وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : چهارشنبه 26 فروردين 1394 ساعت 20:20   |   کد مطلب: 13924
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: نمایندگان ایران باید قدرت چانه‎زنی حفظ تأسیسات هسته‎ای کشور را داشته باشند چرا که فردو امن‎ترین سنگر هسته‏‌ای جمهوری اسلامی‎و راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران نیز باید به صورت مجزا حفظ شوند.

به گزارش نافع،به نقل از جهاد پرس ، ابراهیم کارخانه اظهار داشت: فناوری هسته‎ای ایران از جنبه علمی‎ اکنون به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است در این راستا برای تبیین درست جایگاه سیاسی این دستاورد باید اهمیت علمی‎ انرژی هسته‎ای بیان شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ‎تصریح کرد: برای تداوم زندگی و تأمین نیازمندها، بشر باید انرژی هسته‎ای را به خدمت گیرد که در این زمینه کشورهایی مانند امریکا ورود پیدا کرده‎اند.

وی درباره تاریخچه بکارگیری انرژی هسته‎ای در ایران گفت: در سال 50 یک اندیشمند امریکایی برای ایران چنین برآورد که در آینده به 20 هزار مگاوات برق اتمی‎نیاز دارد در این راستا نخستین نیروگاه ایران در بوشهر ساخته شد و تا 85 درصد عملیات ساخت آن پیشرفت کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی‎ و شروع جنگ پیمانکاران این پروژه را رها کردند.

کارخانه بیان کرد: در جنگ تحمیلی و بعد از آن به صورت 100 درصد مورد تحریم دشمن قرار گرفتیم و همه دنیا تصور می‎کردند که ایران دیگر نمی‎تواند امیدی به ترسیم افق بلند در برنامه هسته‎ای داشته باشد اما جوانان خلاق و مبتکر ایرانی در راستای دستیابی به دانش‎ هسته‎ای پیش رفتند و با گذشت هفت سال، دو سانتریفیوژ را طراحی و ساختند و بعد از 9 سال آنها تبدیل به آبشار شدند که 164 ماشین را در بر می‎گیرد.

وی افزود: در زمانی که ایران از یک آبشار سانتریفیوژی بهره‎مند شد منافقان اعلام کردند که ایران در نیروگاه نطنز در حوزه هسته‎ای فعالیت می‎کند و این امر سبب شد در حالی که هنوز اثری از فعالیت هسته‎ای در میان نبود و بیشتر جنبه فیزیکی مورد توجه بود، بازرسان آژانس وارد کشور شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس عنوان کرد: در سال 82 تمام فعالیت‎های هسته‎ای ایران در نطنز و اراک به حالت تعلیق درآمد در حالی که ایران اعلام کرده بود که دنبال فعالیت بمب اتمی‎ نیست و چون آن کشورها دنبال بهانه‎های متعدد برای گرفتن حق هسته‏‎ای ما بودند مقام معظم رهبری دستور فک پلمپ تأسیسات هسته‎ای را صادر کرد.

توافق ژنو بخش قابل توجهی از فعالیت‎های هسته‎ای کشور را به تعلیق درآورد

کارخانه با بیان اینکه با وجود تحریم‎ها ایران قدرتمندانه فعالیت هسته‎ای خود به هیچ عنوان متوقف نکرد، گفت: از سال 84 تا 92 هم مذاکره می‎کردیم و هم برنامه هسته‎ای را قدرتمند انجام می‎دادیم.

وی افزود: براساس توافق نامه ژنو قرار بود در سوم آذر ماه 93 که مدت آن یکساله بود برنامه جامع مشترک در زمان نهائی خود شروع شود اما به سبب عدم رسیدن به نتایج زمان مذاکرات هفت ماه دیگر تمدید شد و امریکائی‎ها ایران را تهدید کردند که تا 11 فروردین ماه اگر آنچه آنها می‏‌گویند نپذیریم تحریم‎ها را تشدید می‏‌کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‎تأکید کرد: بر این اساس در پاسخ به این تهدید در مجلس، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‎ای ارائه و 225 نفر از نمایندگان آن را امضا کردند و در صحن علنی مجلس پس از دفاع با 174 رأی به تصویب رسید که طبق این طرح در صورت تشدید تحریم‎ها، ایران توافقنامه ژنو را ملغی اعلام می‎کند و دوباره فعالیت خود را از سر می‏‌گیرد.

وی گفت: تمام تحریم‎های اعمال شده علیه ایران باید یکجا لغو شود و اکنون نیز این طرح در کمیسیون انرژی و امنیت ملی مجلس در حال بررسی است تا هر زمانی لازم شد مجلس با این مصوبه از تیم مذاکره کننده پشتیبانی کند.

کارخانه با اشاره به بیانیه لوزان عنوان کرد: بیانیه مشترک در 13 فرودین ماه صادر شد اما امریکائی‎ها دو ساعت بعد بیانیه‎ کاخ سفید را منتشر کردند که حق ملت ایران به طور 100 درصد زایل شده است و اما معتقدیم که آنها دروغ می‏‌گویند و مواد اعلام شده در آن واقعیت ندارد.

وی خواستار صدور یک بیانیه از سوی تیم مذاکره کننده در مقابل بیانیه امریکا شد و ابراز کرد: روز گذشته با کسب امضا توسط 211 نماینده مجلس از وزیر امور خارجه خواستند که فکت شیت جمهوری اسلامی‎ را منتشر کنند البته استناد به فکت شیت مشترک در بیانیه لوزان است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با اشاره به مباحث طرح شده در بیانیه لوزان اظهار داشت: در رابطه با مسئله نطنز از حدود 16 هزار سانتریفیوژ موجود در این نیروگاه قرار است 5 هزار و 60 مورد سانتریفیوژ نسل یک فعال باشد و مازاد آن را برچینند و زیر نظر آژانس نگهداری شود و همچنین هزار دستگاه سانتریفیوژ نسل دو نیز برداشته شود.

وی با بیان اینکه با 5 هزار سانتریفیوژ نمی‎تواند سوخت مورد نیاز نیروگاه را تأمین کرد، افزود: از موارد مورد نقد در بیانیه و توافق نامه این است که به مدت 10 سال باید سانتریفیوژهای نسل یک مستقر باشند و 15 سال نیز در فردو تحقق و توسعه غنی‏‌سازی انجام نشود.

کارخانه عنوان کرد: ما با مذاکرات و توافق مخالف نداریم چرا که دشمن مشترک ملت ما مشخص است و همه زیر چتر نظام جمهوری اسلامی ‎زندگی می‎کنیم و این انتقادات از نظر دلسوزی برای حفظ و دفاع از نظام است.

وی فردو را دژ تسخیرناپذیر جمهوری اسلامی‎ برشمرد و بیان کرد: تأسیسات هسته‎ای فردو 130 متر زیر زمین قرار دارد و از این نظر از دسترس دشمن در امان است اما در توافق لوزان در مدت 15 سال نباید ماده غنی شده و قابل شکاف در فردو وارد شود و تنها باید هزار سانتریفیوژ نسل یک را در فردو نگهداری کنیم.

نمایندگان ایران قدرت چانه‎زنی حفظ تأسیسات هسته‎ای کشور را داشته باشند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح کرد: نمایندگان ایران باید قدرت چانه‎زنی حفظ تأسیسات هسته‎ای کشور را داشته باشند چرا که فردو امن‎ترین سنگر هسته‏‌ای جمهوری اسلامی‎و راکتور اراک و راکتور تحقیقاتی تهران نیز باید به صورت مجزا حفظ شوند.

وی افزود: کشورهای 1 + 5 نگران ماده پلوتونیم به عنوان ماده اولیه ساخت بمب اتمی‎هستند که به عنوان پسماند سوخت اورانیوم اراک تولید می‏‌شود بر این اساس طبق اظهارات آنها باید این سوخت توسط شورای امنیت از کشور خارج شود.

کارخانه تأکید کرد: هدف ما از مذاکرات هسته‎ای این است که تحریم‌‏ها به عنوان یگانه صلاح غرب علیه ملت ایران به کلی لغو شود در این راستا طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید بعد از توافق هسته‏ای تمام تحریم‏‎ها به صورت یکجا حذف شود.

وی افزود: تاکنون شورای امنیت 6 قطعنامه علیه تأسیسات هسته‎ای ایران صادر کرده است که پنج مورد آن در مسائل اقتصادی ما تاثیری ندارد و فقط در قطعنامه 1929 به مسائل تجاری و به بکارگیری فناوری نوین و تسلیحات جدید اشاره دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‎بیان کرد: قرار است این 6 قطعنامه در یک قطعنامه خلاصه شود و با تصویب شورای امنیت تبدیل به الزام آور جهانی شود که این اتفاق به نفع کشور ما نیست چرا که این قطعنامه به دنبال دسترسی به حریم امنیتی ما است.

طبق بیانیه مشترک لوزان تحریم‏‌های ثانویه امریکا برداشته می‎شود

وی گفت: در توافق نامه ژنو به صراحت قید شده که تمام تحریم‎های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و امریکا باید لغو شود.

کارخانه تأکید کرد: بود یا نبود تحریم‏‎ها در حد یک مصوبه است اما تعهدات ایران سخت افزاری و تخصصی است که با برداشته شدن آنها به غیرت ملت یاران بر می‎خورد چرا که طبق این بیانیه باید جمهوری اسلامی‎ایران تمام تعهدات کلیدی خود را انجام دهد و بعد مرحله به مرحله امریکا تحریم‏‎ها را لغو کند.

پذیرش پروتکل الحاقی زمینه نفوذ به حریم امنیتی کشور را فراهم می‏‎کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره پروتکل الحاقی نیز اظهار داشت: در سال 1968 کشورهای دارای سلاح هسته‎ای به این نتیجه رسیدند که بتوانند کنترل تسلیحات را در جهان در اختیار قرار دهند که مهلت این NPT در سال 1993 تمام شد و بعد از تمدید در سال 1997 پروتکلی به آن اضافه شد که کشورهای عضو NPT آن را پذیرفتند و طبق آن آژانس می‏‌تواند سرزده از فعالیت‎های هسته‌‏ای مشکوک در کشورها بازرسی انجام دهد.

وی گفت: در پروتکل الحاقی اطلاعات محرمانه سایت های هسته‌ای در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که اعضای آن را همین کشورها تشکیل می‏‌دهند حال در بیانیه لوزان قرار شده که پروتکل الحاقی اجرایی شود و دسترسی فرا پروتکلی را بپذیریم که البته مصوبه مجلس نیاز دارد.

کارخانه افزود: استفاده از مدرن‏ترین فناوری‎های نظارتی جهان در ایران شیوه‎ای برای نفوذ به حریم امنیتی کشور در قالب پروتکل الحاقی است و این روش نظارتی کشور ما را در معرض خطر قرار می‏‌دهد در این راستا بزرگترین معروف برای ملت ما حفظ نظام است.

دیدگاه شما