وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 19 ارديبهشت 1394 ساعت 13:05   |   کد مطلب: 14325
پرورش مرغ «سبز» نیازمند فرهنگسازی در بین تولیدکنندگان است
از سال ها قبل صنعت طیور نقش مهمی در تامین نیازهای تغذیه ای بشر داشته به طوریکه سال ها قبل تولید جوجه 2 کیلوگرمی 90 روز زمان می برد، در حالیکه از سال 1999 این زمان به 41 روز کاهش یافته است.

به گزارش نافع، صنعتی شدن پرورش طیور، رشد مناسب و کاهش فضای پرورش را به دنبال داشته است اما همین مساله می تواند سبب انتقال سریع بیماری ها شود.

به عقیده کارشناسان صنعتی شدن پرورش طیور اگر چه راهکارهایی از قبیل ریشه کنی بیماری ها، امنیت زیستی و واکسیناسیون را برای کنترل و پیشگیری بیماری ها بکار برده اما با محصور کردن پرندگان در یک مکان خطر انتقال بیماری ها را افزایش داده است.

بنابراین در این شرایط برخی از واحدهای پرورش مرغ ناچار به استفاده از آنتی بیوتیک در هر دوره می شوند که البته تنها با هدف کنترل بیماری ها صورت می گیرد.

این در حالیست که برخی از مرغداران اقدام به استفاده از این دارو ها به عنوان محرک های رشد می کنند که همین مساله تامل برانگیز است چرا که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی جایگزین های مناسبی برای آنتی بیوتیک ها وجود دارد.

نگرانی در خصوص وجود آنتی بیوتیک در مرغ های تولیدی استان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: نگرانی در خصوص وجود آنتی بیوتیک در مرغ های تولیدی استان وجود ندارد.

دکتر "محمودرضا رسولی" اظهار کرد: آنتی بیوتیک در مرغداری ها دو کاربرد دارند به طوریکه از این داروها در درمان بیماری ها و تسریع رشد طیور استفاده می شود.

وی با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها برای کنترل بیماری های عفونی با منشا باکتری به کار می روند، تصریح کرد: در درمان بیماری ها مصرف آنتی بیوتیک باعث کاهش تلفات شده و با تسریع رشد باعث بهبود ضریب تبدیل طیور می شود.

رسولی عنوان کرد: آنتی بیوتیک ها در صورتی که به درستی تجویز شوند می تواند باعث افزایش ویتامین و مواد معدنی و از بین رفتن باکتری های مضر شود.

یک هفته قبل از کشتار باید مصرف آنتی بیوتیک ها قطع شود

وی ادامه داد: درست است که آنتی بیوتیک ها اثرات مفیدی دارند اما در مصرف این داروها باید ملاحظات خاصی صورت بکیرد به طوریکه این داروها باید توسط دامپزشک واجدشرایط و در قالب نسخه تجویز شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به مضرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک در مرغداری ها گفت: این داروها اگر به درستی تجویز نشوند باعث بروز مقاومت های میکروبی در بدن طیور می شود که ممکن است از طریق مصرف گوشت به بدن انسان انتقال یافته و منجر به مقاومت های میکروبی در آنها شود.

رسولی یادآور شد: زمان پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک ها یک تا دو هفته است به طوریکه یک هفته قبل از کشتار باید مصرف آن قطع شده تا این دارو در بدن طیور متابولیزه شود.

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث افزایش هزینه های تولید می شود

وی اظهار کرد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها باعث افزایش هزینه های تولید می شود به خصوص اگر مقاومت میکروبی ایجاد شود، از طرفی در صورتی که آنتی بیوتیک به شکل غیراصولی تجویز شود باعث برهم زدن فلور میکروبی در دستگاه گوارش طیور می شود.

 

وی با اشاره به طرح پایش گوشت مرغ عنوان کرد: طرح پایش گوشت مرغ به مدت دو سال توسط دامپزشکی همدان در حال اجراست که وجود آنتی بیوتیک در گوشت مرغ بررسی می شود و نگرانی در این زمینه در مرغ های عرضه شده وجود ندارد.

پروبیوتیک جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک

مدیرکل دامپزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر محرک های رشد پروبیوتیک جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک ها معرفی شد به طوریکه نقش پروبیوتیک ها برقراری تعادل فلور میکروبی در روده است.

رسولی با بیان اینکه پروبیوتیک ها محرک های رشدی هستند که اثرات مضر آنتی بیوتیک را ندارند، افزود: پروبیوتیک ها شامل مکمل های میکروبی زنده هستند که در نهایت باعث افزایش عملکرد می شوند اما متاسفانه درصد قابل توجهی از مرغداری ها از این مکمل ها استفاده نمی کنند که نیاز به فرهنگسازی در این زمینه است.

وی در خصوص بیماری های واحدهای مرغداری استان گفت: در بازدیدهای دوره ای دامپزشکی از مرغداری های استان بیماری های نیوکاسل، برونشیت عفونی و ... مشاهده شده که وضعیت نگران کننده ای نیست و بیماری ها تحت کنترل هستند.

پرورش مرغ «سبز» نیازمند فرهنگسازی در بین تولیدکنندگان است

رسولی با اشاره به تولید مرغ «سبز» نیز عنوان کرد: سال های گذشته تولید مرغ سبز در استان آغاز شد و چند واحد به تولید این مرغ ها پرداختند اما به علت اینکه نتوانستیم در تولیدکنندگان ایجاد انگیزه کنیم تولید مرغ سبز در استان متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: مرغ «سبز» مرغی است که بدون مصرف هر گونه آنتی بیوتیک و محرک رشد تولید می شود که برخی استان ها برروی تولید این مرغ ها کار می کنند اما در استان همدان مرغ «سبز» تولید نمی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در خصوص تشخیص وجود آنتی بیوتیک در مرغ های تولید شده، بیان کرد: تشخیص وجود آنتی بیوتیک بر عهده دامپزشکی بوده به طوریکه در تمام مرغداری های استان مسئول فنی بهداشتی حضور داشته و بر روند مصرف آنتی بیوتیک ها نظارت دارد.

رسولی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر مرغداری هایی که زیرساخت های بهداشتی نداشتند از زنجیره تولید خارج شده اند.

نمی توانیم ادعا کنیم مرغ ارگانیک تولید می کنیم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: آنتی بیوتیک در مرغداری ها در صورت نیاز مصرف می شود.

"محمد نظر پور" با بیان اینکه استان همدان توانایی تولید 70 هزار تن گوشت مرغ دارد، اظهار کرد: استفاده از آنتی بیوتیک در مواقعی که ضرورت پیدا نکند استفاده نمی شود و تنها براساس موازین بهداشتی مصرف می شود.

وی با اشاره به اینکه مرغداری ها یک هفته قبل از کشتار مصرف آنتی بیوتیک را قطع می کنند، عنوان کرد: محصولاتی که در استان همدان تولید می شود محصولی سالم  است اما نمی توانیم ادعا کنیم محصول ارگانیک تولید می کنیم.

نظرپور تصریح کرد: استان همدان 500 واحد مرغداری با ظرفیت 8 میلیون و 600 هزار قطعه در هر دوره دارد که می توانند در طول سال 4 تا 6 دوره فعالیت کنند.

به گزارش ایسنا؛ امروزه پرورش مرغ گوشتی بدون استفاده از آنتی بیوتیک مقرون به صرفه نیست اما آنچه در این زمینه حائز اهمیت است زمان و میزان مصرف این داروهاست تا کمترین ضرر را برای انسان داشته باشد.

گوشت مرغ یکی از پرمصرف ترین ماده غذایی مردم بوده و آنچه از مسئولان امر و تولیدکنندگان این ماده غذایی انتظار می رود تولید گوشت سالم و عاری از هر گونه آنتی بیوتیک است.

در نظر گرفتن بسته های تشویقی به تولیدکنندگان به منظور کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها و تولید مرغ «سبز» از جمله راهکارهایی است که مسئولان استان می توانند در این زمینه اتخاذ کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ح

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما