وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 11:53   |   کد مطلب: 14507
 موتور پژوهشی دانشگاه ها در خطر از کار افتادن / دولت نباید کسری بودجه را در مباحث پژوهشی پیاده کند
رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشمند برتر جهان گفت: دولت باید کسری و محدودیت بودجه را در موضوعات دیگر هزینه کند زیرا اگر موتور پژوهشی دانشگاه ها از کار بیفتد، راه انداختن مجدد آن کار دشواری است.

به گزارش نافع، پروفسور محمدعلی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار ما با ابراز تأسف از افت علمی کشور اظهار داشت: دلیل اصلی افت علمی کشور این است که تجهیزات و دستگاه های به روز برای آزمایشگاه ها و تحقیقات در دانشگاه ها وجود ندارد.
وی افزود: متأسفانه به دلیل کسری اعتبارات حمایت شایسته ای از فعالیت های تحقیقاتی انجام نمی شود.
زلفی گل ادامه داد: با توجه به تورم موجود مبالغ اعتبارات در نظر گرفته شده برای مباحث پژوهشی نیز باید افزایش پیدا کند اما متأسفانه آن درصد از درآمد ناخالص ملی که بر اساس برنامه پنجم توسعه باید به پژوهش اختصاص داده شود، لحاظ نشده است.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه تولید علم در هر کشوری بستگی به میزان مقالات آن کشور بستگی دارد، ابراز داشت: هم اکنون در زمینه ارائه مقالات وضعیت مطلوبی نداریم و این موضوع هم به علت نبود اعتبارات لازم در این زمینه است.
محمدعلی زلفی گل به کم رونق بودن توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در چارچوب اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: باید اعتماد کسانی که در زمینه تولید فعالیت دارند را جلب و قانون محکمی را در خصوص حمایت از تولیدات داخلی وضع کرد.
این دانشمند برتر جهان و دارنده مقالات isi در ادامه نقش دولت را در این زمینه مهم برشمرد و یادآور شد: درست است که در حال حاضر بحث تحریم ها مطرح است اما دولت نباید به دلیل کسری بودجه مباحث پژوهشی در دانشگاه ها را متوقف کند و باید با مدیریت درست بداند که هزینه ها را صرف چه اقداماتی می کند.

 

دیدگاه شما