامه نوشتند که آلودگی در خون‌ها وجود ندارد و مشخص نیست چرا گفته شده این خون‌ها آلوده است. سپس به دنبال مشخص شدن این موضوع که منشا آلودگی فرآورده‌های خونی در پرونده هموفیلی‌ها خارجی بوده است سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۷ نسبت به شرکت فرانسوی شکایت کرد اما از آن زمان تاکنون شکایت از این شرکت به نتیجه نرسیده است.

 

سوغات جدید فابیوس برای ایران چیست؟

 

حالا بعد از آنکه ایران و ۵+۱ بعد از سالها مذاکره به یک جمع بندی نهایی در زمینه هسته ای رسیدند؛ پای برخی از سیاستمداران غربی به ایران بازشده در این میان لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه هم قصد سفر به ایران را دارد.

در همین حال کاربران شبکه‌های اجتماعی با راه‌انداختن کمپین «اعتراض به ورود فابیوس» و انتشار متن‌ها و عکس‌ نوشته‌ها به استقبال وزیر امور خارجه فرانسه رفتند.

 

«#ورود_آدمکش_ممنوع»،‌ «فابیوس ملعون...»، «لعنت به عامل ویروس ایدز در ایران»، «#فابیوس #ایدز #ایران» و «متهم پرونده خون‌های آلوده در راه تهران» از جمله عناوینی است که این‌ روزها کاربران شبکه‌های اجتماعی از طریق آن برای لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه در فضای مجازی فرش قرمز پهن کرده‌اند.

 

فابیوس برای رونق اقتصاد ایران به تهران نمی‌آید

 

در همین راستا محمد اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر هفته آینده فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، اظهار داشت: این فرصت‌طلب‌ها از هر فرصتی برای بهره‌مندی شخصی و منافع ملی خود استفاده می‌کنند اما دولتمردان ما انگار نسبت به این مسائل بیگانه هستند.

کوثری ادامه داد: دولتمردان ما نه تنها نسبت به این مسائل حساسیت نشان نمی‌دهند بلکه فرش قرمز هم برای آنها پهن می‌کنند در حالیکه باید بدانند مردم به موقع جواب این بی‌توجهی دولتمردان به ارزش‌های ملی و اسلامی را خواهند داد.

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به جنایات و مواضع خصمانه فرانسه علیه کشورمان تأکید کرد: فرانسوی‌ها هیچگاه برای سرمایه‌گذاری و رونق دادن به اقتصاد ایران به کشورمان سفر نمی‌کنند؛ آنها صرفاً در جهت منافع خود حرکت می‌کنند و دلشان هم برای ما نسوخته است.

وی بر همین اساس تصریح کرد: بهتر است که مسئولان سیاسی، اقتصادی و صنعتی ما اینقدر بی‌تدبیری نکنند و عجولانه از این مقامات غربی دعوت به عمل نیاورند و خیال کنند که آنها می‌خواهند سرمایه‌گذاری انجام دهند.

کوثری با اشاره به حضور فرانسه در مجموعه کشورهای 1+5 یادآور شد: آنها اگر موردی را قبول نداشتند ایران را تحت فشار قرار می‌دادند و حالا نیز از ایران انتظار دارند که اولین کشوری باشند که در بازار ایران حضور پیدا می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سوابق و نوع موضعی‌گیری‌های فرانسه درباره ایران مشخص است افزود: نباید به راحتی آنها را پذیرفت، زمانی که آنها باید به ما قطعات خودرو می‌دادند این اقدام را نکردند و ما باید به آنها تفهیم کنیم که انصاف را رعایت نکرده‌اند و در حال حاضر نیز نباید سریع وارد معامله اقتصادی با آنها شویم.

 

هدف سفر فابیوس به تهران تضمین سهم فرانسه در بازار ایران است

 

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به سفر لوران فابیوس به تهران در هفته آینده اظهار داشت: هفته‌ای که آقای فابیوس می‌خواهد به تهران سفر کند هفته حمایت از بیماران هموفیلی است و این مسئله یادآور از دست رفتن جمعی از هموطنانمان به دلیل ورود خون‌های آلوده به کشور بود که عامل اصلی آن نیز فابیوس بود.

 

ذوالنور ادامه داد: فرانسه در دوران جنگ تحمیلی بیشترین خدمت را به دشمن بعثی ما رژیم صدام داشت که میراژهای 300 و 400 مجهز به اشعه لیزر از جمله آنها بود، از سوی دیگر فرانسه در کمک به صدام برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی نقش جدی داشت.

 

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور شخصیت‌های پخته‌ای همچون ژان شیراک در فرانسه که شخصیت مستقل این کشور را حفظ کرده و کمتر تابع آمریکا بودند افزود: آنها با مردم ما و جمهوری اسلامی صاف نیستند و منافع کشورمان نیز برای فرانسوی‌ها هیچ ارزشی ندارد و هرگاه که بتوانند به منافع ما آسیب می‌زنند و همواره به دنبال سود و پول خود بوده‌آند.

 

نباید بازار ایران را به تحریم‌کنندگان ملت هدیه کنیم

ناصر آراسته دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن انتقاد از برنامه سفر فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به ایران، اظهار داشت: نباید فردی که بیشترین کارشکنی‌ها را در مذاکرات هسته‌ای داشت بعنوان اولین وزیر 1+5 به ایران بیاید.

وی افزود: نباید مسئولان بازار ایران را به کسانی که ملت ایران را تحریم کردند و علیه کشورمان اقدام کرده‌اند، جایزه بدهند. فابیوس نه برای همکاری اقتصادی بلکه برای بهره‌کشی از اقتصاد ما می‌خواهد به ایران بیاید.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور با اشاره به سابقه بد فرانسه در شراکت اقتصادی با ایران گفت: فابیوس هیچگاه برای سرمایه‌گذاری و رونق دادن به اقتصاد ایران به کشورمان سفر نمی‌کند، که اگر اینگونه بود در تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران همکاری نمی‌کرد.

آراسته در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است همکاری اقتصادی بین ایران و فرانسه شکل بگیرد باید با در نظر گرفتن منافع ملی باشد. در وضعیت کنونی اقتصاد جهان، قدرت چانه‌زنی برای همکاری‌های اقتصادی در دست ایران است و مسئولان باید از این وضعیت کمال استفاده را ببرند.

 

همچنین لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در واکنش به برنامه فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه برای سفر به ایران اظهار داشت: هنوز مشخص نشده است که کشورهای 1+5 خصوصا فرانسه بعد از مذاکرات هسته‌ای می‌خواهند چه موضعی نسبت به جمهوری اسلامی داشته باشند. از اینکه می‌خواهند مانند گذشته به مواضع خصمانه خود ادامه دهد و نقش حافظ منافع رژیم صهیونیستی بودن را دنبال کنند یا نه.

وی نفس همکاری اقتصادی با کشورها را اقدامی خوب عنوان کرد و گفت: البته باید توجه داشته باشیم وقتی هنوز مواضع کشورها نسبت به کشورمان مشخص نشده، فرش قرمز برای آنها پهن کردن منطقی و اصولی نخواهد بود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی تصریح کرد: ما در روابط اقتصادی باید طبق منافع ملی، سیاسی و اقتصادی کشورمان عمل کنیم، خصوصا در رابطه با فرانسه، چراکه این کشور چشم طمع به بازار ایران دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اتخاذ رویکرد درست در مناسبات اقتصادی، گفت: اگر در روابط اقتصادی دقت لازم صورت نگیرد، نه تنها مذاکراتی که صورت گرفته مشکلات زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی بوجود نمی‌آورد، بلکه مقدار دستاوردی را هم که به برکت رویکرد اقتصاد مقاومتی بدست آوردیم هم از بین می‌رود.

فروزنده با انتقاد از سیاست واردات بی‌رویه دولت، گفت: اگر دروازه‌های کشور را به روی واردات کالاهای اروپایی باز کنیم، هم کالاهای بی‌کیفیت به کشور وارد خواهد شد و هم به تولید و تکنولوژی ما ضربه خواهد زد. از نقدهای جدی که به دولت در حوزه اقتصادی وارد است، این است که دولت هزینه زیادی را صرف واردات می‌کند که همین باعث عدم کارایی 40 درصد از واحدهای تولیدی داخل کشور شده است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بطور روشن بیان کند که اگر جمع‌بندی مذاکرات تصویب شود چه برنامه‌ اقتصادی خواهد داشت و اگر تصویب نشود چه رویکردی در حوزه اقتصاد دنبال خواهد کرد. اگر زمینه ورود شرکت‌های اروپایی به ایران فراهم شود اما در کنار آن مدیریت درست و صحیح صورت نگیرد، وابستگی اقتصادی ما نه تنها کم نخواهد شد بلکه آسیب‌پذیری اقتصاد ما بیشتر هم خواهد شد.

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن انتقاد از مواضع فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، گفت: نباید از کارشکنی‌ های فرانسه در مذاکرات به راحتی عبور کنیم. باید مسائل سیاسی ما با مسائل اقتصادی و فرهنگی‌مان بصورت یک کل دیده شود. نباید اینگونه باشد که برای روابط اقتصادی به موضع‌گیری‌های کشورها دقت نکنیم.

فروزنده در پایان خاطرنشان کرد: نباید اینگونه شود متحدانی که در زمان تحریم با ما همکاری داشته‌اند و مانند اعضای 1+5 با ما رفتار خصمانه‌ نداشته‌اند، کنار بگذاریم. کشورهایی ازجمله فرانسه و آلمان به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و بدنبال وابسته کردن ما هستند تا ضربه نهایی را وارد کنند.

وی با اشاره به تعامل اقتصادی ایران با فرانسه پیش از تحریم‌ها یادآور شد: ما قبل از تحریم حدود30 الی 40 میلیارد دلار به صورت سالانه با فرانسه تبادل اقتصادی داشتیم که پس از تحریم این رقم به 3 میلیارد دلار رسید و 90 درصد از روابط اقتصادی ایران و فرانسه دچار اخلال شد. از این رو فابیوس به شدت تحت تاثیر اقتصاددانان و شرکت‌ها، کمپانی‌ها و کارتل‌های اقتصادی فرانسه است.

 

ذوالنور هم با بیان اینکه هدف فابیوس به تهران تسهیل و بهبود روابط ایران و فرانسه نیست تاکید کرد: آنها می‌خواهند سهم و نفع خود را در بازار آینده ایران تضمین کنند. بنابراین در اصل این سفر تردید وجود دارد چراکه خود فابیوس نیز اعلام کرده که در سفرش به تهران موضوع عادی‌سازی روابط ایران و اسرائیل را دنبال خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال با بیان اینکه من اعتقادی به لغو سفر فابیوس به تهران ندارم توضیح داد: دولتمردان باید توجه کنند که یک دشمن می‌خواهد وارد کشور شود و از این رو مصالح، عزت و اقتدار ملی کشورمان باید حفظ شود و از آمدن مقامات غربی ذوق‌زده نشویم تا غربی‌ها نیز احساس کرنش و ذوق‌زدگی در ما پیدا نکنند.

 

سفر «فابیوس» به تهران در شأن جمهوری اسلامی نیست

حمیدرضا ترقی مسئول امور بین‌الملل حزب مؤتلفه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در هفته آینده به تهران اظهار داشت: مشخص نیست که فابیوس با چه رویی می‌خواهد به ایران بیاید چرا که موضع‌گیری‌های بد و زشت او در طول مذاکرات در طی این دو سال و موضوع مربوط به انتقال خون‌های آلوده به ایدز به ایران، جای انتقاد دارد.

 

ترقی تأکید کرد: موضع‌گیری‌های صریح فابیوس علیه ایران در طول مدت 2 سال باعث می‌شود که آمدن وی به تهران قابل توجیه نباشد.

 

مسئول امور بین‌الملل حزب مؤتلفه یادآور شد: هیأت‌های تجاری فرانسوی که پیش از این به ایران آمدند هیچ نتیجه‌ای از آمدنشان حاصل نشد و سیاست‌های آنها متأثر از سیاست‌های آمریکا بود لذا سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران مناسب و در شأن جمهوری اسلامی نیست.

 

وی با اشاره به لزوم تجدیدنظر وزارت امور خارجه در سفر فابیوس به تهران تأکید کرد: با توجه به مواضع وی در طول مذاکرات به عنوان سرسخت‌ترین مخالف ایران، آمدن این مقام فرانسوی به تهران قابل توجیه نیست و وزارت امور خارجه به جای موافقت با سفر او باید مخالفت خود را اعلام کند.

 

نتیجه سهل‌انگاری دولت فرانسه در دوران نخست‌وزیری «لوران فابیوس»، ابتلای اولین فرد به بیماری ایدز در ایران است. پرونده رسوایی خون‌های آلوده هم‌چنان بدون پرداخت غرامت از سوی فرانسوی‌ها باز است.

 

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و تعامل است و همان‌گونه که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند این تعامل باید متکی بر عزت، حکمت و مصلحت باشد. لذا توافق‌ها، تعامل‌ها و تفاهم‌ها فقط وقتی عزتمندانه و حکیمانه هستند، می‌توانند پایدار باشند و علائم درستی را به طرف‌های سیاسی ما مخابره کنند.

 

کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران رفتار نامناسب داشته‌اند به لحاظ عددی کم تعدادند، اما گاهی برخی اغماض‌های ما آنان را جری می‌کند. حال که برخی بوی کباب به مشامشان رسیده، فوج فوج وارد ایران می‌شوند. حکمت و مصلحت آن است که روابط آینده را بر اساس سیاست‌های جبرانی و رویکردهای اجرایی و عینی آنان تنظیم کنیم تا مانع ائتلاف کم‌هزینه آنان بر ضد خودمان در آینده شویم. عیبی ندارد وزیران برخی کشورها چند سال بعد وارد تهران شوند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما