وضعیت آب و هوای همدان

خبرگزاری علم و فناوری

**

تاریخ : شنبه 8 فروردين 1394 ساعت 10:34   |   کد مطلب: 13662
آیا سفره های زیرزمینی دشت کبودراهنگ آخرین نفس ها را می کشد؟
سالانه به طور متوسط ازمنابع آبهای زیرزمینی دشت کبودراهنگ 82 میلیون متر مکعب اضافه برداشت می شود و این مساله سفره های زیرزمینی این دشت را با خطر جدی مواجه کرده است.

به گزارش نافع به نقل از کورنگ: کارشناسان امور آب می گویند دشت کبودراهنگ سالانه به طور میانگین یک متر و 72 سانتی متر کاهش سطح آب دارد و در طول32 سال گذشته حدود 28 متر افت آب داشته است.
کاهش بارش ها طی سال های اخیر این شهرستان را مانند بسیاری از نقاط کشور دچار کمبود شدید منابع آب های زیر زمینی کرده است و این موضوع نگرانی مسئولان و مردم شهرستان را درپی داشته است.
کارشناسان امور آب یکی از علل کاهش شدید منابع آب و ایجاد فروچاله ها را در دشت کبودراهنگ، قهاوند و فامنین را وجود نیروگاه شهید مفتح عنوان می کنند و می گویند این فروچاله ها در اثر ازبین رفتن آبهای زیرزمینی است که ادامه این روند نابودی کامل منابع آب های زیرزمینی منطقه را در پی خواهد داشت.
نیروگاه های حرارتی به علت نیاز بسیار زیاد به آب معمولا در کنار رودخانه یا سدها ساخته می شود اما با مطالعات بدون آینده نگری زمینه ساخت نیروگاه هزار مگاواتی شهید مفتح در دوران رژیم سابق فراهم شد و پس از انقلاب و در دوران دولت سازندگی انجام گرفت.
 حفر ده ها حلقه چاه جهت تامین آب مورد نیاز برج های خنک کننده نیروگاه کاهش بیش از پیش منابع آب های زیرزمینی منطقه را در پی داشت و سیکل ترکیبی نیز گر چه تا حدی از میزان آب مصرفی آن کاست اما مشکل کمبود آب و فرچاله ها همچنان باقی است و فکری برای آن باید اندیشیده شود.
به وجود آمدن بیش از 19 فروچاله بزرگ در دشت کبودراهنگ که بزرگترین آن ها بیش از 25 متر قطر و 20 متر عمق دارد احتمال ایجاد فروچاله های جدید در مناطق روستایی و شهری و حتی تاسیساتی مانند نیروگاه را در این دشت چند برابر می کند و این موضوع توجه ویژه مسئولان امر را می طلبد.
 با وجود اینکه از سال 1372 بهره برداری از سفره های زیرزمینی دشت کبودراهنگ ممنوع اعلام شد اما نه تنها این روند طی سال های گذشته کاهش نداشت بلکه سودجویان با حفر چاه های غیرمجاز، کاهش هر چه بیشتر منابع آب های زیرزمینی منطقه را فراهم کردند که البته نباید سوء مدیریت برخی مسئولان و دستگاه های ذیربط را از نظر دور داشت.
با روی کار آمدن احسان قنبری فرماندار جدید مسئله مدیریت بحران آب در دستور کار وی قرار گرفت و عملی کردن این شعارها می تواند بخشی از سوء مدیریت های گذشته در مورد بحران آب را جبران کرده یا به حداقل برساند.
به هرحال دشت کبودراهنگ با دارا بودن هزاران چاه غیرمجاز آینده تاریکی برای منطقه ترسیم می کند که همدلی بیش از پیش مردم و مسئولین شهرستان را برای مدیریت این مسئله می طلبد.
انتهای پیام/ب

دیدگاه شما