وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : يكشنبه 10 خرداد 1394 ساعت 11:08   |   کد مطلب: 14623
قرآن
در دنیایی که دست‌هایی دراز شده است تا فکر، ذهن و حتی جسم ما را سوار بر موج‌های نامرئی فقر فرهنگی و فحشاء کند، عبور کردن از مهجوریت قرآن و انس به آن تلنگری مواج گونه را می طلبد.

به گزارش نافع، در زندگی قسم به قرآن می‌خوریم و پیش داوری هایمان را اثبات می کنیم، شب قدر قرآن سر می‌گیریم و سوگوارانه «بك یا الله» می ‌گوییم، گاهی آیات مهم را نیز با خط خوش بالای معابر و مکان ها می زنیم، مسافر را از زیر آن رد می‌كنیم و از شادی ها و عزاهای عزیزانمان بر سر سفره عقد گرفته تا مراسم خاکسپاری، این قرآن است که حرف اول را می زند اما به نوعی مهجور است، مهجور، نه به این معنا که در خانه ها قرآن نباشد، قرآن در خانه‌ هر مسلمانی نه یکی، بلکه حتّی گاهی چند مدل و با چند خط و ترجمه متفاوت وجود دارد اما متأسفانه آنگونه که باید به این کتاب آسمانی پرداخته نمی شود، در حقیقت  با قرآن نفس نمی کشیم و آن را مد سال نمی کنیم، مگر نه این است که قرآن کریم امانتی است که از مهربان ترین پدرعالم، پیامبر اکرم(ص) در نزد عالمیان به امانت گذاشته شده، چرا باید سهمش در گوشه طاقچه خانه ها خاک خوردن باشد؟ به راستی چرا بی سوادی قرآنی در جامعه موج می زند؟ آیا آن را کلید اصلی زندگی قرار داده یا به درّه فراموشی و مهجوریّت هدایتش کرده ایم!؟

 

قرآن باید در دلها نگاشته شود نه بر سنگ‌ و کاغذ  

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در گفتگو با خبرنگار ما با تأکید بر وجود قوانین خوب زیستن در قرآن کریم گفت: آنچه مسلم است تمامی قوانین عالم آفرینش برای خوب زیستن در قرآن کریم آمده و دستورالعمل هایی در آن بیان شده است.

حجت الاسلام علی دشتکی افزود: قرآن کریم، کلام آفریننده انسانهاست ، با دیگر سخن ها تفاوت اساسی دارد و دارای آثار ویژه ای است که در هیچ کلام دیگری یافت نمی شود .

وی گرفتاری جهان بشریت را به دلیل دوری از قرآن عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه قرآنی که باید در دل ما نگاشته و نوشته شود امروزه بر سنگ‌ها و کاغذ نوشته می‌شود.

دشتکی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی و قانون مسلمانان و بشریت است، اظهار داشت: مهجوریت قرآن همین بس که کتاب خدا تنها وسیله تفال، استخاره و تشریفات شده است و قرآن را تنها بر سر سفره عید، سفره عقد و در سفر به همراه داریم و از قرآنی که باید راه‌گشای ما در زندگی باشد، به‌درستی استفاده نشده است.

 

الفبای سبک زندگی اسلامی گم شده است

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه همه ما به نوعی اسیر حاشیه قرآن و از بطن آن غافل شده ایم، یادآور شد: مهجوریت قرآن در این است که هنوز قرآن وارد زندگی ما نشده و به جای اینکه از قرآن نور بگیریم از آن پول می‌گیریم.

حجت الاسلام دشتکی به فهم و درک محتوای قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن ارج بسیار بالایی دارد اما تدبر در آن موضوع دیگری است، تلاوت بدون تدبر اثربخشی چندانی ندارد و تدبر در مفاهیم قرآن یکی از ضرورت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

وی با اشاره به آمارهای اعلام شده در خصوص قرآن افزود: براساس اعلام آمارها، تنها ده درصد مردم ما می‌توانند راحت قرآن بخوانند که این مسأله جای تأمل دارد و همه ما باید برای قرائت، فهم، تدبر و عمل به قرآن، به‌درستی وارد شویم.

این مقام مسئول در ادامه با ابراز تأسف از اینکه خانواده ها الفبای سبک زندگی اسلامی را گم کرده اند، تصریح کرد: سبک زندگی دینی و قرآنی که رهبر معظم انقلاب همواره مطرح کرده اند و آن را محصول قرآن و عترت می دانند یعنی اینکه به تربیت قرآنی و دینی فرزندان خود اهمیت دهیم.

حجت الاسلام علی دشتکی با بیان این که بسترهای ایجاد و ترویج سبک زندگی اسلامی از مساجد شکل می‌گیرد، اظهار داشت: تبیین روش زندگی بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) در سبک زندگی اسلامی ضروری است و مساجد نقش بسزایی در ترویج سبک زندگی اسلامی دارند.

 

وجود 70 درصد بی سواد و کم سواد قرآنی در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در ادامه به وجود 70 درصد بی سواد و کم سواد قرآنی در جامعه اشاره کرد و گفت: دولت باید از آموزش قرآن حمایت کند زیرا که این یک بحث اساسی و فرهنگی است.

حجت الاسلام علی دشتکی افزود: قرآن و اهل بیت راهکاری جامع و عمومی هستند که همه توجه ها باید به سمت آنها معطوف و نگاه ها باید قرآنی و اهل بیتی باشد.

وی با بیان این‌که رفع مهجوریت قرآن در جامعه امری ضروری است، گفت: برنامه ریزی در حوزه فرهنگ باید با توجه به مفاهیم و رهنمودهای قرآن باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسات قرآنی منجر به فضاسازی در راستای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی می شود، افزود: در حال حاضر170 موسسه و خانه قرآنی شهری و روستایی در استان همدان فعالیت دارند.

دشتکی، عملیاتی کردن ارتقای سواد قرآنی، توسعه و ارتقا جامعه قرآنی، تربیت متولیان، مربیان، مفسران، حافظان و قاریان  را امری ضروری برشمرد و اضافه کرد: این تعداد هم اکنون در استان همدان حدود دو هزار نفر هستند که با توجه به جمعیت استان باید به 18 هزار نفر برسند.

وی ابراز داشت: رسیدن به آینده ایده آل جامعه قرآنی همکاری و همراهی متولیان و فعالان نهادها را می طلبد.

 

فعالیت‌های قرآنی نباید از مساجد جدا شود

مدیر بنیاد قرآن استان همدان هم در گفتگویی با تأکید بر اینکه  فعالیت‌های قرآنی نباید از مساجد جدا شود، ابراز داشت: در رأس همه فعالیت‌های قرآنیباید  یک عالم و روحانی حاضر باشد تا بتواند سبک زندگی اسلامی و دینی را برمبنای قرآن برای مردم تبیین کند

جواد صدیق افزود: پس از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان این کشور دینی، نظام و جامعه اسلامی از کم‌سوادی و بی‌سوادی در حوزه قرائت قرآن و رنج می‌برد که این اتفاق زیبنده یک جامعه اسلامی نیست.

وی با ابراز تأسف از اینکه تحصیل کرده‌ها و همچنین افراد مؤمن جامعه با فقدان سواد قرآنی روبرو هستند به گونه ای که نمی توانند یک خط قرآن را به شکل روخوانی بخوانند، اضافه کرد: این مسئله معضل بزرگی است و اصلا قابل قبول نیست که یک مؤمن و مسلمان با روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن آشنا نباشد.

صدیق، تدبر در عمق و محتوای قرآن را امری مهم بیان کرد و افزود: جامعه قرآنی ما باید به سمتی برود که مربیان روخوانی قرآن، مربی تدبر در قرآن نیز باشند.

وی ادامه داد: مربیان قرآنی باید همه علوم قرآن را در کنار هم داشته و بتوانند آیات قرآن را با معنا و مفهوم به فراگیران خویش انتقال دهند.

صدیق،  با اشاره به اينكه امروز قرآن در مهجوريت قرار دارد يادآور شد: ما نمی گوییم ورزش چیز بدی است و به فوتبال نباید اهمیت داد اما آیا صرف هزینه های میلیاردی برای این موضوع واقعا مهم است و اين در حالي است كه متأسفانه به قرآن و مسائل قرآني توجهي نمي شود.

وی كمبود بودجه را از جمله مشكلات اساسي در اين زمينه عنوان و خاطرنشان كرد: توجه خاص مسئولان كشور در زمينه تخصيص بودجه و حمايت از برنامه ها و طرح هاي قرآني بايد در اولويت برنامه ها قرار گيرد.

 

احیا فعالیت های قرآنی در مساجد راکد در دستور کار است

مدیر بنیاد قرآن استان همدان در ادامه اعزام مربی قرآن به مناطق روستایی و محروم را از جمله برنامه های این نهاد بیان کرد و گفت: متاسفانه نیروهایی که به مناطق روستایی و محروم اعزام می شوند از لحاظ مالی حمایت نمی شوند و این یکی از دغدغه ها است .

جواد صدیق به احیاء فعالیت های قرآنی در مساجد اشاره و خاطرنشان کرد  باید نهادهای قرآنی برنامه ریزی مدون و اصولی داشته باشند و در مساجد از روحانیت و امامان جماعت برای ارائه مفاهیم قرآن و تفسیر آن استفاده شود و تنها به روخوانی و روانخوانی و صوت توجه نداشته باشند بلکه فهم محتوای قرآن در اولویت باشد.

وی نهضتی همگانی  و فراگیر را در تببین این مهم را ضروری بیان کرد و یادآور شد: صدا و سیما، مساجد، جلسات قرآنی و دیگر نهادهای متولی باید نسبت به محتوابخشی قرآن جدی وارد شوند.

این مسئول به نقش والدین در این زمینه اشاره کرد و گفت: فرهنگ قرائت قرآن و فهم آن و عمق و زوایای آن باید در خانواده ها نهادینه و در حقیقت جزیی از زندگی آنان شود.

جواد صدیق ادامه داد: والدین نقش مهمی در انس هر چه بیشتر فرزندان با قرآن دارند و خود باید الگوی آنان باشند و بدون هر گونه تحکمی آن ها را با مفاهیم زیبای قزآنی آشنا کنند.

فرشته درهم فروش

دیدگاه شما