وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 10 خرداد 1394 ساعت 11:15   |   کد مطلب: 14625
دبه کردن دولت در واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی/ آیا وزارت ورزش اهلیت دارد؟
هنگامی که سازمان خصوصی سازی تدبیر 2 ماه تنفس را اندیشید و با یک تصمیم مدبرانه اختیار دو تیم را در این مدت به وزارت ورزش داد شاید نمی دانست که این دو ماه میتواند سرانجام یک فصل را برای سرخابی ها رقم بزند.در این 2 ماه که مرحله پیش فصل، نقل و انتقالات و آماده سازی است تیم ها باید با پشتوانه مالی قوی و داشتن سرمربی،تیم را آماده و روانه مسابقات کنند.

به گزارش نافع، به نقل از راه دانا، یکی ازاتفاقات فوتبالی که این روزها همه پیگیر نتیجه آن بودند و در تیتر یک رسانه های ورزشی  قرار داشت موضوع واگذاری سرخابی های پایتخت به بخش خصوصی بود که در نهایت با یک نتیجه عجیب و به تبع آن تصمیمات عجیب تر،باعث شد تا بار دیگر کلیدی از کلیدهای دولت تدبیر و امید در قفل مشکلات شکسته شود.

ابتدا قرار بود نتیجه مزایده مرحله چهارم دو تیم استقلال و پرسپولیس روز دوشنبه چهارم خرداد اعلام گردد،سپس با بهانه نرسیدن نظر نهایی اعضای هیأت واگذاری به این سازمان در خصوص اهلیت خریداران سرخابی اعلام نتیجه را به روز سه شنبه موکول کردند اما در این روز هم به دلیل برگزاری بازی حساس پرسپولیس و الهلال در لیگ قهرمانان آسیا و از بیم اینکه با اعلام نتیجه مزایده مبادا به پرسپولیس شوک وارد شود و این تیم نتواند مثل همیشه خوب بازی کند و بازی های درخشانش را ارائه دهد،اعلام نتیجه را به روز چهارشنبه ششم خرداد ساعت 15 موکول کردند.

روز موعود فرا رسید و پرسپولیس هم که در شب گذشته با شکست برابر الهلال از گردونه مسابقات کنار رفته بود همانند همتای تهرانی خود منتظر بود تا حداقل واگذاری به بخش خصوصی مرهمی باشد بر دردهای بی شمار این فصل و پایان ناکامی ها، در حالی که همگان منتظر بودند تا مالکان دو تیم سرخابی را بشناسند حوالی ظهر خبری عجیب رسانه ها را پر کرد.از این نظر عجیب که به گفته مسئولین خصوصی سازی دور چهارم مزایده به احتمال زیاد برنده دارد.

 

یک خبر غافلگیر کننده

 

"مزایده چهارم سرخابی ها برنده نداشت 2 ماه تنفس برای واگذاری سرخابی ها"؛این خبری بود که ظهر روز چهارشنبه ،پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی در جمع خبرنگاران اعلام کرد.خبری که باعث شد تا علامت سوال های زیادی برای اهالی ورزش ایجاد شود.

اما کار به همین جا ختم نشد و پورحسینی از یک تصمیم عجیب هم خبر داد:"به جهت آنکه این دو تیم آسیب نبینند و سازمان خصوصی سازی متهم به بلاتکلیف گذاشتن این تیم ها نشود،استقلال و پرسپولیس را در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرارمی دهیم و این باشگاه‌ها می توانند نقل و انتقالات را با همین شکل در این فصل انجام دهند."

به هر حال باید گفت از اینکه این سازمان و مسئولینش تا این حد نگران این دو تیم پرطرفدار هستند و تصمیمات بعضا سخت و مدبرانه ای را اتخاذ میکنند نهایت تشکر را داریم اما به نظر میرسد این دو ماه تنفس و استراحت بیشتر برای خود سازمان خصوصی سازی در نظرگرفته شده تا خستگی این یکسال و 4 دوره برگزاری مزایده از تنشان به در شود تا دوباره با برگزاری دور جدیدی از مزایده ها به میادین بازگردند و اهالی ورزش دوباره سرگرم شوند.

 

 فرهنگ دبه کردن

 

این روزها هر توافق و قراردادی که در جایی در حال به ثمر نشستن است با بهانه تراشی و به قول معروف "دبه کردن" یکی از طرفین،از هدف اصلی خود دور شده و کم کم رو به عدم توافق می رود.   در همین راستا واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی هم در این چهار مرحله مزایده ای که برگزار شده به جای پیشرفت و نزدیک شدن به خصوصی سازی بیشتر از آن دور شده است.

شرکت استیل آذین ایرانیان که در مرحله سوم دارای مشکلات اساسی بود در مرحله چهارم با رفع نواقص خود در مزایده شرکت کرد اما به گفته مسئولین سازمان خصوصی سازی باز هم  دچار مشکلات دیگری بود و به همین دلیل اهلیت این شرکت مورد تأیید قرار نگرفت؛همین امر باعث شد تاحسین هدایتی مالک شرکت استیل آذین به زبان بیاید و اعلام کند که "در کوه و کمر به دنبال اهلی شدن است و دیگر دور و بر ورزش پیدایش نمیشود"؛در همین راستا برای ایشان آرزوی موفقیت میکنیم.

شرکت بهنام پیشرو کیش هم که از طرف سازمان خصوصی سازی در مرحله واگذاری پاکت مشکل خاصی نداشت و فقط از لحاظ توان مالی در سایه شرکت استیل آذین قرار داشت در هر دو مرحله سوم و چهارم به دلایل نامشخص اهلیتش تأیید نشد؛ناگفته نماند که این شرکت زمانی گزینه مورد حمایت وزارت ورزش هم بود.

اما عجیب ترین خودزنی را دولت انجام داد.دو شرکت خودرو سازی وابسته به سایپا و ایران خودرو که با زور وارد مزایده شد و در آخر با عدم تأیید اهلیت از رقابت کنار رفت.شرکت نیوان ابتکار و سمند که با اهرم فشار وزیر صنعت وارد مزایده شده بودند و به دلیل مشکلات عدیده و وضع اقتصادی نابسامان از سوی سازمان خصوصی سازی از رقابت کنار گذاشته شدند و مشخص نشد که دلیل وارد شدن این دو شرکت در مزایده چه بود..!

 

 آیا وزارت ورزش اهلیت دارد؟!    

 

همانطور که رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد اختیار سرخابی ها تا مرحله بعدی برگزاری مزایده و به مدت 2 ماه بار دیگر به وزارت ورزش سپرده شد.اما سوال اینجاست که مگر این دو تیم تحت اختیار این وزارت در سال های اخیر چه موفقیتی کسب کرده اند جز اینکه همیشه با کادر مدیریتی سیاسی یا غیر فوتبالی رو به رو بوده و همیشه از تصمیمات نادرست این وزارت ضربه خورده اند؛جز اینکه هواداران پرشمار دو تیم رویای یک سال آرام و موفق را در ذهن خود می پرورانند.

نمونه بارز ناکامی های دو تیم پایتخت درهمین لیگ چهاردم مشهود بود.استقلال که ابتدای فصل امید به قهرمانی داشت در نهایت موفق به کسب سهمیه آسیا نشد و در جام حذفی هم ناکام بود.پرسپولیس هم که در ابتدای لیگ،به لطف انتصابات سیاسی وزارت ورزش روزگار خوشی نداشت کار خود را در رتبه نهم لیگ تمام کرد؛در جام حذفی ناکام بود و فقط در آسیا توانست به لطف هواداران پرشور خود تا مرحله حذفی پیشروی کند و در نهایت توسط الهلال عربستان حذف شد.

 

 2 ماه سرنوشت ساز

 

هنگامی که سازمان خصوصی سازی تدبیر 2 ماه تنفس را اندیشید و با یک تصمیم مدبرانه اختیار دو تیم را در این مدت به وزارت ورزش داد شاید نمی دانست که این دو ماه میتواند سرانجام یک فصل را برای سرخابی ها رقم بزند.در این 2 ماه که مرحله پیش فصل، نقل و انتقالات و آماده سازی است تیم ها باید با پشتوانه مالی قوی و داشتن سرمربی،تیم را آماده و روانه مسابقات کنند.

اما با بررسی شرایط دو تیم استقلال و پرسپولیس،چیزی غیر از این روند به چشم می خورد؛از یک سو این دو تیم هیچ اسپانسر و منبع مالی برای جذب بازیکن ندارند و از سویی استقلال هنوز سرمربی خود را نشناخته است.

 

 بسته پیشنهادی

 

با همه این تفاسیر آنطور که از شواهد و قرائن پیداست دولت هیچگونه تمایلی برای خصوصی کردن این دو باشگاه ندارد و حاضر نیست از این دو باشگاه و منافع آن به این راحتی دست بکشد و فقط به برگزاری مزایده های نمادین رضایت می دهد.

اما باشگاه هایی هستند که به صورت نیمه خصوصی و به صورت اسپانسرینگ اداره میشوند و همیشه روندی صعودی و موفق را طی کرده اند.به عنوان مثال باشگاه هایی نظیر سپاهان،ذوب آهن،فولاد که در طی سال های اخیر روند رو به رشدی را داشته اند.

در این شرایط و در حالی که دولت حاضر به واگذاری به بخش خصوصی نیست می شود این دو تیم را به  صورت اجاره ای در اختیار شرکت های نیمه خصوصی قرار داد تا این دو باشگاه هم از تغییرهای مدیریتی  و فنی زیاد و هم از دخالت های سیاسی در امان باشند؛لازم بذکر است که دولت با اجاره دادن دو باشگاه هم می تواند از سودهای مالی دو باشگاه هم بهره مند گردد.

حال باید دید وزارت ورزش می تواند در این دو ماه تدبیری بیندیشد و امید را در دل هواداران دو تیم پایتخت نشین زنده کند یا طبق معمول اهلیتش زیرسوال میرود؟!

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما